Mi értelme van egy Budapest-Berlin vonatjáratnak?

2017. szeptember 16. - ruba

Most, hogy a Metropol-Euronight berlini részének megszüntetése ellepte a híreket, a legtöbb cikk alatt, facebookon stb. fellángolt a vita, hogy van-e egyáltalán értelme Berlinbe vonatot közlekedtetni. Sok hozzászóló egyenesen kijelenti, hogy a berlini járatnak semmi értelme, hiszen ott a repülő. A repülő az ilyen hozzászólásokban, utazós fórumokon, mint valami csodaszer jelenik meg. El akarsz jutni bárhova? Ott a repülő! Utaznál? Ott a repülő! Tárgyalásod lesz? Ott a repülő! Nos természetesen nem akarom azt mondani, hogy a repülőnek semmi értelme, a repülőnek nagyon sok előnye van, a világ legnagyobb részére tényleg elképzelhetetlen enélkül eljutni, emberi idő alatt. Viszont Berlin azért még nincs ennyire messze, így vonatnak IS lehet értelme. Nem véletlenül írtam azt, hogy IS, tehát nem mondom, hogy ne legyen repülő Berlinbe, csak azt mondom, hogy a vonatnak is lehet helye. Sokan nem értik, hogy mégis mi értelme lenne, az ő kedvükért vizualizálok egy szempontot, mégpedig, hogy hány átszállás mentes nemzetközi utazást tesz lehetővé a két módozat?

dscf9071.JPG

Prága főpályaudvara

Magyarán hány településpárt köt össze a két közlekedési mód. Csak a nemzetközieket nézzük, hiszen a belföldi utakra ott az államilag támogatott tömegközlekedés (busz, vonat). Az egyszerűség kedvéért ezt táblázatba rendeztem, íme:

bp_ber.png 

Nem fárasztanék senkit a cellák számolgatásával, ezért leírom, hogy a Budapest-Berlin vonatjárat egész pontosan 117 féle nemzetközi utazást tesz lehetővé! Összehasonlítás képen, Budapestről közvetlenül, repülővel kb. ennyi célállomás érhető el. Ha kicsit lokálpatrióták vagyunk, és csak Magyarországi kiindulópontot nézünk, akkor is 56 különböző utazást számolhatunk össze. Persze ezek között nyilván vannak elenyésző forgalmú vonalak (pl.: Szob-Párkány, Érsekújvár-Decín), de vannak olyanok is bőséggel, melyekre azért biztosan van mérhető igény (pl.: Budapest-Pozsony, Budapest-Drezda, Prága-Drezda stb.).

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ruba.blog.hu/api/trackback/id/tr2512868204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Angol vasutas 2017.10.09. 13:28:53

Egy logikai buktatót találok ebben, a Metropol éjszakai vonat, mint ilyen a közbenső viszonylatokban nem túl kedvező időfekvésben. Különösen az egyébként biztosan forgalmas Prága-Drezda viszonylatban jön ez ki, 4:06-os prágai indulással és 6:27-es drezdai érkezéssel, de a 23:01-es pozsonyi indulás és 3:45-ös prágai érkezés sem a legvonzóbb időfekvés. A Metropol baja szerintem, hogy sokat markol, keveset fog. Értem ez alatt, meg áll itt is, ott is, sok helyen olyan időpontokban, hogy a kutya sem utazik akkor, mert ugye a minisztériumok nem rendelik meg közszolgáltatásként máskép. Így aztán jó hosszú az utazás, a vonat viszonylag korán indul. Aki este nyolc óra magasságában el tud indulni Berlinbe, az repülővel mondjuk tízig meg is érkezik, amennyibe a hálókocsi jegy kerül, annyiért még talán szállást is talál a városban (lehet, hogy nem, nem ismerem a berlini árakat). A vonat 9-re érkezik Berlinbe, egy reggel 6:30-7:00 körül induló géppel ez teljesíthető. Mint látható az éjszakai vonatnak az az előnye, hogy nem kell egy késő éjszakai vagy kora hajnali repülőtérről/repülőtérre közlekedést megejteni, ahhoz hogy a vonattal megegyező késő esti időpontban indulhassunk, vagy kora reggeliben érkezhessünk el is veszett. Ha lenne mondjuk 22:00-23:00 körüli indulás 6:00-7:00 körüli érkezés vonattal, az már engem is elgondolkodtatna. Mert ha ugyanakkor indulnék repülővel, akkor az éjszaka közepén érkeznék Berlinbe, ha ugyanakkor akarnék érkezni repülővel, kora hajnalban kellene kimennem a budapesti repülőtérre, egyik sem túl vonzó. Két végpont közötti utazásnál tehát így lenne értelme, ha a közbenső megállásokat kigyomlálnák és az állomási állás időket csökkenteni tudnák (nyilván nem Breclavban, mert ott le kell kapcsolni a varsói részt) és a Metropol tudna egy 9-11 órás menetidőt produkálni Berlinbe.
Ha meg a közbenső megállások maradnak, akkor ennek a vonatnak nappal lenne értelme, kiszolgálva a rész szakaszok utazási igényeit emberibb időkben, és biztosítva a közvetlen vonatos eljutást (amit nyilván elég kevesen vennének igénybe, így a ruba által emlegetett rész viszonylatok tartanák el a vonatot).

ruba 2017.10.09. 13:30:50

@Angol vasutas: Jogos, de a cikk, bár az éjszakai vonat kapcsán készült, nem csak az éjszakai vonatról szól, hanem a nappaliról is. Mert hogy sok helyen azt is megkérdőjelezik :).