Mivel menjünk? - 2. rész

Kijev, Ukrajna

2017. március 07. - ruba

Új cikk-sorozatomban 4 közlekedési módot (autó, busz, repülő, vonat) hasonlítok össze különböző szempontok szerint. Mivel nagyon messzire egyértelmű, hogy verhetetlen a repülő (3-4 ezer kilométerre felesleges összehasonlításokat készíteni), nagyon közelre meg értelemszerűen nem igazán rúg labdába ( Budapestről Debrecenbe elméletileg lehet milánói átszállással repülni, de annak nem lenne sok értelme), így a nagyjából 1000-1500km-es távot lőttem be, innen fogunk megnézni 4 várost. A 4 város név szerint Kijev, Bar, Köln és Isztambul, ezek azok, amelyekhez mind a 4 közlekedési móddal le lehet jutni. Mindegyik városról 1-1 cikk lesz (a terjedelem miatt nem akartam egyben írni).

s6307772.JPG

Kijev, Függetlenség tér (Majdan Nezsaleznosztyi) mai utunk célpontja.

A szabályok

Ha olvastad az előző, Bar-ról szóló cikket, akkor ezt a részt nyugodtan átugorhatod, görgess az "Innen folytasd!" részig!

Néhány keretfeltétel, melyekkel számolok az út során: Hipotetikus utazónknak 1 hete van, pénteken még 8:00-tól 16:30-ig dolgozik, ezért legkorábban péntek este tud elindulni, egy héttel később pedig vasárnap estére szeretne hazaérni. Emberünk a Deák Ferenc térnél lakik, és a 4 város központjába szeretne eljutni. Ez Kijevben a Majdan Nezsaleznosztyi, Isztambulban a Boszporusz partján található Eminönü-hajóállomás, Bar-ban a kikötő, Kölnben pedig a Dóm. Teoretikus hősünk  reggel 6:00-kor kel alap esetben, ennél korábban csak akkor, ha járata elérése ezt szükségessé teszi. Este 10-kor fekszik le aludni, ha kocsival megy, és addig nem érkezik meg a céljához, akkor szállás után néz. Ha busz/vonat/repülő miatt korábban kell, mint 6:00, akkor annyival korábban is fekszik le aznap. A repülőnél számít leginkább, hogy utazónk 45 nappal indulás előtt kapja meg a szabadságát, tehát ennyivel előre néz járatokat. Mivel repülőnél óriási szórás lehet az árakban, ezért fixáltam le a dátumot. Mivel emberünknek fix munkája van, nem szabadúszó újságíró, vagy digitális nomád, ezért a dátumok kötöttek, ha 2 nappal korábban 3-ad annyiért repülhetne, sem tud elmenni.

Vonatnál és busznál megengedett az éjszakai utazás, de vonatnál mindenképpen legalább egy fekvőhelyes kocsiárat számítok, hiszen úgy igazságos, ha autóval meg kell állni pihenni, akkor vonattal is meg kell fizetni a kényelmet.

Az autós eljutás számításánál egy közepesen fogyasztó benzines autóval számolok (bár itt nagyon sok tényező miatt óriási a szórás, kénytelen vagyok egyszerűsíteni): Hipotetikus hősünk elméleti autója autópályán 8 litert fogyaszt 100-on, sima főúton 7 litert, hegyvidéken (pl.:Montenegró) 9 litert. Autónál úgy fogok számolni, hogy a 6:00-ás kelés után 6:30-kor már el is tud indulni emberünk. Autós barátunk 4 óránként áll meg 15 percre pihenni, ezen felül, ahol kell, számolok a határátkelés idejével is.Az autónak a benzin-fogyasztáson kívül csak az útdíjakat számítom. Nem számolok amortizációt, feltételezem, hogy nem büntetik meg, és nem kell váratlanul, külföldön szervizbe vinni az autót.

Minden eljutásnál megnézzük, hogy mennyi hasznos idővel többet tudunk eltölteni a városban a leglassabb verzióhoz képest (hasznos idő: Amit ébren, aktívan töltünk. Ha egy repülővel éppen este 10-re esünk be a szállásunkra, a vonattal meg másnap reggel 7:00-re érkezünk, akkor hiába érkezünk 9 órával korábban, hasznos időben csak 1 óra a különbség). Természetesen vizsgálom a költségeket, és a kényelmi faktort is, bár ez utóbbi nehezebben mérhető, mint az idő, vagy a pénz. Mivel egy hétre megyünk, így nagyobb csomagra is szükség lesz, ezért a repülőnél 1 feladott poggyásszal számolok (a többi közlekedési módnál ez nem jelent plusz költséget.  Az autótól eltérő közlekedési módoknál számolom a tömegközlekedés árát arra az útra, amíg emberünk eljut a busz/vasútállomásra vagy a repülőtérre, illetve értelemszerűen számolunk a bejutás költségeivel is. 

Itt rögtön az elején szeretném hangsúlyozni, hogy ez természetesen csak egy gondolatjáték, más élethelyzetek értelemszerűen más körülményeket eredményeznek, amik végeredményben a lentitől teljesen eltérő eredményt is hozhatnak. A cikk célja nem az, hogy itt kinyilatkozzam az egyetlen igaz igazságot, csupán elgondolkodtatni szeretnék. Remélem nem veszitek rossz néven :) 

Innen folytasd!

