Életképek az egykori Szovjetunióból 6. rész

Trolibuszok

2016. június 01. - ruba

 A különböző egykori szovjet troliüzemekről már sokszor esett szó a itt a blogon. Bemutattam a világ legkisebb, falusi trolibuszüzemét, a világ leghosszabb városközi trolivonalait, és több nagyváros közlekedésének bemutatásának részeként volt szó a trolibuszokról Jerevántól Dusanbéig.A trolibusz-közlekedés nagyon fontos volt a Szovjetunióban, gyakorlatilag minden valamire való városban épült trolihálózat. Összesen 211 városban épült ki troliüzem Kalinyingrádtól Vlagyivosztokig, Murmanszktól Asgabatig az ország minden részén. Ezáltal a szovjet nagyvárosok utcaképének szerves részévé váltak a trolik. Míg nálunk kötött-pályás közlekedés csak a 150 ezernél népesebb nagyvárosokan maradt meg, addig a Szovjetunióban már a 100 ezer főnél népesebb városok is eséllyel pályáztak trolira, de nem volt példa nélküli a százezer fő alatti településen közlekedő troli sem. Utóbbi kategóriára jó példa a 34 ezres kirgízai Narin, a 75 ezres grúziai Zugdidi, az 54 ezres kelet-ukrajnai Antracit és persze az 1800 lelkes moldovai Solonceni. Ezekben a kisebb városokban sokszor persze figyelembe kell venni, hogy ezek között szép számmal vannak olyan iparvárosok, melyeket az 50-es 60-as években szinte a semmiből építettek fel. Ezeknél a városoknál általában volt egy vagy két nagy üzem rengeteg dologózval, egy városközpont és egy nagy lakótelep, ahol a lakosság nagyrésze élt. Hogy miért alakult így, annak számos oka volt. Az országban olcsó volt az áram (a sok víz- , és atomerőmű miatt), így megérte elektromos hajtású közlekedést fejleszteni, ennek legolcsóbb módja pedig a trolibusz volt. A hidegháború idején ráadásul fontos szempont volt, hogy az üzemanyagot háború esetén, a hadseregnek kell elsősorban biztosítani. Ha a civil ellátásra nem marad elég üzemanyag, akkor bizony leállhat a tömegközlekedés, viszont ez sem lett volna szerencsés a hátországban, ahol a fontos hadiipari üzemek találhatóak, így sok városban ez is motiválta a trolibusz-építéseket. Összességében tehát a trolibuszok az egykori ország minden sarkában megtalálhatóak, így jól bemutatható rajtuk, hogy hol változtak a dolgok, és hol maradt minden a régiben.

dscf0905.JPG

Szokás szerint haladjunk észak-nyugatról dél-keletre. A képen egy tallinni trolibusz látható. A lengyel Solaris gyár terméke mutatja, hogy itt volt pénz a fejlesztésre. A legújabb hírek szerint azonban a tallinni troliüzem napjai meg vannak számlálva: Új járműveket már nem terveznek vásárolni, a meglévők öregedésével folyamatosan számolják majd fel a hálózatot a következő években.dscf2055.JPG Skoda 15Tr típusú csuklós trolibusz Rigában. A Szovjetunió utolsó éveiben két gyártó járművei uralták a trolibusz-hálózatokat: A Csehszlovák Skoda gyár trolijai (a régebbi 9Tr, illetve a 14Tr és a 15Tr), melyekkel Szegeden ma is találkozhatunk, és a minden magyar várost megjárt ZIU trolibuszai. 

dscf2123.JPG

Riga 19 vonalas trolihálózatát Tallinnal szemben nem fenyegeti a bezárás veszélye. Ők az új beszerzéseknél is maradtak a bevált márkánál, és Skoda trolikat vettek, mint az a fentebbi képen is látható.

s6304718.JPG

Még egy kép Rigából, ezúttal szóló Skoda trolikkal

s6305664.JPG

Litvánia fővárosában, Vilniusban is kiterjedt trolibusz-hálózat üzemel. A 70-es 80-as évek szovjet troliüzemeire jellemző krém-piros színezés itt mit sem változott.

dscf0548.JPG

Vilniusban is nagyon sok csehszlovák Skoda troli üzemel, bár a lengyel Solaris új járművei is megjelentek a városban. A képen a Pasilaiciai-végállomás látható.

dscf2706.JPGMinszk, Moszkva után a világ második legnagyobb trolibuszhálózatával büszkélkedhet. A város minden pontját behálózza a 697km-es vonalhálózat, melyen közel 1000 darab trolibusz közlekedik. A képen látható trolibusz a "Niamiga" metróállomás előtti megállóban áll.

