A marsrutkáktól a plackartig

Szkopje, a Vardar völgyének világvárosa

2017. február 05. - ruba

A Macedón főváros, Szkopje a Vardar-folyó völgyében fekszik, félmillióan lakják. 2014 nyarán töltöttem egy napot itt. Először még 2007-ben terveztem egy délutánt eltölteni a városban, ám akkor a Belgrádból érkező vonat közel 8 órás késéssel érkezett meg délután 1 helyett este 9-re. Mivel az éjfél körül induló vonattal egyébként is tovább kellett volna utaznunk Thesszalonikibe, így 3 órára nem szálltunk le, inkább azzal a vonattal mentünk tovább Thesszalonikibe. Így maradt hát ki 2007-ben Szkopje. Ez után elég sok helyre eljutottam, mire újra erre vetett a sors.

Éjjel érkezem

Belgrádból éjszakai vonattal utaztam. Még alig hagytuk el a szerb-macedón határt, amikor jött a kocsikísérő, és szólt, hogy kb. 45 perc múlva Szkopjébe érünk, így nem feküdtem vissza. A vonat hajnali 4 után kicsivel percre pontosan érkezett meg (a Balkánon szinte minden vonat késik, de ilyenkor bezzeg pontosan érkezünk, amikor a késés még plusz 1-2 óra alvást jelentene :) ). A vonat, mellyel innen tovább utaztam délután 5-kor indult Pristinába, így szinte egy egész napom volt a városra.

Leszállás után egyből a belváros felé vettem az irányt, nem akartam a nem túl szívderítő pályaudvaron időzni. Még sötét volt, ahogy a Vardar folyó partján közelítettem a város központja felé. Az utcák ekkor még kihaltak egy-egy autó, néha egy busz ment el az úton. Érdekes módon itt nem kapcsolják le éjjelre a díszkivilágítást, így hajnali 5-kor, mikor beértem a központba még az összes épület díszkivilágításban pompázott. Ez a pazarlás nekem kapóra jött, így még éppen megcsodálhattam a város „esti” fényeit, úgy, hogy estére nem is maradtam a városban. Eközben keleten már világosodott az ég alja, fokozatosan egyre világosabb lett.

Ekkor a város centrumában a Kőhídnál voltam (ez a hivatalos neve, „Kamen Most”=Kőhíd). A 214 méter hosszú, 6 méter széles híd a város jelképe, mind a város címerében, mind zászlajában szerepel. Már a rómaiak is emeltek itt hidat, ennek romjain épült fel a mai híd 1469-re. A híd többször megrongálódott, de mindig újjáépítették. A visszavonuló németek 1944-ben fel akarták robbantani, de ezt végül a helyiek megakadályozták...

A teljes írást, képekkel gazdagítva, megtekinthetitek az Intravel oldalon az alábbi linkre kattintva:

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.02.06. 08:46:12

Szkopje azon néhány város egyike, ahova nem akarok visszamenni és nem is ajánlom városnézésre.
A muszlim óváros hangulatos, de elhanyagolt és koszos, az üzletek többsége bezárt. Csak a mecsetek közvetlen közelében van élet, aki nem látott még muszlim várost, annak érdekes lehet.
A város újabb része vagy szovjet típusú panel vagy frissen épült, márványt utánzó beton-műanyag giccs. Ha valaki szeret 10-20 méterenként semmitmondó szobrokat nézni, annak megfelelő a város...
Az egyetlen pozitívum, hogy a szokásos balkáni ételekből fillérekért tudsz enni.

ruba 2017.02.06. 08:48:07

@Online Távmunkás: Nagyjából én is erre jutottam az egész cikkben. Talán annyit pontosítanék, hogy azok nem szovjet, hanem jugoszláv stílusú panelek (van különbség) :)