Első cikkemben Bar-ba kalauzoltalak el benneteket (ezt ide kattintva olvashatjátok), most Kijev van soron, mely közúton 1116km-re van Budapesttől. Bár Kijev népszerűsége össze sem mérhető a montenegrói tengerpartéval, azért a napi repülőjárat, a közvetlen, szintén naponta közlekedő vonat és a hetente többször induló buszjárat alapján van igény a két város közötti közlekedésre. Én magam is nagyon szeretem Kijevet, és bár sokan el sem tudják képzelni, hogy oda utazzanak, azért elég sok turista megfordul a városban. A városról írtam egy rövid kis ismertető, ami inkább talán a hangulatot próbálja átadni, több-kevesebb sikerrel, ebből talán kiderül, miért is szeretem annyira a várost: Kijev, a hagymakupolás katedrálisok városa

s6308394.jpg

Kijev nem egy unalmas kelet-európai paneldzsungel.

Autó

Autóval utazva az útvonaltervező a Budapest-M3-Vásárorsnamény-Beregsurány-Beregszász-Sztrij-Lviv-Rivne-Kijev útvonalat ajánlja. Ezen autózva a határig 3 óra alatt jut el egy autós, tehát 6:30-as indulás után 9:30-ra ér a határra. Mivel a magyar-ukrán határátkelés nem olyan egyszerű, így itt 1,5 órát számolok várakozásra, de ebben már benne van a határ után egy rövid pihenő, vásárlás, tankolás. Az időeltolódást is számítva 12:00 van, mikor a határtól tovább indul autósunk. Innen tovább elég rossz minőségű utakon lehet haladni, ráadásul a Kárpátok hegyeit is meg kell mászni, így 4 óra alatt jut el autósunk a 197km-re lévő Sztríjbe, ahol egy 15 perce pihenőt tart (a pihenő már benne van a 4 órában). Délután 4 van, és még 613 kilométer Kijev, az út több mint 8 óra, így este 10-re nem érkezne meg emberünk Kijevbe, ezért este 9-kor megáll Rivne városában. Azért itt, mert itt van szállás. Mivel este 10 előtt lefeküdt, így korábban is kel, és indul tovább, 5:30-kor már ismét úton van Kijev felé. Az út kerek 4 óra, így 9:30-ra ér célba.

s6300430.jpg

Az ukrán utak sajnos sok helyen elég rossz állapotban vannak.

A visszaúton az időeltolódás segíti autósunkat, így bár szűkösen, de belefér az egy napba az út (tételezzük fel, hogy nem kell sokat várakoznia az ukrán-magyar határon). 

Költségek terén az autós eljutás így alakul: Odafelé a magyar szakaszra kell magyar üzemanyag-árakat nézni, emiatt a határig tartó szakasz 9111Ft-ba kerül (itt egyébként szépen látszik, hogy ha csak Magyarországon belül utazunk, akkor már 2 embernél sokszor megéri autóba ülni, hiszen a vonatjegy, ha nem is pont ide, de szintén az ukrán határig 5675Ft lásd lejjebb). Innen végig az ukrán üzemanyag-árakkal számoltam, ami jóval a magyar szint alatt van. Visszafelé is, hiszen átkelés előtt megtankolva bőven visszaérhetünk Budapestre anélkül, hogy újra tankolni kéne. Így a maradék Beregsurány-Kijev-Budapest út benzinköltsége 38843Ft-ra jön ki. Ukrajnában egyelőre nincsenek fizetős utak (én legalábbis nem találtam erre vonatkozó adatot), így csak Magyarországra kell autópálya-matrica 2975Ft-ért. Ezen felül az egy rivnei éjszaka ára van, amire a legolcsóbb találat 4335Ft volt. A teljes autós eljutás tehát oda-vissza egy embernek 55264Ft

dscf_561.jpg

Az egyik fontos kijevi autópálya-bevezető.

Busz

Buszjárat hetente kétszer van Budapest és Kijev között. Szombaton mindkét irányba indul járat, ami nagyjából ideális az egyhetes szabi szempontjából. Szombaton este 9-kor indul a busz Budapestről és vasárnap 16:30-ra ér Kijevbe. A visszaúton szombat reggel 9:00-kor indul a busz és vasárnap hajnali 3-kor (!) érkezik meg a Népligethez.

A buszjegy oda-vissza 33200Ft-ba kerül, ekkora távra nem annyira sok, de a kényelmetlenség miatt nem is annyira nyerő megoldás szerintem. A buszos utazásnál költség még a kijutás a Népligetbe (2 vonaljegy) 700Ft, és a kijevi buszállomásról is be kell jutni a célba, de ez egy metróval megoldható, így 88Ft-ot kell csak rákölteni. A végeredmény tehát 33988Ft.

s6301320.jpg

Sajnos (vagy szerencsére) Ukrajnában annyira jó a vonatközlekedés, hogy nem nagyon kellett buszoznom. Emiatt itt a képnél kicsit csalnom kellett, ugyanis a képen a moldáv főváros Kisinyov egyik buszállomása látható (Gara de Nord). Az autóbuszpark azonban nagyjából ilyen Ukrajnában is.

Repülő

A Wizzair üzemeltet járatokat Kijevbe is. Itt már minden nap van járat, így tud érvényesülni a repülő gyorsasága. Odaúton szombaton 13:35-kor indul a járat Budapestről, és 16:15-re ér a kijevi Zsuljany repülőtérre. A visszaúton vasárnap 7:10-kor indul a járat, ehhez nagyon korán, már 5:00-ra ki kell érni a reptérre, vagyis esélyes, hogy 3:00-kor már talpon kell lennie hősünknek. Emiatt az előző nap csak 19:00-ig élvezheti a város örömeit :). Viszont cserébe már reggel 7:50-re Ferihegyen lehet emberünk.

Kijevbe már az alap repülőjegy is 50.000Ft körül van, és valamiért a feladott poggyászt is értékesebbnek tartja a Wizz, ha Kijevbe megy, mint ha Podgoricába, így azért irányonként további 15050Ft-ot számláznak. A végösszeg így 85080Ft-ra jön ki egész pontosan. Erre még rájön a Deák-tér - Ferihegy út oda-vissza 1060Ft-os költsége. Kijevben a Zsuljany reptérről egy trolibusz+metró kombinációval lehet eljutni a központba, ez 7 grivnyába kerül, ez 77Ft. Visszafelé azonban olyan korán kell kiérni a reptérre, hogy utasunk nem tudja használni a városi tömegközlekedést, mert az még nem jár, így marad a taxi. Ez 215 grivnyába kerül, ami 2340Ft. Ezzel a repülős utazás teljes költsége 88557Ft-ra jön ki.

kiev_zhulyany_iev_ukkk_an2326841.jpg

A kijevi Zsuljany-repülőtér szerencsés az utasok szempontjából, mert a város területén fekszik, így sokkal olcsóbban, és egyszerűbben megközelíthető, mint a város fő nemzetközi reptere, a Kijevtől kb. 10km-re lévő Boriszpil. (A kép forrása: Wikipedia)

Vonat

Bár van közvetlen vonat Kijevbe, a 128 eurós (kb. 40 ezer forint) retúrjegy nem épp versenyképes ajánlat. Viszont semmivel sem lassabb, ha átszállással utazunk, és bár egy nagyon pici plusz kényelmetlenséget okoz a plusz átszállás, azért ez nem elviselhetetlen, főleg annak tükrében, hogy mennyit spórolunk vele.

Első lépésben tehát Záhonyig kell eljutni. Utazónknak elég a szombat reggel 8:28-kor induló gyorssal elindulni, így kényelmesen alhat 6:00-ig. Ez a vonat 13:57-re ér Záhonyba, ahonnan 14:22-kor indul tovább a kishatárforgalmi vonat Csapra. Ezek a reggeli vonatok még nem szoktak késni, így épp lesz ideje megvenni a jegyet. Csapra 15:40-re érkezik a vonat. Nem kell megijedni, az 5km-es távot nem közel másfél óra alatt tesszi meg, az időeltolódás miatt jön ki így az érkezés ideje. Csapon közel 3 óra van tovább utazásig, ez épp elég arra, hogy kiváltsa a jegyeket, beszerezze a szükséges ukrán valutát és kihasználva az ország olcsóságát bevásároljon élelmiszerből az út hátralévő részére. A vonat 19:24-kor indul Kijevbe, és másnap 10:05-re érkezik meg. Mivel az ukrán vonatok szinte soha nem késnek, ezt a 10:05-öt szentírásnak is vehetjük :). Innen még mindennel együtt maximum fél óra kell, hogy a Majdan Nezsaleznosztyin célba érjen utazónk.

s6300132.jpg

A reggeli nap már besüt az ablakon, ébredezik az utazóközönség hamarosan megérkezünk Kijevbe!

Visszafele szombaton 18:34-kor indul a vonat, ehhez érdemes 18:00-ra már a pályaudvaron lenni, így a belvárost 17:30-kor kell elhagyni. Ez a vonat reggel 9:06-ra ér Csapra, itt kicsivel több mint egy óra van a záhonyi vonatig, az 10:25-kor indul. Ez a kishatárforgalmi vonat 9:43-ra ér Záhonyba (igen, az időeltolódás miatt korábban érkezik meg, mint ahogy elindul :)). Kényelmesen át lehet szállni a 10:03-kor induló gyorsvonatra, mellyel 15:32-re Budapesten is van emberünk.

dscf4143.jpg

Vonatok Kotovszk állomáson.

A Deák-tértől a Nyugatiba egy metró-szakaszjeggyel el lehet jutni, így az a rész oda-vissza 600Ft-ba kerül. A legnagyobb tétel ebben az útban a Budapest-Záhony szakasz. Ez irányonként 5675Ft, vagyis oda-vissza 11350Ft, ebben már a gyorsvonati pótjegy is benne van. A Záhony-Csap kishatárforgalmi vonatra 720Ft körül van a jegy irányonként ( a konkrét összeg az aktuális euróárfolyamtól függ), vagyis oda-vissza 1440Ft-ot kell fizetni. A Csap-Kijev jegy oda irányban 130 grivnya, visszafelé 157. Az összesített 287 grivnya 3120Ft-nak felel meg. Kijevben még szükség van 1-1 metrózsetonra, melyek darabja 44 Ft, oda-vissza tehát 88Ft-ot kell fizetni. A teljes vonatos út tehát oda-vissza 16598Ft-ba kerül. 

dscf3148.jpg

A Kárpátokon átkelve gyönyörű tájon halad keresztül az Ungvár-Kijev járat, melyre a Magyarország felől érkezők Csapon szállnak fel.

A vonatos eljutásról bővebben is olvashattok "Ukrajna: Vonattal legnagyobb szomszédunkhoz" című cikkünkben, melyben főleg árak és menetrendek vannak. Arról, hogy milyen kocsiosztályok találhatóak meg az ukrán vasúton a "Gördülő hoteltől a gördülő kollégiumig, kocsiosztályok az egykori Szovjetunió éjszakai vonatain" című cikkben olvashattok részletesebben.

Összegzés

 Az előző cikkben csak szöveges összegzés volt, azonban olvasóim jelezték, hogy egy táblázat jobban átlátható lenne, és igazuk van, így elkészítettem a lenti táblázatot.

Ár tekintetében a vonat verhetetlenül olcsó. 3 ember kell, hogy az autóban üljön ahhoz, hogy érdemben megközelítse az egy főre eső költség a vonatét, de olcsóbb csak 5 felnőtt ember esetén lesz. Mármost az 5 ember erősen elméleti szám, mert amelyik autóba 5 felnőtt ember kényelmesen befér, az nem annyit fogyaszt mint amennyivel én számoltam (7-9 liter), amelyik pedig annyit fogyaszt, abba legfeljebb egy lelketlen tádzsik taxis tuszkolna be 5 felnőttet. A vonatnál a 4 és 5 utasra vetített költségek a Hungary Card miatt olcsóbbak (erről a kártyáról is írtunk már bővebben, a cikk ide kattintva olvasható). Ez egy olyan kártya, mellyel többek közt kedvezményesen lehet utazni a vonaton. Mivel 4 embernél már ezen az egy úton behozza az árát a kártya, így úgy számoltam, hogy utasaink megvették ezt a kártyát, és azzal utaznak (az egy főre vetített árban benne van a kártya kiváltásának 12000Ft-os díja is, a vonatjegyek pedig az ezzel elérhető olcsóbb áron lettek elszámolva). A busz a repülőnél és az egyedül autókázásnál olcsóbb, azon kívül nem igazán rúg labdába. A második legdrágább megoldás az, ha egyedül autózunk Kijevbe. A legeslegdrágább természetesen a repülő. Erre rátett egy lapáttal, hogy a korai indulás miatt taxival kell kimenni a reptérre, de anélkül is horror áron van a repülő a vonathoz képest (jó összehasonlítási alap, hogy 5 ember 73435Ft-ból járja meg Kijevet vonattal, ez az összeg még mindig kevés lenne egyelten utazó repültetéséhez).

dsc_0630.jpg

Vonatok Lvivben.

A városban töltött idő szempontjából a busz a legrosszabb választás, érdemben a hétköznapok, hétfőtől péntekig állnak rendelkezésre. A második legrosszabb opció a vonat, vasárnap kb. déltől szombat késő délutánig tölthetjük a városban időnket. Az autó odaúton mindössze másfél órát ver a vonatra, és mivel vissza is el kell indulni vasárnap reggel, így hasznos időben a hazautazás előtti szombatból 4-5 órával ad több időt a városban, mint a vonat. A legjobb opció idő szempontjából természetesen a repülő, bár érdemben csak az odaúton nyer egy kicsit utazónk (az autóhoz és a vonathoz képest), kb. 4 órát a szombatból és a vasárnap reggel 3-5 óráját. Hazaúton a nagyon korai indulás miatt gyakorlatilag nem nyer semmit, maximum a vonathoz képest egy 1,5-2 órát, ami azért nem túl acélos. Érdemes kiszámolni, hogy például a repülő mondjuk 11 órával több idő eltöltését teszi lehetővé Kijevben, ám ezért a plusz 11 óráért 71959Ft-ot fizetünk (és most azzal még nem is számoltam, hogy emiatt két éjszakával többre kell szállást fizetni), vagyis minden egyes Kijevben eltöltött plusz óráért 6541Ft-ot fizetne hipotetikus utazónk, ha úgy döntene, hogy repülővel megy (pusztán közgazdaságtani oldalról megközelítve a dolgot, ez alapján kb. azoknak térül meg a repülős utazás időnyeresége, akiknek havi jövedelme 1,1 millió forint felett van!).

Kényelmi szempontokból a legrosszabb egyértelműen a busz, nagyon sokat kell egy kicsi helyen ülni, a második legrosszabb talán az autó, akármilyen kényelmes is, ilyen hosszú úton már elég kényelmetlenné tud válni, és ehhez még hozzá kell venni, hogy Ukrajnában sokkal rosszabbak az utak (legalábbis a Kárpátokban mindenképp), így a kocsi nem épp simán fog haladni. A sok szerpentin, a folyamatos rázkódás plusz nehezítő tényező. A legkényelmesebb megoldások szerintem holtversenyben a vonat és a repülő. A repülő, bár kicsi és kényelmetlen, továbbá magában foglal több biztonsági ellenőrzést, csomag-átvizsgálást, rengeteg sorban állást, aránylag rövid idő alatt letudható. A vonat hosszú ideig tart, de főleg az ukrán szakaszon hatalmas tér áll az utazó rendelkezésére, a táj gyönyörű a Kárpátokban, és a vonat olyan simán fut, amilyen simaságról az autós csak ábrándozhat.