dscf2851.JPG

Egy ekkora hálózatra már megéri trolibusz-gyárat fenntartani. A képen a minszki Belkommunmas gyár AKSZM-321-es típusú kocsijai láthatók. A minszki gyár sikeresen teret hódított a Ziu-tól és a Skodától a poszt-szovjet térségben. Belarusz mellett Oroszorszában, Moldovában, Ukrajnában, Kirgizisztánban és Szerbiában találkozhatunk az általuk gyártott trolikkal.

s6301630.JPG

Belarusz után folytassuk utunkat Ukrajnába, ahol sok helyen szinte megállt az idő 1991-ben. A képen egy zaporozzsjei Ziu-9-es trolibusz látható.

s6301703.JPG

Még egy kép Zaporozzsjéből. A képen látható Ziu-9-es a világ legnagyobb darabszámban gyártott trolibusza, több mint 42.000 darab készült belőle.

dscf_244.JPG

Kijevben azért van pénz fejlesztésre, a képen egy új Laz-trolibusz az egyik végállomáson vár indulásra.

s6302220.JPGA Krím-félszigeten még elég sok régi troli közlekedik a világ leghosszabb trolibusz vonalán, Jalta és Szimferopol között. A képen látható Skoda 9Tr kocsi 1980-ban készült, de maga a típus az 50-es évek végén, 60-as évek elején került kifejlesztésre, ez látszik is rajta.

s6302269.JPG

 A Krími trolibusz városközi szakaszán halad egy Skoda 14Tr típusú troli.

s6302278.JPG

Egy 1976-ban gyártott troli halad Szimferopolból Jalta felé 2010 nyarán. Ezt a kocsit azóta selejtezték. 

s6301354_2.JPGKisinyovban mind a két elterjedt típus, Ziu-9 és a Skoda 14Tr is megtalálható, a képen egy vidám Ziu látható (a kisinyovi tömegközlekedésről ide kattintva olvashattok bővebben).

 s6301906.JPGA Dnyesztermenti Moldáv Köztársaság (a továbbiakban az egyszerűség kedvéért Transznisztria) egy szakadár köztársaság Moldova keleti részén. Az ország második legnagyobb városa a 90 ezres Bender (ismét egy 100ezer alatti város, kötött-pályás tömegközlekedéssel). Itt 5 vonalas hálózat üzemel, továbbá egy vonal köti össze a várost a "fővárossal" Tiraszpollal. A képen a Szergej Lazo utcai trolibuszvégállomás látható, mely az összes benderi vonalnak végállomása.

s6301858.JPGA Ziu-9-es sikerén felbuzdulva a rendszerváltás után több gyár készített utánzatokat. A később saját típusával is sikeres Belkommunmas mellett a Moszkvai Trolibuszgyár is készíttet egy modernizált Ziu-t, ami a képen látható. Az MTrZ 6223-as típusszámú kocsiból 68 darab készült a 2000-es évek vége felé, és érdekes módon pont Moszkvában már egy sem közlekedik belőlük. A képen a Bender-Tiraszpol távolsági troli vár indulásra Tiraszpolban.

s6301085.JPGIsmét Transznisztria, ismét Tiraszpol. Egy Ziu-9-es teljesen hagyományos piros-krém színű festéssel az egyik kereszteződésben. A jármű elején látható "V" alakú minta is gyakori elem volt a szovjet tömegközlekedési járműveken. 

s6301097.JPGAz sem ritka, hogy egy trolit propaganda-eszköznek használnak: A képen egy Ziu-9-es hirdeti Transznisztria függetlenségének 20-ik évfordulóját.

s6303019.JPGA Kaukázusi köztársaságokban történt talán a legkomolyabb visszalépés, a troliüzemek számában. 18 troliüzeme volt a térségnek 1991-ben, mára egyetlen egy, a jereváni maradt meg. Grúziában 12 város, Azerbajdzsánban 5 város szüntette meg teljesen trolibusz-hálózatát, és Örményország második legnagyobb városában, Gyumriban sincs már troli. Jereván hálózata is komolyan megritkult (Jereván tömegközlekedéséről itt olvashattok bővebben).

dscf_2950.JPG  Modernizált Ziu Moszkvában.

dscf_3286.JPGEgy hónappal ezelőtt volt szó a második világháborús emlékművekről. Ez a szentpétervári troli (mely egyébként a korábban Minszknél már bemutatott Belkommunmas terméke) is a második világháborús győzelem emlékére van felmatricázva.

dscf_3930_1.JPG

Szokás szerint folytassuk közép-Ázsiában. A kazahsztáni Alma Ata kiterjedt trolibusz-hálózattal rendelkezik. A rendszerváltás környékén főleg Skodák közlekedtek a városban, ezekből pár még ma is megvan, de nagyrészt a képen is látható, kínai Yutong márkájú trolibuszokkal találkozhatunk a városban járva.

dscf_4022.JPGBiskekben, Kirgizisztán fővárosában is a hagyományos Ziu-9-esek közlekednek.

