A marsrutkáktól a plackartig

Mivel menjünk?

1. rész: Bar, Montenegró

2017. március 04. - ruba

 Új cikk-sorozatomban 4 közlekedési módot (autó, busz, repülő, vonat) hasonlítok össze különböző szempontok szerint. Mivel nagyon messzire egyértelmű, hogy verhetetlen a repülő (3-4 ezer kilométerre felesleges összehasonlításokat készíteni), nagyon közelre meg értelemszerűen nem igazán rúg labdába ( Budapestről Debrecenbe elméletileg lehet milánói átszállással repülni, de annak nem lenne sok értelme), így a nagyjából 1000-1500km-es távot lőttem be, innen fogunk megnézni 4 várost. A 4 város név szerint Kijev, Bar, Köln és Isztambul, ezek azok, amelyekhez mind a 4 közlekedési móddal le lehet jutni. Mindegyik városról 1-1 cikk lesz (a terjedelem miatt nem akartam egyben írni).

dscf8080.JPG

Bar kikötője, ide kell eljutni :)

A szabályok

Néhány keretfeltétel, melyekkel számolok az út során: Hipotetikus utazónknak 1 hete van, pénteken még 8:00-tól 16:30-ig dolgozik, ezért legkorábban péntek este tud elindulni, egy héttel később pedig vasárnap estére szeretne hazaérni. Emberünk a Deák Ferenc térnél lakik, és a 4 város központjába szeretne eljutni. Ez Kijevben a Majdan Nezsaleznosztyi, Isztambulban a Boszporusz partján található Eminönü-hajóállomás, Bar-ban a kikötő, Kölnben pedig a Dóm. Teoretikus hősünk  reggel 6:00-kor kel alap esetben, ennél korábban csak akkor, ha járata elérése ezt szükségessé teszi. Este 10-kor fekszik le aludni, ha kocsival megy, és addig nem érkezik meg a céljához, akkor szállás után néz. Ha busz/vonat/repülő miatt korábban kell, mint 6:00, akkor annyival korábban is fekszik le aznap. A repülőnél számít leginkább, hogy utazónk 45 nappal indulás előtt kapja meg a szabadságát, tehát ennyivel előre néz járatokat. Mivel repülőnél óriási szórás lehet az árakban, ezért fixáltam le a dátumot. Mivel emberünknek fix munkája van, nem szabadúszó újságíró, vagy digitális nomád, ezért a dátumok kötöttek, ha 2 nappal korábban 3-ad annyiért repülhetne, sem tud elmenni.

Vonatnál és busznál megengedett az éjszakai utazás, de vonatnál mindenképpen legalább egy fekvőhelyes kocsiárat számítok, hiszen úgy igazságos, ha autóval meg kell állni pihenni, akkor vonattal is meg kell fizetni a kényelmet.

dscf8117.JPG

Bar vasútállomása.

Az autós eljutás számításánál egy közepesen fogyasztó benzines autóval számolok (bár itt nagyon sok tényező miatt óriási a szórás, kénytelen vagyok egyszerűsíteni): Hipotetikus hősünk elméleti autója autópályán 8 litert fogyaszt 100-on, sima főúton 7 litert, hegyvidéken (pl.:Montenegró) 9 litert. Autónál úgy fogok számolni, hogy a 6:00-ás kelés után 6:30-kor már el is tud indulni emberünk. Autós barátunk 4 óránként áll meg 15 percre pihenni, ezen felül, ahol kell, számolok a határátkelés idejével is.Az autónak a benzin-fogyasztáson kívül csak az útdíjakat számítom. Nem számolok amortizációt, feltételezem, hogy nem büntetik meg, és nem kell váratlanul, külföldön szervizbe vinni az autót.

Minden eljutásnál megnézzük, hogy mennyi hasznos idővel többet tudunk eltölteni a városban a leglassabb verzióhoz képest (hasznos idő: Amit ébren, aktívan töltünk. Ha egy repülővel éppen este 10-re esünk be a szállásunkra, a vonattal meg másnap reggel 7:00-re érkezünk, akkor hiába érkezünk 9 órával korábban, hasznos időben csak 1 óra a különbség). Természetesen vizsgálom a költségeket, és a kényelmi faktort is, bár ez utóbbi nehezebben mérhető, mint az idő, vagy a pénz. Mivel egy hétre megyünk, így nagyobb csomagra is szükség lesz, ezért a repülőnél 1 feladott poggyásszal számolok (a többi közlekedési módnál ez nem jelent plusz költséget.  Az autótól eltérő közlekedési módoknál számolom a tömegközlekedés árát arra az útra, amíg emberünk eljut a busz/vasútállomásra vagy a repülőtérre, illetve értelemszerűen számolunk a bejutás költségeivel is. 