Ezen a tájon halad keresztül a legtöbb, Ukrajna belseje felől Csap felé menő vonat.

Ezek alapján én Kijevbe egyértelműen a vonatot javaslom! Jó utat :) 

A bejegyzés trackback címe:

https://ruba.blog.hu/api/trackback/id/tr3712312119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tulapruton 2017.03.08. 07:05:55

Nagyon jók ezek az összehasonlítások, várom a többit is! Egy dolog nem világos: a vonatjegy miért lesz 3 fő felett olcsóbb? Van valami kiscsoportos kedvezmény? Illetve az ukrán vonatjegybe még beeszámolhatunk 10 grivnya ágynemű-díjat is, hogy tényleg kényelmesen utazhassunk. A végkövetkeztetésen semennyit nem változtat. :-)

tulapruton 2017.03.08. 07:05:59

Az előző hozzászólásom tárgytalan, mert a Hungary Card is négyfele oszlik. Értek mindent. :-)

ruba 2017.03.08. 07:13:42

@tulapruton: Az ukrán vonatjegyben benne van az ágynemű díja is :)

mindenuttjooo · https://www.facebook.com/mindenuttjooo/ 2017.03.08. 11:51:26

Mikor megláttam a táblázatban, hogy autó, 5 ember... Te jó ég!!! :-D Aztán olvastam a szöveget alatta és megnyugodtam, hogy nem azért írtad oda. Egy normál autóba 5 ember bőröndje, meg kézitáskája be sem férne.

ruba 2017.03.08. 12:23:35

@mindenuttjooo: Igen ezt én is tudom, csak elméletben el akartam menni addig a szintig, ahol már matematikailag megéri az autó, hogy ne érje szó a ház elejét :)

mindenuttjooo · https://www.facebook.com/mindenuttjooo/ 2017.03.08. 14:13:04

@ruba: igen, később a szövegből már láttam, hogy azért :-D Csak először a táblázatban látva megállt bennem az ütő ;-)

mestska · http://cities.blog.hu 2017.03.08. 15:15:31

teljesen random májusi időpontra a fenti paraméterekkel (május 13 - május 21) Wizzel, feladott poggyásszal 55 ezer forint, nem 88. Számoltam azzal, hogy van Wizz Air kártyája az illetőnek, ha már Hungary Cardja van, ami simán megéri, ha valaki legalább egy-kétszer wizzel utazik.
És persze ne feledjük, hogy a több órás vezetés/buszozás/vonatozás után fáradtabb vagy, mint a repülővel.
Szóval én időben foglalva és tuti repülővel mennék :)
Az ukrán vonatot milyen osztállyal számoltad egyébként?

ruba 2017.03.08. 15:33:27

@mestska: A feltételek fixek, ezt le is írtam az elején, ha véletlenül átugrottad volna, itt van még egyszer: " A repülőnél számít leginkább, hogy utazónk 45 nappal indulás előtt kapja meg a szabadságát, tehát ennyivel előre néz járatokat. Mivel repülőnél óriási szórás lehet az árakban, ezért fixáltam le a dátumot. Mivel emberünknek fix munkája van, nem szabadúszó újságíró, vagy digitális nomád, ezért a dátumok kötöttek, ha 2 nappal korábban 3-ad annyiért repülhetne, sem tud elmenni."
Az általam nézett dátumokra ennyi volt, ezért ennyivel számoltam.
A vonatnál Magyarországon gyorsvonat, másodosztályú kocsit, Ukrajnában plackartot néztem.
Mivel a vonaton vízszintben fekszel egy ágyban, nem igazán vagy fáradtabb, mint a repülésnél.
A több órás vezetés/buszozás tényleg megterhelő lehet, de a vonaton akkora tér van, ráadásul egy egész ágyad van, hogy nem mondanám fárasztónak.
A repülős utazás egyébként annyira azért nem is gyors, ha mindent számolunk (kijutás a reptérre, biztonsági ellenőrzés, előbb érj ki mert nem jutsz fel para, utazás, kijutás, bejutás a városba) simán 6-7 óra utazási idő kijön arra is.
Nem tudom az 55 ezerben benne van a közlekedés díja, amit én számoltam, az további plusz 3-4 ezer forint, nem egy nagy tétel, de azért számít, hogy az én 88ezremben az is benne van.
Wizz Kártyával nem számoltam, de egy utasnál nem is éri meg, viszont igaz, hogy több utasnál ezzel is számolhattam volna, ha már a vonatnál számoltam a Hungary Carddal.
Azonban ezek az apró részletek igazából nem nagyon változtatnak a lényegen, 55 ezer forint még mindig sokszorosa a vonatos eljutás költségének, így szerintem nem éri meg. Persze mindenki úgy szórja el a pénzét, ahogy akarja. Csak mondjuk az, hogy 55 ezer forintból nagyjából azt az egy hetet el is lehet tölteni Ukrajnában úgy, hogy az utazás is benne van, vagy 55 ezer még csak az utazás, nagyon nem mindegy szerintem. Mivel Ukrajna egy elég olcsó ország, így mondjuk ez a repülőre kifizetett plusz 39 ezer forint egy heti szállás+ minden nap egy étteremben kajálás. Ki-ki eldöntheti, hogy neki mi a fontosabb :) Abba pedig bele se menjünk, hogy a repülő sivár, műanyag-egyenélménye, áll szemben a vonat sokkal autentikusabb hangulatával, és a gyönyörű tájjal, amit út közben láthat az ember.