dscf_003.JPGA tádzsik főváros, Dusanbe troliüzeme is Ziu-9-esekkel operál. Ezek a kocsik azonban 2005-ben készültek, vagyis a kép készültekor 8 évesek voltak. 

dscf_653.JPG

Dusanbe tömegközlekedése több érdekességet is tartogat, erről ide kattintva olvashattok bővebben. 

 dscf_655.JPG

 Sportos troli Dusanbéban :)

 dscf_1413.JPG

 Üzbegisztánban 10 trolibuszüzem működött, mára ezekből csak egy, a városközi Urgencs-Híva troli maradt meg. Ennek jövője biztosnak tűnik, legutóbb 2013-ban szereztek be teljesen új kocsikat, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a taskenti villamost úgy számolták fel teljesen egy hónap alatt, hogy a járművek nagy része 5-6 éves volt csak. Magyarul a frissen beszerzett jármű sem garancia semmire egy olyan országban, mint Üzbegisztán. A képen a friss beszerzés előtti kocsiállomány egyik Skoda 14TrM típusú kocsija látható.

 Mára ennyi kép jutott, a kimaradt országokban, bár voltak troliüzemek (a Szovjetunió minden tagköztársaságában volt legalább egy város, ahol troliüzem működött), ma már nem üzemel trolibusz, így azokról nem tudok képpel szolgálni.

A sorozat korábbi részei:

 1. rész: Lenin-szobrok

2. rész: Panelházak

3. rész: Autók

4. rész: Vasút

5. rész: Második világháborús emlékművek

A bejegyzés trackback címe:

https://ruba.blog.hu/api/trackback/id/tr348664872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

David Bowman 2016.06.01. 21:43:02

A Szovjetunióban létezett áramszedős óriásteherautó, sőt, hajó is!

ruba 2016.06.01. 22:00:25

@David Bowman: A teherautóról hallottam, viszont a hajóról nem, esetleg tudnál linkelni valamit róla, kíváncsivá tettél :)

Baloldali érték 2016.06.02. 06:06:47

Világszinten elég rosszul állnak a trolik. 2000 óta 1-2 új hálózat épült csak, viszont elég sok zárt be. Az angol wikipédián van egy összesített lista róla.

A posztszovjet térségben a villamoshálózatok is sötét jövő elé néznek ha nem indul meg valami tömegesebb járműbeszerzés mert még mindig a 70-es 80-as évek villamosait élik fel.
Ha azt nézzük, nálunk is kínkeservesen halad a ganzok kiváltása Budapesten, és a hannoveriek is hasonló korúak 8bár jobb konstrukció). Ez mintegy 200 villamost jelent amit cserélni kéne 10-15 éven belül.

Fekete Szurok 2016.06.02. 06:07:34

Jó lett volna, ha nálunk is jobban elterjed, mert a Kárpát medencében sokszor megreked a levegó, és talán emiatt is, "Belehalunk a levegővételbe – Kína után nálunk betegednek meg a legtöbben a légszennyezettségtől" www.vasarnapihirek.hu/fokusz/tudomany__egy_eletunk_egy_halalunk

slovens78 2016.06.02. 06:07:38

Igen! Az aramszedos hajo engem is erdekel!!

David Bowman 2016.06.02. 06:07:44

@ruba: Úgy tudom, a Fekete -tenger - Kaszpi tenger közti csatornán van egy hajólift. Azt láttam évekkel ezelőtt az Englishrussián.

ruba 2016.06.02. 06:57:42

@Baloldali érték: Igen, erről tudok. A trolibuszok kora, az elektromos buszok terjedésével szép lassan leáldozik. Ennek én személy szerint nem örülök, de attól még ez a jövő. A villamosok jövője már kevésbé sötét, még ha egyes régiókban valóban nem is annyira fényes.

ruba 2016.06.02. 06:59:56

@Fekete Szurok: Igen, ez jó lett volna, de mivel nálunk az Ikarus az autóbuszokat ontotta, így a buszközlekedés volt a prioritás. Csehszlovákiában, ahol a KGST trolit és villamost is engedett építeni (érdemi számban), ott rengeteg troli- és villamosüzem volt. Magyarországon a jelenlegieken kívül még 1-2 városba lehetett volna villamost, és 3-4 városba trolit építeni

gyuszko62 2016.06.02. 08:24:47

Habár barátaimmal mi csak Ukrajna függők vagyunk(sajna inkább már csak voltunk ), az írásaid mindig könnyet csalnak a szemünkbe.

