A marsrutkáktól a plackartig

Mivel menjünk 3. rész

Köln

2017. április 02. - ruba

Új cikk-sorozatomban 4 közlekedési módot (autó, busz, repülő, vonat) hasonlítok össze különböző szempontok szerint. Mivel nagyon messzire egyértelmű, hogy verhetetlen a repülő (3-4 ezer kilométerre felesleges összehasonlításokat készíteni), nagyon közelre meg értelemszerűen nem igazán rúg labdába ( Budapestről Debrecenbe elméletileg lehet milánói átszállással repülni, de annak nem lenne sok értelme), így a nagyjából 1000-1500km-es távot lőttem be, innen fogunk megnézni 4 várost. A 4 város név szerint Kijev, Bar, Köln és Isztambul, ezek azok, amelyekhez mind a 4 közlekedési móddal le lehet jutni. Mindegyik városról 1-1 cikk lesz (a terjedelem miatt nem akartam egyben írni).

dscf9321_1.JPG

A mai cikkben Kölnbe próbál eljutni utazónk. A képen a Dóm és a főpályaudvar látható. Mint látszik, a vonat visz a legközelebb célunkhoz, de hogy ez-e a legjobb opció az lent derül ki :).

A szabályok

Ha olvastad az előző, Bar-ról és Kijevről szóló cikkek valamelyikét, akkor ezt a részt nyugodtan átugorhatod, görgess az "Innen folytasd!" részig!

Néhány keretfeltétel, melyekkel számolok az út során: Hipotetikus utazónknak 1 hete van, pénteken még 8:00-tól 16:30-ig dolgozik, ezért legkorábban péntek este tud elindulni, egy héttel később pedig vasárnap estére szeretne hazaérni. Emberünk a Deák Ferenc térnél lakik, és a 4 város központjába szeretne eljutni. Ez Kijevben a Majdan Nezsaleznosztyi, Isztambulban a Boszporusz partján található Eminönü-hajóállomás, Bar-ban a kikötő, Kölnben pedig a Dóm. Teoretikus hősünk  reggel 6:00-kor kel alap esetben, ennél korábban csak akkor, ha járata elérése ezt szükségessé teszi. Este 10-kor fekszik le aludni, ha kocsival megy, és addig nem érkezik meg a céljához, akkor szállás után néz. Ha busz/vonat/repülő miatt korábban kell, mint 6:00, akkor annyival korábban is fekszik le aznap. A repülőnél számít leginkább, hogy utazónk 45 nappal indulás előtt kapja meg a szabadságát, tehát ennyivel előre néz járatokat. Mivel repülőnél óriási szórás lehet az árakban, ezért fixáltam le a dátumot. Mivel emberünknek fix munkája van, nem szabadúszó újságíró, vagy digitális nomád, ezért a dátumok kötöttek, ha 2 nappal korábban 3-ad annyiért repülhetne, sem tud elmenni.

Vonatnál és busznál megengedett az éjszakai utazás, de vonatnál mindenképpen legalább egy fekvőhelyes kocsiárat számítok, hiszen úgy igazságos, ha autóval meg kell állni pihenni, akkor vonattal is meg kell fizetni a kényelmet.

Az autós eljutás számításánál egy közepesen fogyasztó benzines autóval számolok (bár itt nagyon sok tényező miatt óriási a szórás, kénytelen vagyok egyszerűsíteni): Hipotetikus hősünk elméleti autója autópályán 8 litert fogyaszt 100-on, sima főúton 7 litert, hegyvidéken (pl.:Montenegró) 9 litert. Autónál úgy fogok számolni, hogy a 6:00-ás kelés után 6:30-kor már el is tud indulni emberünk. Autós barátunk 4 óránként áll meg 15 percre pihenni, ezen felül, ahol kell, számolok a határátkelés idejével is.Az autónak a benzin-fogyasztáson kívül csak az útdíjakat számítom. Nem számolok amortizációt, feltételezem, hogy nem büntetik meg, és nem kell váratlanul, külföldön szervizbe vinni az autót.

Minden eljutásnál megnézzük, hogy mennyi hasznos idővel többet tudunk eltölteni a városban a leglassabb verzióhoz képest (hasznos idő: Amit ébren, aktívan töltünk. Ha egy repülővel éppen este 10-re esünk be a szállásunkra, a vonattal meg másnap reggel 7:00-re érkezünk, akkor hiába érkezünk 9 órával korábban, hasznos időben csak 1 óra a különbség). Természetesen vizsgálom a költségeket, és a kényelmi faktort is, bár ez utóbbi nehezebben mérhető, mint az idő, vagy a pénz. Mivel egy hétre megyünk, így nagyobb csomagra is szükség lesz, ezért a repülőnél 1 feladott poggyásszal számolok (a többi közlekedési módnál ez nem jelent plusz költséget.  Az autótól eltérő közlekedési módoknál számolom a tömegközlekedés árát arra az útra, amíg emberünk eljut a busz/vasútállomásra vagy a repülőtérre, illetve értelemszerűen számolunk a bejutás költségeivel is. 

