A marsrutkáktól a plackartig

Közlekedés a nagy Alma Atában

2015. január 31. - ruba

Rövid moldovai kitérő után térjünk vissza közép-Ázsiába, azon belül is Alma Atába. Alma Ata Kazahsztán legnagyobb városa, 1,5 millióan lakják, vagyis közel annyian élnek itt, mint Budapesten. A várost egy metróvonal, villamos, trolibusz és autóbusz-hálózat szolgálja ki, az ország viszonylagos gazdagsága miatt itt a marsrutkáknak a helyi közlekedésben nem terem olyan sok babér. Mivel Alma Atában nem töltöttem olyan sok időt, mint pl. Jerevánban, vagy Kisinyovban, ezért a leírás is kevésbé lesz részletes, mint korábban. Azért remélem így is kielégítő lesz nektek. Nézzük egyenként az egyes üzemeket!

A metró

Alma Ata metróját 1988-ban kezdték el építeni. A város ekkor még a Szovjetunión belüli Kazah SZSZK fővárosa volt. A Szovjetuniót ebben az időben nem vetette fel a pénz, így az építkezés nagyon lassan haladt, és ez a függetlenség kivívása után sem változott. A metró első, és máig egyetlen vonalát 23 évnyi építkezés után (ugye máris nem olyan rossz a 4-es metró 9 éve?) 2011 decemberében adták át.

dscf_3978_1.JPG

Zsibek Zsolu állomás

A város metrója az egykori Szovjetunió területének 16-ig metróüzeme, közép-Ázsiában pedig a második Taskent után. A vonal 8,5km hosszú, és 7 állomása van (a 4-es metrónak 7 kilométerre jut 10). A metró gyakorlatilag 2 nagy főút alatt fut. Az állomásokat jó szovjet hagyomány alapján építették, ez azt jelenti, hogy nagyrészt 3 alagutas szerkezetűek, gazdagon dekoráltak. Több állomás is nagyon mélyen a föld alatt fekszik, a legmélyebb 56m-el található a felszín alatt, a legtöbb állomás pedig 31-38m közötti mélységben épült. A vonalra 7 darab 4 kocsis Hyundai-Rotem motorvonatot szereztek be, melyek csúcsidőben 5 perces követést biztosítanak.

dscf_3974.JPG

4 kocsis Hyundai-Rotem metró-szerelvény a Zsibek Zsolu állomáson.

Már ebből is látszik, hogy a vonalnak nem lehet túl nagy az utasforgalma, és valóban, igazán nagy tömeg nem nagyon szokott lenni. A napi utasforgalom 18 ezer fő, ez azért nem túl izmos, de a metróvonal bővítésével nyilván nőhet az utasforgalom. Jelenleg a dél-nyugati Alatau végállomás utáni két megállós szakasz van építés alatt, ez a tervek szerint idén készül el (Update: A cikk megjelenése óta el is készült).

dscf_3969.JPG

Alatau, a metró jelenlegi végállomása.

Teljes kiépítettsége esetén a vonal 26 kilométeres lesz, 18 állomással. Tervek vannak egy második vonalra is, mely 11 állomást tartalmazna, ebből kettő lenne átszálló állomás az 1-es vonalra. A metró reggel 6-tól 23:30-ig üzemel. Egy utazás a metrón 80 tengébe, vagyis kb. 120 forintba került. Az állomásokra beléptetőkapukon keresztül lehet bejutni, a kapukba egyszeri utazáshoz zsetont kell bedobni, de a bérletek elektronikus kártya formájában érhetőek el.

almaty-map.png

Alma Ata metróhálózata (forrás:www.urbanrail.net)

Villamos

A város első villamosa 1937-ben indult el. A hálózat folyamatosan bővült, legnagyobb kiterjedését 1985-re érte el. Ekkor 10 vonalon 200 villamoskocsi üzemelt. A 90-es évek elejétől az épülő metró, és a pénzhiány miatt elkezdődtek a vonalbezárások. Mára az egykori 10 vonalból már csak 2 üzemel (a 4-es és a 6-os), bár a nagy átfedések miatt a pályahálózatnak egész nagy részén ma is van forgalom.