mestska · http://cities.blog.hu 2017.03.08. 20:54:18

ok, igazad van, május már 60, nem 45 nap.
A vonatnál, attól, hogy fekszel az ágyban, egyáltalán nem biztos, hogy végigalszod az utat. Jópár éjszakát töltöttem vonaton, nem mindenki bírja ezt, és aki bírja, az is nagy valószínűséggel semmi másra nem vágyik egy vonatút után, mint egy jó zuhanyra. Bár ez néha repülőútra is igaz nálam. :) Ugyanez igaz a plackartra, az az emberek jelentős részének komfort nem befogadható szintű komfort. Simán másodosztályt kellett volna nézni árban, és úgy számolni, mennyire jön ki úgy amúgy?
Egész egyszerűen ezeket a komfortkülönbségeket (a plackart az emberek 90%-ának nem autentikus, hanem nem vállalható) nem lehet kihagyni ezekből a döntésekből. Ha vonatból a legolcsóbbat választom, Hungary Cardom van, akkor miért nem törekszem arra repülőnél? Pld. miért nem elégszem meg nagy kézipoggyásszal, miért kell feladott poggyász? Ilyen árak mellett ez abszolút releváns kérdés, és nem véletlen, hogy a fapados árazási technikák átírták a pakolási szokásokat is :)
Wizz kártya miért nem érnél meg egy utasnál? Az egy utas több ezer forint kedvezményt kap alapártól függően a kártyára. Én senkit nem ismerek, akinek Hungary Cardja van, ellenben egy csomó embert ismerek, akinek van, vagy a családban van valamilyen Wizz kártya. Nem véletlen, azonfelül ugyanis, hogy lényegében évi két utazásnál visszajön az ára (ha többen utaztok, akár egy utazásnál), a pontgyűjtés miatt akár az is lehet, hogy 0 forintba kerül a kijevi repjegyed, és akkor már ez a legolcsóbb.

Kérjük Milánót és Varsót is a listára, azok is ilyen távolságban vannak, és oda is el lehet jutni mind a négy eszközzel :)

ruba 2017.03.09. 07:11:00

@mestska: Ok, nézzük sorba mik vannak:
-A plackartról: Szerintem túlságosan lenézed az embereket, nem ennyire puhányak ők. Van némi tapasztalatom a témában, mert aránylag sok emberrel utaztam már Ukrajnába, illetve néhánynak segítettem ukrajnai út megszervezésében, íme a tapasztalatok, és a számok: 12 különböző emberrel utaztam már Ukrajnában, további 5-nek segítettem, de nem voltam ott. Az összesen 17 emberből 1 volt az, akinek nem tetszett a plackart, 4-nek szintén nem tetszett elsőre (ők együtt mentek négyen, velük nem voltam ott), de alig fél évvel az út után már szervezik a következő "plackartos" utazást, szóval annyira nem lehetett rossz a dolog. Tehát 17-ből, ha nagyon szigorúan vesszük 12-nek azonnal tetszett a plackart, de ha kicsit megengedőbbek vagyunk, akkor mondhatjuk, hogy 16 embernek elfogadható opció a plackart. Több emberrel kipróbáltuk a kupét is, és kb. az emberek fele azt mondta, hogy a plackart még jobb is, mint a kupé, mert nem vagy annyira összezárva egy idegennel. A 17 ember között nyilván saját koromból kifolyólag több volt a fiatal, de azért volt egyszer egy 55 éves útitársam is, volt 40 év körüli ember, és persze sok 20-30 körüli. Társadalmilag is elég nagy volt a szórás, a 2 diplomás, 3 nyelven beszélő geológus-olajmérnök, a majd 1 milliót kereső informatikus éppúgy kedvelte a plackartot, mint az egyszerű érettségizett raktári munkás. Voltak még egyetemisták, középkorú magyartanár és kollégiumi portás is az utazók között. Nekik mind semmi gondjuk nem volt a plackarttal. Tehát nem értek egyet azzal, hogy a 90%-nak vállalhatatlan lenne. Már csak azért sem, mert az ukránok 50-60%-a is ezzel utazik, és hidd el, ők is olyan emberek, mint mi, se nem jobbak, se nem rosszabbak.
-Kézipoggyász-feladott poggyász kérdés: Utazónknak ennyi cucca van és kész, a feltételek adottak, én találtam ki őket, így nyilván valamilyen szinten önkényesek, de azért szerintem nem akkora science-fiction 8-9 napra bőrönddel utazni.
-Wizz Kártya: Ebben igazad van a következő összehasonlításoknál már számolni fogok vele.
-" Én senkit nem ismerek, akinek Hungary Cardja van, ellenben egy csomó embert ismerek, akinek van, vagy a családban van valamilyen Wizz kártya." : Ok, ez érv arra, hogy miért számoljak a Wizzkártyával (fogok is), de egyébként elég szomorú. Persze én sem ismerek túl sok embert, akinek HC-ja lenne, de én Wizz-kártyával rendelkezőt sem ismerek olyan sokat (de tény, ők többen vannak, mint a HC-osok). Ettől még a Hungary Card semmivel sem rosszabb mint a Wizz-Kártya, hogy az emberek nem ismerik az elég szomorú, de én sem véletlenül írtam róla cikket.
- Viszont az ilyen pontgyűjtéssel nem fogok számolni, mert nincs értelme. Akár 0 forint is lehet a repjegyed. Lehet, de akkor az egész cikksorozatnak semmi értelme, megírom itt egy mondatban: "Menjetek mindenhova repülővel Wizz-pontokból 0 forintból az a legolcsóbb és általában a leggyorsabb". Ez minden célpontra igaz úgyhogy kész is vagyunk, bár ez az egy mondat így kissé kevés blogbejegyzésnek nemde?
- Milánó és Varsó: Előbb az a 4 város legyen meg, amit kitűztem, de nem rossz ötlet :)