Janossz 2016.06.02. 09:13:05

A rigai Skodák olyan hibrid üzeműnek látszanak, mint amik Temesváron szolgálnak.
Az áramszedőt a sofőr egy vicces hosszú pálcával be tudja vonni, ahol nincs vezetéke, és megy a dízelmotorral tovább.

ruba 2016.06.02. 10:01:44

@Janossz: Igen, ezek önjárásra képesek, ha jól tudom használják is ezt a képességét.

ruba 2016.06.02. 10:06:41

@gyuszko62: Köszi szépen. Ma miért nem jártok már Ukrajnába?

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2016.06.02. 11:05:52

SZOVJET ÉLETKÉP
Igornak a szeme véres
S gőzölög a szamovár is...

KUTYAIDOMÁR БАБУШКА
Sok harapás van a Nagyin,
Körülbelül двадьцать один.

LENIN BESZÉDE FELESÉGE KOZMETIKUSÁHOZ
Elvtárs-nőmet, Nagyezsdát,
Sürgősen, még ma fesd át!

FÉLŐS FIATAL FRUSKA
Gyávuska
Девушка

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2011/08/ketsorosok.html

gyuszko62 2016.06.02. 11:36:18

@ruba: a tavaly nyári odesszai- a Krím "hiányában"- utunk volt kimondatlanul az utolsó. Egyre többünknek ment el az esze:) : házasság, család, gyerekek. Így már kicsit macerásabb.

ruba 2016.06.02. 12:07:56

@gyuszko62: Értem, világos. Amíg jártatok, merre voltatok? Mivel utaztatok, vonattal, autóval, busszal, esetleg repülővel?

Zsidófalvi Zsidó 2016.06.02. 12:25:26

Keressetek rá a gugli képkeresőjével, hogy trolley + boat:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Trolley_boat_on_Teltow_canal_retuschiert_f.jpg

(Érdekességként megemlíteném, hogy még az 1995-ös Ghost in the shell c. rajzfilmben is látszik egy ilyen áramszedős hajó a csatornán.)

gyuszko62 2016.06.02. 12:57:51

@ruba: Először kocsival mentünk a Krímre(2008), Lembergen, Kijeven, Odesszán át. Mindenhol oda és vissza is egy-egy napot eltöltve. A Krímen Aluszta mellett egy kis faluban, az Azovinál(Szolkine), Szimferopolban és Jevpatorijában voltunk. A rendőri lehúzások miatt megfogadtuk, hogy kocsival soha többet, bár az Azovi tengerhez megérte így elmenni. Az nagyon bejött. S nem csak az, hanem még a Kossuth rádió is :) Ezért legközelebb (2011), már vonattal mentünk. Mint rutinos utazótól és vonatostól, tőled is kértem emailben pár infót :) Te ajánlottad, hogy ne közvetlen kocsikkal menjünk Csaptól Szimferopolig, hanem Kijevben szálljunk át. Ez valóban jó ötlet volt. Erről az egy útról írtam csak beszámolót(biztos vagyok benne, hogy olvastad :) www.ongo.hu/elmenybeszamolok/5500
Aztán rá egy évre ugyanígy Jalta volt, csak odafelé nem csak Kijevben (pont aznap volt az EB döntő), hanem Dnyipropetrovszkban is töltöttünk egy napot. Illetve visszafelé Odessza felé jöttünk, ezt mind vonattal. Aztán 2014ben a két ünnep közt a forrongó Kijevben eltöltöttünk 4 napot, odafelé már Wizzairrel, vissza Lembergig "szupervonattal". A kijevi szállásunk a Majdantól 200 méterre volt, de akkor pont nyugisabb napok voltak, persze rajtunk kívül senki sem volt az egész hostelben.
2015. egy hét Odesszában. Kijevig oda-vissza repülő. Odesszáig a szupervonat(a simára már nem volt jegy)
Ezen felül vagy 30 Kárpátaljai kiruccanás a barátokkal:), illetve jómagam majd félévig még laktam is ott egy lány miatt :)

ruba 2016.06.02. 16:19:04

@gyuszko62: Á, egy régi ismerős :) ! örülök, ha hasznosnak bizonyultak a tanácsaim. Elolvastam a beszámolót, nagyon tetszett :). Látom, ti is egész alaposan bejártátok Ukrajnát, főleg a Krímet irigylem, mert én ott kevesebb helyen voltam.

David Bowman 2016.06.03. 06:24:05

@gyuszko62: Komolyan gondolkodtam egy Krími autós, esetleg vonatos kirándulást, de lemondtam róla. Nincs is oda közvetlen hálókocsi. A barátom viszont volt autóval Csernobilben, és elviselhetőnek mondta a rendőri lenyúlásokat.

www.lowtechmagazine.com/2009/12/trolley-canal-boats.html

krisdedecker.typepad.com/.a/6a00e0099229e88833012876527af1970c-pi

cdn.theatlantic.com/assets/media/img/photo/2013/08/a-year-on-the-yenisei-river/y06_RTR389TD/main_900.jpg?1420506938