426570.png

Alma Ata villamoshálózat (forrás: www.transphoto.ru)

A város villamoshálózata jelenleg 31km, ezen 23 kocsi közlekedik. A pályaállapotok nagyon rosszak, a villamosok inkább csak araszolnak a városban. A villamoshálózat mélypontját 2008-ban érte el, de a jövő már biztatóbb, tervek vannak a hálózat bővítésére, és az utóbbi években Berlinből használt, de jó állapotú KT4D-típusú villamosokat szereztek be. Ma ezekből a villamosokból van a legtöbb, mellettük néhány darab T3-as Tátra van még forgalomban.

 

dscf_3925.JPG

Berlinből beszerzet Tatra KT4-es villamos.

dscf_3915.JPG

Tatra T3-as 

Trolibusz

A város legfőbb kötött-pályás közlekedési eszköze a trolibusz. Az első vonalat 1944-ben nyitották meg, és folyamatosan fejlesztették a hálózatot, egészen 1989-ig. Ekkor, a legnagyobb kiterjedés idején a hálózat 220km-es volt, melyen 25 vonalon több mint 300 kocsi közlekedett. Bár a 90-es években a trolibusz-hálózat is csökkent valamelyest, még mindig 11 vonal üzemel.

701239.gif

Alma Ata kiterjedt trolibusz-hálózata (forrás: www.transphoto.ru)

A trolibuszüzem 193 kocsival működik, ezek mindegyike új, légkondicionált, alacsony-padlós kínai troli (Yutong márkájú). A trolibuszok tehát nagyrészt pár évesek, vagyis járműfronton nincs probléma. A felsővezeték-hálózat azonban nagyon rossz állapotban van, a legtöbb vonalon szinte csak lépésben haladnak a trolik.

dscf_3930.JPG

Yutong trolibuszok az Abai-sugárúton.

A trolibuszhálózat főleg a belvárost, és az attól nyugatra található területeket szolgálja ki, észak felé csak egy vonal vezet. A trolibuszon és a villamosokon a jegyet nem kalauztól, hanem egy automatából lehet megvenni. Érdekes, hogy ez az automata visszaadni nem tud, ezért egy külön visszaadó-gép van mellé rakva, a visszajárót ebből kell kivenni.

dscf_3990.JPG

Jegyautomata, mellette a kapaszkodóra felszerelve a visszaadó-gép. :)

Mind a villamosra, mind a trolira jellemző, hogy rendes megálló sokszor nincs kiépítve. Az ilyen helyeken a megállót csak a néphagyomány alapján tudjuk belőni. Ahol gyanúsan sok ember áll látszólag céltalanul az utca szélén, ott feltehetőleg valamilyen megálló van. Az utazás a trolibuszon is 80 tenge, akár a metrón. Villamossal és busszal nem utaztam, de gyanítom, hogy ott is ennyi lehet.

Buszhálózat

A metró, a villamosok és a trolibuszok mellett kiegészítő szerep van a buszhálózatnak.  A buszflotta régebbi, nyugatról használtan vásárolt járművekből, és a trolikat is gyártó Yutong új buszaiból áll.

dscf_3924.JPG

Yutong autóbusz a belvárosban.

Mivel kevés időt töltöttem Alma Atában és azt a keveset is főleg a belvárosban, így a buszhálózatról nem tudok túl sokat. Az feltűnt, hogy a városban az utakat nem árasztják el a marsrutkák végeláthatlan áradatával. Ebből arra következtetek, hogy a városi önkormányzat nagyjából ellátja feladatát, és kevéssé van szükség a marsrutkák kiegészítő szolgáltatására.

dscf_3894.JPG

Ez itt egy útkereszteződés, ami egyben a 63-as busz végállomásaként is funkcionál.

A bejegyzés trackback címe:

https://ruba.blog.hu/api/trackback/id/tr737052775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása