Térkép nélkül előre!

2015. november 28. - ruba

Előző utazással kapcsolatos írásomban az olcsó utazáshoz adtam tippeket. Most nézzük meg azt, hogy milyen trükkökkel lehet jól kiigazodni egy-egy külföldi nagyvárosban. Ezek segítségével elkerülhetitek, hogy eltévedjetek, ami egy több milliós idegen nagyvárosban igen ijesztő is lehet. Lehet, hogy ezek között lesznek triviális pontok, de hátha tudok újat mondani. Persze a legegyszerűbb, ha viszünk magunkkal térképet, de a lenti pontok segítségével megspórolhatjátok a térkép böngészésére szánt idő nagy részét, illetve akkor is eligazodhattok, ha esetleg ne adj isten a térkép elveszne, vagy nem tudnátok valamiért kiigazodni rajta.

  • Ha olyan városba mész, ahol nem latin abc-vel írnak, tanuld meg az adott írást!

35-iran_1353.JPG

Utcanévtábla Teheránban, két nyelven.

 Persze ezt nyilván mérlegelni kell. Nem érdemes a több tízezer karakteres kínai írás elsajátításával bajlódni egy néhány napos pekingi kiruccanás kedvéért, de a cirill abc-t már megéri megtanulni, akár 1-2 nap kedvéért is. Általánosságban azt a "szabályt" állítottam fel magamnak, hogy azokat az abc-ket tanulom meg már akár 1-2 nap kedvéért is, amelyeknél (a latinhoz hasonlóan) egy karakter egy hangot jelöl. Ezeket viszonylag könnyű elsajátítani. A bonyolultabb írások, mint például a dévanágari Indiában, már csak hosszabb tartózkodás esetén érik meg. Az abc segítségével, még ha nem is tudunk beszélni a célország nyelvén, az utcanév-táblák, a tömegközlekedési járatokra kiírt célállomások kiolvasása akkor is jól jöhet.

dscf_3761.JPG

3 nyelvűnek szánt, de valójában egynyelvű utcanévtábla Kazahsztán fővárosában, Asztanában. Hiszen hiába írták ki angolul, hogy "street", ha nem tudjuk elolvasni, hogy mi van előtte...

  • Használj tömegközlekedést, esetleg taxikat, még akkor is, ha a városba saját autóval érkezel!

Egyirányú utcák? Parkolási tilalom? Behajtási övezetek? Útdíjak? Különleges közlekedési szabályok, szokások? Egy helyi mindig tisztában van ezekkel, és otthonosan mozog a városban, ám ez nem feltétlenül igaz a turistákra. Nagyon sok mindenre kell odafigyelni, és eltévedni is könnyű (persze ezt is városa válogatja), így érdemes a vezetést egy helyire bízni, aki biztosan tudja, mit csinál, és taxiba, vagy buszra szállni, így a nyaralásunk közben nem feszült koncentrálással kell tölteni az időnk egy részét.

dscf5045.JPG

A teheráni Azadi sugárút, taxikkal és buszokkal. A közel-kelet kaotikus vezetési szokásai nem európai embernek valók.

  • Elsősorban a kötött-pályás tömegközlekedést használd!

Ha tömegközlekedéssel kívánjuk bejárni a várost, ahol épp vagyunk, akkor is oda kell kicsit figyelni, hiszen nem mindegy, hogy milyen járatra szállunk fel. A legbiztosabb, ha kerüljük a buszjáratokat (már ha megtehetjük), és a kötött pályás járatokat vesszük igénybe (trolibusz, villamos, metró esetleg városi vasút). Egyrészt ezeket egyszerűbb megjegyezni, hiszen a legtöbb városban rengeteg buszjárat van, és ehhez képest kevesebb villamos, vagy metró. Ráadásul egy busz akármerre mehet, egy villamos viszont nem fog leugrani a sínről, hogy aztán egy kertes-házas övezetben kóboroljon.

dscf0150.JPG

Vilniusban csak trolibusz van, de a főbb látnivalókat ezzel is megközelíthetjük.

Különösen szerencsések vagyunk, ha a városban van metró-hálózat, ez ugyanis szinte mindig az adott városi tömegközlekedés csúcsa. Így biztosak lehetünk benne, hogy aránylag jól ki van táblázva, hogy mi merre van, ráadásul a metróhálózatok a legtöbb esetben letisztultak, és egyszerűek, így könnyű rajtuk kiigazodni. Ha egy városban csak buszok közlekednek, akkor is érdemes előre utánanézni a 3-4 legfontosabb vonalnak, hiszen szinte minden városban van pár kiemelt vonal, amik a város legfontosabb pontjait kötik össze, viszonylag sűrűn. Ezek megjegyzésével létrehozhatunk magunkban egy "busz-metró" hálózatot, amin aztán bejárhatjuk a várost.

dscf_2140_1.JPG

Moszkva metróhálózata: Minek bajlódnánk, a buszok, trolik és villamosok megjegyzésével, ha egyszer a metróval bárhova gyorsan, kényelmesen és egyszerűen el lehet jutni.

  • Nézd meg előre, hogy az általad felkeresni kívánt látnivalókat milyen járatokkal lehet megközelíteni!

Talán triviális, de nem árt, ha előre végiggondoljuk, hogy az adott városban előre összeírjuk, hogy miket tervezünk megnézni. Ha kész a lista, akkor pedig nézzük meg egyesével, hogy melyiket milyen járatokkal lehet megközelíteni. Itt is vegyük figyelembe a 3 pont ajánlásait! Például az athéni Akropolisz megközelíthető 6 trolibusszal, 2 villamossal, 4 autóbusszal és metróval. Ebből egy turistának elég megjegyezni a metrót, nem muszáj magunkat 12 egyéb járattal fárasztani. Így akár több látnivaló megközelítését is fejben tarthatjuk. A látnivalók mellett érdemes lehet egyéb fontosabb helyek (pályaudvarok, repülőterek, a szállásunk) megközelíthetőségét is összeírni.

iran_2771.jpg

Trolibusz Teheránban.A teheráni vasútállomás metróval nem, de trolival megközelíthető volt. Bár a troli mellett rengeteg buszjárat is érinti a vasútállomást, ám minek ezekkel bajlódni, ha ott a troli, ami biztosan oda megy egy közeli metróállomástól?

  •  Menj vissza!

Ha egy tömegközlekedési járattal mégis olyan helyre lyukadsz ki, amiről fogalmad sincs, hogy hol van, és nem is akartál oda jutni, akkor szállj vissza az adott járatra a másik irányba, és menj vissza egy olyan helyig, ami már ismerős. 

  • Ha végképp elvesztél kérj útbaigazítást, vagy hívj taxit!

Drága mulatság a taxi, de vannak helyzetek, amikor nincs más megoldás. A helyiektől is lehet útmutatást kérni, ám ez sokszor a nyelvi akadályok miatt nem működőképes. A taxisok biztosan elvisznek célodhoz, még ha sokkal többért is, mint a helyi tömegközlekedés járatai.

dscf_609.JPG

Taxik várnak utasra a tádzsik főváros, Dusanbe egyik külső részén.

  • Jegyezd meg a város 1-2 legfontosabb útjának, és terének nevét, és tanuld meg ezeket szépen kiejteni az adott ország nyelvén!

Minden városnak van egy-két kiemelkedően fontos tere, útja. Ezek megtanulásával könnyeben kérhetsz útbaigazítást, adhatsz utasítást a taxisnak, de akár arra is jó, hogy egy buszsofőrtől megkérdezd, hogy a járata az adott teret/utat érinti-e. Fontos, hogy mindig az adott ország nyelvén tanuld meg a közterület nevét! Teherán egyik legfontosabb tere az Azadi-tér. Bár az "Azadi Square"-el is lehet próbálkozni a "Meydan-e-Azadi"-val biztosabb a siker. A poszt-szovjet térségben sok helyen az orosz elnevezések is használatosak, így akár azzal is lehet próbálkozni. Például a biskeki "Jash Gvardiya Kocesi" helyett nyugodtan használhatjuk az orosz "Molodaya Gvardiya" megnevezést.

dscf7228.JPG

A tiranai Szkanderbég tér, albánosan "Sheshi Skenderbej", a város főtere.

  • Ha van a városban metró, jegyezd meg a logóját!

Szinte minden metró-üzemnek van saját jól felismerhető logója. Ezek sokszor magas oszlopokon vannak elhelyezve, így már messziről is látszik, mutatva az utat a metróállomás lejáratához. Bár a legelterjedtebb az "M" betű, azért sok más jelzés is használatban van. Német nyelvterületen az "U" betű (az U-bahn szóból) van használatban. Érdekesség, hogy Jerevánban az örmény "M" betű ( "M", mint metropoliteni ) stilizált alakja leginkább a latin "U"-ra emlékeztet, így a jereváni logók kissé emlékeztetnek a németekre. Teheránban egy sárga logót használnak, mely leginkább egy metróállomás keresztmetszetére hajaz. Ha ezeket a logókat megjegyeztük, akkor ismeretlen környéken sétálva is megtalálhatjuk a metróállomásokat. Ritkábban, főleg Nyugat-Európában előfordul, hogy villamos-üzemeknek is van a metróhoz hasonló logója, ha van ilyen, természetesen azt is érdemes megjegyezni.

iran_2700.jpg

A teheráni metró egyik állomásának bejárata, jobb oldalon az oszlopon a metró logója látható. Elsőre talán nem is gondolnánk, hogy ez egy metró-üzem logója.

  • Tájékozódj előre arról, hogy meddig üzemel a tömegközlekedés!

Határeset, de közvetve szintén az eltévedéshez tartozik ez a pont. Hiszen hiába tudod, hogy neked mondjuk a 24-es troli kell a szállásodhoz, ha mire kiérsz a megállóba, már nem jár az adott járat. Rögtön a felkészülésnél érdemes kiszűrni a csak munkanapokon csúcsidőben közlekedő járatokat, ezek megjegyzésével kár is bajlódni. A többi, általunk kinézett járat üzemidejéről is érdemes előre tájékozódni, nehogy kellemetlen meglepetésben legyen részünk. Ha máskor nem, akár helyben, a megállóban kirakott menetrendet érdemes megnézni (már ha van ilyen). A moldáv fővárosban, Kisinyovban például sokszor elég korán este 8-9 kor elmegy az utolsó járat, ami annyira korai, hogy akár egy egyszerű éttermi vacsoránál sem árt figyelembe venni. Több helyen nincs éjszakai közlekedés ,például a 12 milliós Moszkvában alig 10 járat közlekedik, és már ez is komoly előrelépés, a néhány évvel ezelőtti 3-4 járathoz képest.

s6300545.JPG

Trolibusz-menetrend Ivano Frankivszkban. Bár a legtöbb időszakra csak járatsűrűség van megadva, az első és az utolsó indulás mindig pontosan fel van tüntetve (lásd a járatszám utáni első két oszlopot). Az is látszik, hogy bizonyos irányokba este 8-9 után már nem lehet eljutni.

  • Járt utat a járatlanért el ne hagyj!

Ha már több napot töltöttél egy városban, óhatatlanul kialakulnak azok a bevett útvonalak (főleg a szállás közelében), amelyeken nap, mint nap megfordulsz. Ezeken jutsz el a szálláshoz legközelebbi boltba, a legközelebbi metróállomáshoz stb. Első alkalommal nyilván az a fontos, hogy valahogy (akár kerülővel) eljuss a kívánt helyre, és ezek az útvonalak aztán rögzülnek is. Pár nap után azonban felmerülhet az érzés, hogy kerülő úton teszed meg naponta a szállástól a metróig vezető utat, sőt lehet, hogy nem is az a legközelebbi metróállomás! Lehet, hogy így van, de ha nem vagy egészen biztos a dolgodban, inkább ne kockáztass, és maradj a jól ismert, és bevált útvonalon!

dscf_3892.JPG

Alma-Ata egyik kereszteződése. A négyzetrácsos, szabályos utcarendszerű városokban, mint amilyen ez is, még esetleg lehet kísérletezni.

Remélem tudtam pár hasznos tippet adni, de ha van saját ötletetek, akkor írjátok meg kommentben!

A bejegyzés trackback címe:

https://ruba.blog.hu/api/trackback/id/tr668116936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.