Itt rögtön az elején szeretném hangsúlyozni, hogy ez természetesen csak egy gondolatjáték, más élethelyzetek értelemszerűen más körülményeket eredményeznek, amik végeredményben a lentitől teljesen eltérő eredményt is hozhatnak. A cikk célja nem az, hogy itt kinyilatkozzam az egyetlen igaz igazságot, csupán elgondolkodtatni szeretnék. Remélem nem veszitek rossz néven :) 

Az első cikkben Bar-ba jutunk el, ez a legközelebbi célpont a listán, mindössze 872km-re van (közúton) Budapesttől.

 dscf8106.JPG

 Bar gyönyörű környezetben fekszik.

 Autó

A Deák-térről indulva a Google útvonaltervezője szerint 1:39-perc alatt Röszkén lehetünk, ami végig autópályán reális is, az egyszerűség kedvéért úgy számolok, hogy a 6:30-as indulás után 8:10-re érünk a határra. A 173 kilométeres úton kb. 14 litert fogyasztott el az autónk, ami az átlagos benzinárral számolva 5134Ft. A határátkelésre 50 percet számolok, de ebben már benne van, hogy a határ után autósunk megáll tankolni, hogy a picivel olcsóbb szerb benzinnel menjen tovább. Szerbiában már számolni kell a "balkáni 10%-os időveszteséggel", így a montenegrói határig tartó 515km-t 7:42 alatt teszi meg autónk, de mivel egyszer megállunk, így 7:57 perc jön ki a határig, vagyis 17:00-ra érünk a szerb-montenegrói határra. Ez az autós határ nem igazán van kiépítve nagyobb forgalomra, lévén régen egy belső határ volt ez csak, és a hegyek között nincs igazán hely hatalmas, hegyeshalmi méretű átkelőnek. Ennek ellenére legyünk optimisták, és tételezzük fel, hogy fél óra alatt végzünk.

s6300710.JPG

Várakozás a szerb-montenegrói határon autóval.

Mivel az úton a szerb benzin a legolcsóbb, így itt is megtankolunk még a határ előtt, hogy autónk kibírja az utat, ne kelljen Montenegróban tankolni. Az 515km-es úton, Szerbiában a sok település, és a délen kezdődő kanyargós hegyvidéki út miatt nem csökkent a fogyasztásunk, így 14749Ft-nyi benzint autóztunk el. A hátralévő 186 kilométerre az útvonaltervező adatait korrigálva 3 óra és 31 perc jön ki, vagyis jó közelítéssel épp szombat este 9-re érünk le. A hegyvidéki út azonban jobban megviseli az autót, így a fogyasztásunk is kicsit magasabb, 5992Ft-nyi benzint eszik meg autónk a montenegrói szakaszon. Benzinre tehát összesen 25875Ft-ot költünk. Az egyszerűség kedvéért feltételezem, hogy a visszaút mind időben, mind fogyasztásban kb. ugyanazt tudja, mint az odaút, így vasárnap reggel kell visszaindulni, és a visszaútra is elmegy 25875Ft benzinre, ez összesen 51750Ft.

s6300951.JPG

A montenegrói utak megviselhetik az autót, de ilyen extra költségekkel nem számoltam.

Ezen felül a különböző útdíjakkal kell számolni. Montenegróban a Sozina-alagútra kell csak fizetni, azonban ez is 2,5 euró irányonként, tehát erre 1550Ft-unk megy el. Szerbiában a Szabadka-Belgrád szakaszra kell autópálya-díjat fizetni, irányonként 4,5 eurót, ami 2790Ft-ra jön ki oda-vissza. Magyarországon a 10 napos pályamatrica 2975Ft. Összesen tehát az autós lejutás 59065Ft.