ruba 2017.03.09. 07:12:07

@mestska: Ok, nézzük sorba mik vannak:
-A plackartról: Szerintem túlságosan lenézed az embereket, nem ennyire puhányak ők. Van némi tapasztalatom a témában, mert aránylag sok emberrel utaztam már Ukrajnába, illetve néhánynak segítettem ukrajnai út megszervezésében, íme a tapasztalatok, és a számok: 12 különböző emberrel utaztam már Ukrajnában, további 5-nek segítettem, de nem voltam ott. Az összesen 17 emberből 1 volt az, akinek nem tetszett a plackart, 4-nek szintén nem tetszett elsőre (ők együtt mentek négyen, velük nem voltam ott), de alig fél évvel az út után már szervezik a következő "plackartos" utazást, szóval annyira nem lehetett rossz a dolog. Tehát 17-ből, ha nagyon szigorúan vesszük 12-nek azonnal tetszett a plackart, de ha kicsit megengedőbbek vagyunk, akkor mondhatjuk, hogy 16 embernek elfogadható opció a plackart. Több emberrel kipróbáltuk a kupét is, és kb. az emberek fele azt mondta, hogy a plackart még jobb is, mint a kupé, mert nem vagy annyira összezárva egy idegennel. A 17 ember között nyilván saját koromból kifolyólag több volt a fiatal, de azért volt egyszer egy 55 éves útitársam is, volt 40 év körüli ember, és persze sok 20-30 körüli. Társadalmilag is elég nagy volt a szórás, a 2 diplomás, 3 nyelven beszélő geológus-olajmérnök, a majd 1 milliót kereső informatikus éppúgy kedvelte a plackartot, mint az egyszerű érettségizett raktári munkás. Voltak még egyetemisták, középkorú magyartanár és kollégiumi portás is az utazók között. Nekik mind semmi gondjuk nem volt a plackarttal. Tehát nem értek egyet azzal, hogy a 90%-nak vállalhatatlan lenne. Már csak azért sem, mert az ukránok 50-60%-a is ezzel utazik, és hidd el, ők is olyan emberek, mint mi, se nem jobbak, se nem rosszabbak.
-Kézipoggyász-feladott poggyász kérdés: Utazónknak ennyi cucca van és kész, a feltételek adottak, én találtam ki őket, így nyilván valamilyen szinten önkényesek, de azért szerintem nem akkora science-fiction 8-9 napra bőrönddel utazni.
-Wizz Kártya: Ebben igazad van a következő összehasonlításoknál már számolni fogok vele.
-" Én senkit nem ismerek, akinek Hungary Cardja van, ellenben egy csomó embert ismerek, akinek van, vagy a családban van valamilyen Wizz kártya." : Ok, ez érv arra, hogy miért számoljak a Wizzkártyával (fogok is), de egyébként elég szomorú. Persze én sem ismerek túl sok embert, akinek HC-ja lenne, de én Wizz-kártyával rendelkezőt sem ismerek olyan sokat (de tény, ők többen vannak, mint a HC-osok). Ettől még a Hungary Card semmivel sem rosszabb mint, a Wizz-Kártya, hogy az emberek nem ismerik az elég szomorú, de én sem véletlenül írtam róla cikket.
- Viszont az ilyen pontgyűjtéssel nem fogok számolni, mert nincs értelme. Akár 0 forint is lehet a repjegyed. Lehet, de akkor az egész cikksorozatnak semmi értelme, megírom itt egy mondatban: "Menjetek mindenhova repülővel Wizz-pontokból 0 forintból az a legolcsóbb és általában a leggyorsabb". Ez minden célpontra igaz úgyhogy kész is vagyunk, bár ez az egy mondat így kissé kevés blogbejegyzésnek nemde?
- Milánó és Varsó: Előbb az a 4 város legyen meg, amit kitűztem, de nem rossz ötlet :)

ruba 2017.03.09. 07:21:18

No, még megnéztem, kupében utazva Ukrajnában kb. irányonként 3500Ft a vonatjegy, ezzel számolva a teljes eljutás kb. 20ezer forintra jön ki, ez még mindig töredéke a repülőnek, szóval továbbra sem nyert....