Busz

Busszal odafele nehéz dolgunk van, ugyanis a heti egyszer közlekedő „Montenegró-expressz”, mellyel közvetlenül elérhető Montenegró Budapestről, pénteken 15:15-kor elindul, így munka után ezt nem érhetjük el. Viszont 19:00-kor indul a Dalmát-expressz Splitbe.  Ezzel másnap reggel 8:00-ra le is érhetünk, ami épp ideális, hiszen a napi egyszer közlekedő Split-Podgorica járat 9:45-kor indul, ez 16:42-kor ér Podgoricába. Podgoricában akár körül is lehet 1-2 óra alatt nézni, ha van kedve valakinek, a fontosabb tudnivalókról ide kattintva olvashattok. Innen már rengeteg buszjárat van Bar-ba, számoljunk a 18:00-ás busszal, ezzel 19:10-re érünk úticélunkhoz. A buszállomás a város szélén, szinte a vasútállomásnál van, innen kb. fél óra alatt lehet bejutni a központba. Jó közelítéssel este 8:00-ra beérünk, ez után legfeljebb egy vacsorára marad idő, így vasárnap reggel kezdhetjük meg a fürdőzést.

dscf8218.JPG

A podgoricai buszállomás.

Visszafele nem olyan viszontagságos az út, mint odafele, mert a szombat este visszainduló Montenegró-expressz épp jó nekünk. Igaz, ez sem Barból, hanem Budvából indul, ám a két város között szinte félóránként van busz. A Budva-Budapest járat 19:15-kor indul Budvából. Érdemes azért a kanyargós tengerparti úton dugóval és késéssel is számolni, így Bar-ból 16:18-as busszal kell elindulni, ez 17:44-re van Budvában, ott van 1,5 óránk átszállni. Így Bar-ból szombaton 4-kor kell kb. elindulni. Ezzel a járattal vasárnap 12:45-re érhetünk Budapestre.

A busznál kicsit gondban vagyok az árakkal, mert a cikk írásának időpontjához képest 1,5 hónapra nincs járat, így itt kicsit csalni vagyok kénytelen, és nyárra néztem járatokat. Mivel még elég korán van, így volt „filléres ajánlat” is, tegyük fel, hogy hősünk szerencsés alkat, és 1,5 hónappal indulás előtt is talál ennyiért jegyet. A Budapest-Split út 12900Ft így, míg a Budva-Budapest 15900Ft. A Split-Podgorica szakasz 345 horvát kunába, azaz 14500Ft-ba kerül (nem mérik olcsón!). A Podgorica-Bar 4 euróba, a Bar-Budva szintén ennyibe kerül, de a montenegrói buszosoknak van egy olyan jó szokásuk, hogy ezen felül még 1 eurót felszámolnak a nagyobb csomagért, így igazából összesen a két montenegrói belföldi buszozásra 10 eurót, azaz 3100Ft-ot kell kifizetni. A buszozás így oda-vissza 46400Ft-ba kerül. Ezen felül 1-1 vonaljeggyel kell számolnunk, mellyel hősünk a népligeti buszállomásra utazik a 3-as metróval, ami így 700Ft-al dobja meg a költségeket, összesen 47100Ft-ra hozva ki a teljes eljutást. Az éjszakai buszozásról összeszedtünk néhány tippet, ezeket ide kattintva olvashatjátok.

dscf8219.JPG

Montenegrói buszok.

Repülő

Bar annyiból kakukktojás, hogy közvetlenül a városban nincs repülőtér. Budapestről Podgoricába lehet repülni, ahonnan még le kell jutni Barba. Sajnos szombaton nincs járat, vasárnap tudunk repülni, 18:15-kor száll fel a repülő, és 19:30-ra ér Podgoricába. Mivel nem EU-s országról van szó, így az útlevél-ellenőrzés, illetve a feladott poggyász felvételével számolva 20:30-ra jutunk ki a reptérről. Szerencsénkre a Podgorica-Bar vonatok megállnak a reptértől gyalog 800m-re lévő vasúti megállóban. Bár kicsit várnunk kell a vonat ugyanis 21:53-kor indul, 22:43-ra ér Bar-ba. Bar vasútállomásáról fél óra alatt be lehet gyalogolni a központba, és el is foglalhatjuk szállásunkat. Ezzel hétfőn reggel kezdhetünk pancsikolni.

s6304013.JPG

Ferih-Egy, mikor még innen indultak a fapadosok.

Amit odafele vesztünk azzal, hogy vasárnap van gép, azt részben visszanyerjük a visszaúton. Podgoricából 20:00-kor indul a repülő, ami 21:20-ra van Budapesten. Mivel csomagot is adunk fel, és EU-n kivüli járatról van szó, így érdemes 2 órával előbb, 18:00-ra kiérni a reptérre. Szerencsére van egy vonat, mely Barból 16:50-kor indul, és 17:43-ra ér a repülőtéri megállóhoz. Így Bar központjából 16:00-kor kell elindulni, így vasárnap is van 10 hasznos óránk.

A repülőjegy önmagában nem is túl drága, azonban az oda-vissza feladott poggyászunk eléggé megdobja a költségeket, így összesen 42280Ft-ot kell fizetni a repülőjegyért (a teljes képhez hozzátartozik, hogy szezonon kívüli járatot néztem, feltehetően nyaralószezonban drágábbak lesznek a jegyek). A reptérre való kijutás, majd hazajutás két átszállójeggyel megoldható, ezek összesen 1060Ft-ba kerülnek. A reptértől Bar-ig a vonatra irányonként 2 eurót kell kifizetni, így a vonatozásra összesen 4 euró, azaz kb. 1240Ft megy el. Így a teljes útiköltség, oda-vissza a Deák Ferenc tértől a bari kikötőig 44580Ft.

s6304083.JPG

A WizzAir járata szezonon kívül még jó választás lehet, de szezonban elég durva árak vannak (lásd lent).

Vonat

Ha vonattal megyünk, rögtön nyerünk azzal, hogy a Beograd nemzetközi gyorsvonattal már péntek este el tudunk indulni. A 22:25-ös indulás után 6:13-ra érünk Belgrádba, így pont lehet egyet aludni, igaz a határőrök az éjszaka közepén keltenek. Belgrádban kényelmes 3 óránk van az átszállásra, ez alatt meg lehet venni a tovább utazáshoz szükséges jegyeket, és egy kicsit nézelődhetünk is Belgrádban. A 9:10-kor induló vonattal 21:10-re érkezünk meg Bar-ba, a szállásra épp este 10-re eshetünk be, így vasárnap reggel kezdődhet a fürdőzés. 

dscf8060.JPG

Bar vasútállomása.

A visszaúton nyárról lévén szó, lehetőségünk van éjszakai vonattal menni, és ez a leginkább időhatékony megoldás. A vonat 16:50-kor indul Barból, szombaton, vagyis 16:00-ig élvezhetjük a város örömeit. A vonatról nem Belgrádban érdemes leszállni, ott ugyanis nagyon korán jár a vonat, érdemes elmenni Újvidékig, vagy Szabadkáig. Akárhol is szállunk le, a napi első Belgrdád-Budapest vonatot kényelmesen elérjük, és 15:54-re Budapesten lehetünk.

Egy Budapest-Belgrád retúrjegy 26 euró, ehhez az odaúton még fekvőhelyek is kell venni 8 euróért. A Belgrád-Bar szakaszra, helyjeggyel együtt 24 eurót kell fizetni. Visszaúton itt kell fekvőhelyet fizetni, kicsit tovább is utazunk, így 33 euróra jön ki a jegy. A teljes Budapest-Bar oda-vissza út tehát 91 euró, azaz 28210Ft. Ehhez azonban még hozzá kell vennünk egy-egy metró szakaszjegyet (a Deák tértől a Keletiig ez is elég), ami 600Ft-al drágítja meg a vonatos eljutást, összesen 28810Ft-ot eredményezve A vonatos eljutás részleteiről bővebben itt olvashattok. Vonatos utazásnál érdemes lehet elgondolkodni a Balkan Flexipass beszerzésén, mellyel a balkáni régióban lehet bizonyos ideig korlátlan számban utazni. Ha csak Bar-ba megy az ember, akkor nem igazán térül meg, de már egy kis plusz kirándulással behozhatja az árát. A Balkan Flexipassról bővebben olvashattok, a következő cikkben: Balkan Felxipass, a balkáni vonatbérlet .

dscf6721.JPG Fekvőhelyes montenegrói kocsi Belgrádban.

 

Összegzés

Az egy főre vetített árak tekintetében a következő sorrend alakult ki: 1. A vonatos utazás 28810Ft-al, 2. A repülő 44580Ft-al, 3. A buszos út 47100Ft-al és végül 4. az autózás 59065Ft-al. 2 utasnál már csak a vonat marad versenyben az autóval szemben, és a különbség már itt is minimális, 3 utas felett pedig egyértelműen az autó a nyerő, de gondolom ez senkit sem lepett meg. A teljes képhez azért hozzátartozik egy-két apróság: Egyrészt, a repülőnél nem a nyaralószezonra néztem árakat, miközben mind a busznál, mind a vonatnál a nyári szezon menetrendjeivel, áraival számoltam. Kíváncsiságból megnéztem egy repülőárat júliusra, és atyaég! 104530Ft jött ki! Ha ehhez hozzávesszük, hogy ennyiért egyetlen perccel sem tölthetsz többet a tengerparton, mint a 28810Ft-os vonattal, akkor nem igazán éri meg kifizetni a 3,6-szoros jegyárat a repülőért. Szintén hozzá kell venni a teljes képhez, hogy plusz egy nap szabadsággal elérhető lenne a Volánbusz Budapest-Budva járata az odaúton is, ami jelentősen csökkentené a költségeket, kb.33000Ft-ra. Ezzel a busz még mindig nem veszi fel a versenyt a vonattal, de a repülőt már a szezonon kívüli árhoz viszonyítva is legyőzi.

dscf6722.JPG

A Budapest-Belgrád éjszakai vonat Belgrádban.

A hasznos, városban tölthető idő tekintetében nem igazán vannak nagy különbségek. Akár busszal, akár vonattal, akár autóval megyünk, szombat estére érünk le, így érdemben vasárnaptól tudjuk kihasználni az időnket. Visszaindulni a busszal és a vonattal egyaránt szombaton délután 4 óra fele kell, így itt nincs különbség, az autóval ezt a délutánt megnyerhetjük, azzal csak vasárnap reggel kell visszaindulni. A repülő persze jóval gyorsabb, ám hiába, ha csak vasárnap délután van járat. A vasárnap esti érkezéssel egy nappal később kezdhetjük nyaralásunkat, mint a 3 másik módon utazva, ám később is kell eljönni, így az elején elvesztett napot a végén visszanyerjük. Ezzel egyébként szinte percre pontosan ugyanannyit lehet eltölteni Barban ha repülővel, busszal vagy vonattal megy az ember, egyedül az autóval lehet egy picit (érdemben nettó 5-6 órát) többet eltölteni Barban. 

A legkényelmesebb ezek közül talán az autó, az átszállás-mentessége miatt. Ez után, a hálókocsi, és az aránylag nagy rendelkezésre álló tér miatt nálam a vonat jön. A repülőnél a kényelmetlenség inkább a podgoricai reptér macerás megközelítése. A busz pedig egyértelműen a legrosszabb, aki már töltött éjszakát buszon, az tudja miről beszélek :)

Remélem tetszett ez a kis gondolatjáték, hamarosan Kijevvel folytatjuk!

A bejegyzés trackback címe:

https://ruba.blog.hu/api/trackback/id/tr112303121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sztbeni95 2017.03.04. 18:07:57

2015-ben nyáron én Budapestről Barig átszállás nélkül mentem, és asszem 60 euro volt a jegy. Ez már nincs?

ruba 2017.03.04. 18:10:42

@Sztbeni95: Most olyan opciót néztem, ami egész évben elérhető (tudom, a busznál kicsit csaltam :)). Amúgy a vonat egy irányba került ennyibe, vagy oda-vissza?

Sztbeni95 2017.03.04. 18:18:30

@ruba: Oda-vissza volt ennyi (de lehet hogy 65 euró volt, nem emlékszem, csak akkora hogy kb 20 ezret fizettem). Most nem találom az opciót a máv oldalán, lehet hogy csak nyári ajánlat

ruba 2017.03.04. 18:19:55

@Sztbeni95: Az nem rossz, ez ülő, vagy fekvőhelyes kocsi? Ez egyébként nyári járat, nyáron is csak hetente 1-2 napon közlekedett. Hogy idén lesz-e azt nem tudom. én sem, ezért is nem számoltam vele.