NNorbert1977 2017.03.12. 00:26:47

A repülőjegy 89 ezres költsége eléggé félrvezető információ, biztos lehet ilyen drágán is repülni Wizz-zel, de azért kis rugalmassággal kifoghatók filléres, vagy olcsónak mondható jegyek. Tavaly pl. 3800 (!) ft-ért sikerült júnisban Bp-Kijev jegyet vásárolni, igaz ehhez kell klubtagság és nincs benne a feladott poggyász ára, de egy rövid útra nem is kell. Az egy óra húsz perces utazást, majd némi kijevi sétát követően már a Kamjanec-Pogyilkszkijba tartó vonaton találtam magam, amely éjfélre oda is ért. Ezt nem lehet itthon induló vonattal teljesíteni... Május végén egy 4500 forintos jeggyel utazom, utána vonattal Dnyipropetrovszkba. Tény, hogy nem mindig ilyen olcsók a jegyek, de érdemes nézgeteni, rugalmasan tervezni. Ja, és még egy megjegyzés: ebben a blogban és máshol is olvastam, hogy az ukrán vonatok sosem késnek. Nos pont a tavalyi nappal közlekedő kamjaneci vonat késett fél órát, és gyakran belefutottam 10-15 perces késésbe (persze ez nem tragédia egy 10-12 órás útnál). Igaz, olyan is volt, hogy az éjszakai Kijev-Ogyessza vonat 20 perccel hamarabb érkezett reggel!

Bence Freschl 2017.03.20. 21:54:39

Szepnapot! Erdeklodni szeretnek hogy valamilyen formaban fellehet venni Önnel a kapcsolatot? (Facebook, email)
E-mail cimem: freschl.ferenc@upcmail.hu
Facebookon: Freschl Bence neven

Angol vasutas 2017.03.30. 18:08:54

Egy kérdés, ha jól értettem a szabályokat, hősünk pénteken 16:30-kor befejezi a munkát. Nem indulhat el aznap este autóval, teszem azt 18:00-kor? Mivel odafelé úton mindenképen kell egy éjszakát töltenie valahol, nem tudhatja le a magyar szakaszt péntek este, szállhat meg mondjuk Vásárosnaményben, ahová este 9-re meg is érkezhet? Ez esetben másnap 5:30-kor elindulhat, ha jól értelmezem a szabályokat. A határ kerekítve fél óra, átkelés másfél és egy óra időeltolódás, a határtól hátralévő szakaszra a szerző 4+5+4, összesen 13 óra utazással számol pihenőkkel együtt. Tehát 0,5+1,5+1+13, 16 óra kereken, ami szombat 21:30-as érkezést jelent Kievbe, szűkösen, de belefér. Persze sokat ezzel sem nyer hűsünk, vasárnap reggel 3,5 órát, cserébe viszont egy éjszakával több szállást kell fizetnie Kievben, illetve lehet, hogy a vásárosnaményi szállás drágább mint a rivnei, nem néztem meg az árakat.

A több fős autós utazásnál a több főre fizetendő szállással is számolt a szerző? Mert nekem például a szállás nélküli autós költség 1/5-de (10185,8 Ft) + a szállás ára (4335 Ft/fő) más összegre jön ki, mint ami a táblázatban szerepel 5 fő együtt utazása esetén.

ruba 2017.03.30. 20:18:23

@Angol vasutas: Igazad van, a péntek este indulós opció nekem eszembe se jutott, pedig van benne logika. Ez esetben a rivnei szállást nem a vásárosnaményivel hasonlítanám össze, hiszen azon az estén, amikor Rivnében aludnánk, már Kijevben leszünk. Kijev kb. egy árban van Rivnével, így a vásárosnaményi szállás teljes egészében pluszköltség az össz utazás szempontjából, de szerintem ha szigorúan csak a lejutás költségeit vesszük, akkor is picivel több. Az időket viszont teljesen jól kalkuláltad. A szállásnál számoltam a személyek számával. Az eltérések azért jönnek ki, mert annál az olcsó rivnei szállásnál igazából szobára kell fizetni, és két-valamint három ágyas szobák vannak. Így a szállás ugyanannyi egy és két emberre, tehát az egy főre eső szállásköltség két emberre olcsóbb. A három ágyas szoba már picit drágább, mint a kétágyas, de egy főre vetítve megint picit olcsóbb, mint ha ketten mennek kétágyas szobába. Szóval ezek a hatások okozzák az egy főre eső szállásárak ingadozását, illetve 4-5 embernél már egy minimális plusz benzinfogyasztással is számoltam, hiszen azért ott már azt mondom, hogy az egy emberhez képest, a plusz 3 ember majd 250kg-ja (csomagjaikkal együtt) már azért érezhetően növelhetik a fogyasztást.

Angol vasutas 2017.03.31. 20:39:52

@ruba: Elismerésem, alaposan kidolgozott összehasonlítás, látszik, hogy fordítasz rá időt, energiát. Kiváncsian várom a folytatást, és ha még lesz hozzá kedved, további városok is érdekesek lehetnek...

ruba 2017.03.31. 20:45:58

@Angol vasutas: Köszönöm, örülök, hogy tetszenek. Köln már majdnem kész van, ha minden a terveim szerint alakul, akkor hétvégén kikerül. Utána nekiállok Isztambulnak, és ha lesz kedvem, akkor folytatom. Most érzek magamban elhivatottságot, valaki Milánót és Varsót kérte. Ha tovább csinálom, akkor Varsót szinte biztos megcsinálom, de Milánót lehet, hogy lecserélem Velencére. Illetve gondolkodom valami elborultabb helyen, ahova semmiből nincs közvetlen járat Budapestről, de ezen a távon belül van, erre a legesélyesebb Kisinyov, Moldovából, de majd meglátjuk még mit hoz a jövő :)