Sztbeni95 2017.03.04. 18:48:57

@ruba: Az ülőhelyes volt ennyi, a fekvőt nem is néztem, nekem nem ér plusz pénzt ekkora távon mert nem szoktam aludni vonaton ha csak egy éjszakát megyek. Heti kétszer ment ha jol emlékszem

denesberky 2017.03.04. 19:24:38

@ruba: A vonat biztosan lesz, június 16-tól szeptember 2-ig. Odafele Keleti indul: 12:05, Bar érkezik 11:57, visszafele Bar indul 16:50, Keleti érkezik 15:54. Azt hinnéd, hogy ez már sok, de lesz rajta a szokásos prágai közvetlen kocsi is, ami kb 34 órát lesz összesen úton. :D
Ez a vonat kedden és pénteken fog indulni Bp-ről, míg visszafelé értelem szerűen szerdán és szombaton indul.

mikrobi79 2017.03.05. 10:28:01

Ha repülővel mész, ugyan miért kellene lejtuni Barig? Talán a legrosszabb része az országnak, sokkal szebb partszakaszokat találni bármerre, Bar maga meg egy pusztulat.

ruba 2017.03.05. 10:43:30

@mikrobi79: Látom nem jött át a cikk lényege. A különböző eljutási lehetőségeket hasonlítom össze. Mivel csak Barba van vasút, ezèrt az ide való eljutások hasonlíthatóak össze. Választhattam volna még Sutomore-t is, de nem lett volna érdemi különbség. Mivel ráadásul a podgoricai reptèr kb. Barhoz van legközelebb, ha mondjuk helyette Kotort nèztem volna, akkor a repülő még ennél is rosszabbul jött volna ki a versenyből.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2017.03.05. 11:12:41

A Belgrád-Bar vonatozás 10 alkalomból 9-szer horror. Rendszeresek az két-három órás késések, de nem ritka az öt-hat órás csúszás sem. Ha az utazó jót akar magának, akkor az éjjeli vonattal Pestről Belgrádba jön, majd busszal vagy minibusszal utazik tovább Montenegróba. A Belgrád-Montenegró vonatutat hanyagoljátok, ha jót akartok.

(Belgrádi lakos)

Don Blasius 2017.03.05. 12:00:15

Igaz, egy határátlépéssel több (de ezek nem olyan vészesen hosszúak), de menetidőre és kilométerre is szinte ugyanannyi a Bosznián átvezető út. Legutóbbi emlékeim szerint Boszniában a legolcsóbb a benzin, így még az autós verzióban akár további költségek spórolhatók meg. https://www.google.hu/maps/dir/Budapest/Bar,+Montenegr%C3%B3/@44.7159903,14.6653174,6z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x4741c334d1d4cfc9:0x400c4290c1e1160!2m2!1d19.040235!2d47.497912!1m5!1m1!1s0x134e73eeb192bc07:0xf2645fc8c9b10246!2m2!1d19.089904!2d42.0912106!5i1?hl=hu

Amúgy az én autóm pont a bosnyák-montenegrói hegyvidéki szakaszokon fogyaszott kevesebbet, mint pl. a horvát autópályán. :)

És persze a költségeket durván megdobja és időben sem sokkal kevesebb- de a komfortszintet emeli (ha nem akarsz tíz kilométerenként kéken füstölő 30-cal döcögő TAM-okat kerülgetni:)) autós utazásnál a Horvátországon átvezető útvonal.

Röszkei határátlépés: mi az autópálya helyett a régi 5-ös út kishatárátlépőjén mentünk át, amikor Szerbián át mentünk. A röszkei kihajtón kimentünk, az első szerbiai felhajtón visszamentünk a sztrádára. Maga a határátlépés 5 perc sem volt. :)

ruba 2017.03.05. 12:01:57

@Don Blasius: Gondoltam rá, hogy az autós utazásnál több verziót is megnézek, de azt hiszem így is elég hosszú lett a cikk, nem akartam szakdolgozatot írni, és főleg nem akartam másokat arra kényszeríteni, hogy elolvassák :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2017.03.05. 12:16:26

(értem a poszt lényegét, de)
- az ember kitalálja hová megy, megnézi, mivel juthat le, és ahhoz vesz ki szabit. tehát ha csütörtökön van busz, akkor csütörtökön indul. remélem nincs az az állat, aki spliten keresztül megy barba busszal (ha csak nem annyira buszbarát, mint amennyire te vonatbarát vagy)
- a többség inkább kotor-budva vonalon gondolkozik, bar egy ocsmány hely, oda maximum te mégy nyaralni csak azért, mert oda van vonat :)
- autóval eszméletlen szabadságot kapsz, nem kell 6:20-ra a kies keletiben lenni, ráérsz emberi időben indulni. plusz nem vagy odaláncolva a szálláshoz, tudsz csillagtúrázni, plusz a faluszéli bevásárlóközpontba is egyszerűbb autóval menni. szubjektív dolog, de én ráadásul szeretek vezetni, tehát nekem akár drágábban is megéri autóval menni.
- ha mindenképp repülővel akarok menni, akkor szétnézek, hova lehet olcsón repülni, és esetleg oda megyek. kötve hiszem, h egy 20ezres odavissza szicília helyett valaki pont barra van rápörögve, és többszörös áron oda megy :)

szóval a fentiek miatt _ez a poszt eléggé torzít. viszont a köln (vagy bármely nyugati cél, ahová értelmes szolgáltatók visznek) érdekes kísérlet lesz majd, reális alternatívákkal. a balkánon max a fanatikus vonatozik, mindenki más átrepüli vagy átautózza. ha valaki busszal megy, az tuti szervezett út.
(egyébként szuperek a vonatos posztjaid, némelyket többször is olvastam, hajrá!)

Brix 2017.03.05. 12:37:53

Vonattal nem mennék semmi pénzért, mivel az nem klímàs, kényelmes eurocity, hanem lassú vicinàlis. Nappal jön a forró levegő , parlagfű pollennel együtt , az ablakon...Kibírhatatlan! A legjobb opció: autóval menni és megaludni valahol. A repülő exrtém dràga augusztusban..

pangea 2017.03.05. 12:38:02

Egy főre vetítve az autó a legolcsóbb.

ruba 2017.03.05. 12:43:00

@pangea: Hát azért ez így általánosan nem igaz, ez függ az utazók számától. 1-2 embernél a vonat olcsóbb.

ruba 2017.03.05. 12:47:30

@Brix: Természetesen mindenki úgy utazik, ahogy akar.

stevie balkanski 2017.03.05. 16:46:15

Apróságok: a benzin nem Szerbiában a legolcsóbb. Ott éppen a legdrágább mostanában. A legolcsóbb Montenegróban, akár 10 százalékkal is a magyarországi ár alatt lehet. A szerbiai benzinár egy picit, pár forintnyi dinárral magasabb a magyar áraknál. A Szabadka-Belgrád szakasz autópálya díja jelenleg 290 RSD, ami kb 2.4 EUR. Az autós határátkelésekre számolt idő is naív. Nyári hétvégéken sajnos simán vannak 3-4 órás várakozások is, amiket vagy jelentős kerülővel lehet elkerülni, vagy az alternatív kishatárforgalmi átkelőkkel, de ezek nyitvatartása korlátozott. Ezek nem nagy különbségek persze, csak a pontosság miatt jegyeztem meg.

Alex Lavour 2017.03.06. 10:08:32

Autóval az M6 -os autópályát ajánlom, folytatás Eszék - Samac - Szarajevó - Herceg Novi. Érdemes az éjszakai órákban végig autózni Horvátországot és Boszniát. A határokon szinte semmi várakozás, az utak jók. Montenegróban ajánlatos elkerülni a népszerű helyeket, mert már zavaróan zsúfoltak. Rossz úttal én nem találkoztam, sőt meglepően jók voltak az utak. Volt egy kisebb balesetem éjjel a kompnál. Másnap reggel a biztosító hívott fel, hogy miként tudom gyorsan rendezni a kárt.

ferences 2017.03.08. 16:06:51

@Alex Lavour: Igen, ez pontosan így van. Én Bosznián át megyek mindig, ha Dél-Dalmáciába vagy Montenegróba megyek. Valóban gyors minden határátkelés, az utak rendben vannak (kivéve a bosnyák-montenegrói határ előtti boszniai kb. 25 km-t). Nappal is jó ütemben lehet haladni. Az üzemanyag Boszniában a legolcsóbb, külöösen az északi részen, a Bosznai Szerb Köztársaság területén. Errefelé - különösen Samacnál - egymást érik a benzinkutak (a Gazpromot kivéve egyik sem ismert világcégé, de soha semmi baja nem volt a kocsimnak, akár benzinessel mentem, akár dízellel). Zenica és Szarajevó között autópálya is van. Ez az út pedig ki is kerüli a zsúfolt tengerparti településeket, mert Niksicnél nem kell lemenni a tengerpartra.

mestska · http://cities.blog.hu 2017.03.08. 20:54:57

Na most elolvastam a bari cikket is a kijevi után. Alapvetően az a probléma, mint annak idején a melyik eszköz a gyorsabb, és kiválasztották, hogy Gödöllő vasútállomástól a Keletiig tart a verseny. Csakhogy ez nem a valós út. Itt Budapesten számoltál a Deák téren, mint kiindulási ponttal, ami jó, de senki nem megy Barba nyaralni. Ha repülővel megy Montenegróba, akkor nagy valószínűséggel autót bérel pár napra, hogy tudjon csillagtúrázni, vagy végig tudjon menni a Skodrai tór partján. Önmagában tehát nem Barba kellett volna nézni az utat, mert ott van vasút, hanem Kotorba mondjuk, hiszen a montenegrói nyaraló odamegy (vagy Budvába), de autóval valószínűbb, hogy körbemegy, ami viszont rögtön soktényezős választássá teszi a döntést.
(éjszakai vonattal voltam Montenegróban, Sutomoréban szálltam le és fel, voltam Stari Barban is, de autót béreltem, hogy körbe lehessen járni az országot Zabljaktól Ulcinjig, mert tömegközlekedéssel nem nagyon tudod, csak óriási időveszteségekkel.

ruba 2017.03.09. 07:18:52

@mestska: Nézhettem volna különféle célpontokra, különböző eljutási módokat, (Budva, Kotor, Ulcinj, Herceg Novi) Podgoricáig vonattal onnan busszal/autóval, Szkopjéba repülővel, onnan busszal, Pristináig katonai szállítógéppel onnan teherautóval stb. De az a baj, hogy ennek az egy célpontnak az összehasonlítása kb. 8000 karakter lett. Ha mindenféle célpontokat, tényezőket, változókat beleveszek, akkor az egész lett volna 30-40 ezer karakter. A kutya nem olvasta volna el (én sem). Ez egy blogbejegyzés, nem phd-kutatás. Amúgy a fáma nem szól arról, hogy utazónk mit csinál, miután megérkezik Bar-ba: Lehet, hogy autót bérel, és körbejárja az országot, miért ne tehetné? A cikk csak a lejutásról szól. Amúgy lehet, hogy én láttam rosszul, amikor ott voltam, de Bar tele volt turistákkal, szóval annyira ótvar hely nem lehet azért.

NNorbert1977 2017.03.12. 19:57:42

Sziasztok, montenegrói vonatos utazás tervezés esetén érdemes figyelembe venni, hogy a Szerb Vasútak honlapja (www.srbvoz.rs/eng/page55.html ) szerint a 9.10-kor Belgrádból induló bari vonat csak Lajkovac állomásról (60-70 km-re a fővárostól) közlekedik (10.40-kor indul), és odáig busszal viszik az utasokat. Természetesen visszafelé is ez a helyzet, a vonat csak Lajkovacig megy. Pontos infót nem találtam meddig tart ez a helyzet, de remélhetőleg nyárig befejezik a pályafelújítást. Érdemes a szerb vasúti honlapot böngészni. www.srbvoz.rs/eng/timetable.html

Bence Freschl 2017.03.22. 10:32:44

Szia ruba! Sziasztok!
Édesapàmmal erősen elgondolkodtunk egy kijevi kirandulason vonattal eme szép bejegyzésed után! Érdeklődni szeretnénk hogy tudnál-e segíteni az utazásban illetve egy-két felmerülő kérdésre válaszolni? Ha igen egy e-mail címet kérhetnék amin eltudlak érni? Vagy várom e-mailed! Cimem: freschl.ferenc@upcmail.hu

Koszonom szepen elore is!
Tovabbi szep napot!

Freschl Bence, Freschl Ferenc

HAJRA MAGYAROK!
süti beállítások módosítása