Itt rögtön az elején szeretném hangsúlyozni, hogy ez természetesen csak egy gondolatjáték, más élethelyzetek értelemszerűen más körülményeket eredményeznek, amik végeredményben a lentitől teljesen eltérő eredményt is hozhatnak. A cikk célja nem az, hogy itt kinyilatkozzam az egyetlen igaz igazságot, csupán elgondolkodtatni szeretnék. Remélem nem veszitek rossz néven :) 

Innen folytasd!

Az első két részben eljutottunk Barba és Kijevbe, most viszont a nagybetűs Nyugat felé vesszük az irányt. A Budapest-Köln távolság 1148km, tehát gyakorlatilag pont ugyanolyan messze van nyugatra, mint amilyen messze van keletre Kijev. Nyugatról azért választottam Kölnt, mert azon kívül, hogy kb. a kívánt távolságra található, fontos nagyváros, ahova aránylag sokan utaznak Magyarországról, édesapám rendszeresen jár ki, így az autós eljutásnál konkrét letesztelt adatokkal tudok szolgálni. Egyszer én is jártam Kölnben, élményeimet, benyomásaimat a városról itt olvashatjátok: "Köln: Messziről régi, közelről új"

Autó

Elsőnek tehát nézzük szokás szerint az autót. Budapest és Köln között végig autópályán haladhatunk a Budapest-Győr-Bécs-Linz-Regensburg-Frankfurt-Köln útvonalon. A német autópályákon ráadásul sok helyen nincs is sebességkorlátozás, így megállásokkal, és a határokon kicsit belassuló forgalommal (mostanában mind a magyar-osztrák, mind az osztrák-német határon rendszeresek az ellenőrzések) számolva is 11 óra alatt le lehet érni. Ez tehát azt jelenti, hogy 6:30-as indulással számolva szombat délután fél 6-kor már a Dóm előtt keresgethetjük a parkoló-helyeket.

A visszaút ugyanígy néz ki, ha vasárnap este 10:00-re szeretnénk hazaérni, akkor ráérünk aznap 11:00-kor elindulni, vagyis a rendelkezésünkre álló egy hetet egész jól ki lehet használni.

A költségekről. Konkrétan egy irányba 39000Ft-nyi benzint kell elhasználni, ebben nyilván benne van a nyugat-Európában magasabb üzemanyag-ár, illetve az, hogy végig autópályán haladva azért megugrik a fogyasztás (főleg a német szakaszon, ahol lehet csapatni). Ez oda-vissza bizony 78000Ft. Autópálya-díjat egyelőre nem kell fizetni Németországban, így csak Magyarországra és Ausztriára kell ezzel a költséggel számolni. A magyar matrica továbbra is 2975Ft, az osztrák matrica 8,9 Euró, ami kb. 2760 Ft. A teljes oda-vissza út tehát, autópálya díjakkal együtt 83735Ft.

dsc00286.JPG

Autópálya-szakasz Bécsben: Budapesttől Kölnig végig autópályán mehetünk.

Busz

Busszal utazás esetén már pénteken este fél 8-kor el tudunk indulni, ám ezzel nem sokat nyerünk, valamiért a busz majdnem dupla annyi idő alatt teszi meg az utat, mint az autó, így csak másnap, azaz szombaton 16:00-ra érünk Kölnbe. Ráadásul a busz a Köln-Bonn repülőtéren tesz ki minket, ahonnan az S-bahnnal tudunk bejutni a Dóm mellett található főpályaudvarra. Ez további 15 percet vesz igénybe, és a vonathoz is át kell még menni, így kb. délután 5-re érhetünk be a városba, mindössze fél órával megelőzve azt az autóst, akinek csak aznap reggel kellett elindulni.

A visszaút, ha lehet még rosszabb. Valamiért pont szombaton ugyanis nincs járat Kölnből Budapestre, a vasárnapi pedig már csak hétfő reggel érkezik meg, ezért már pénteken haza kell indulnunk. A busz 12:15-kor indul, így pénteken délelőtt 11:00-körül kell elhagyni a belvárost, ha el akarjuk érni a buszt. Cserébe már szombat reggel 8-ra itthon vagyunk, van még egy egész hétvégénk itthon, de ez most nem szempont, mert a célvárosban szeretnénk minél többet eltölteni.

Árak tekintetében nem olyan rossz a helyzet. Persze ki kell jutni először a Népligetbe, majd onnan vissza is kell jönni, ez a szokásos 700Ft. A busznál kicsit fura volt a helyzet, ugyanis az odaútra már nem volt olcsó, "Filléres" jegy, viszont a visszaútra még volt. Gondoltam akkor az odaúton a drága, visszaúton az olcsó jeggyel számolok. Viszont a foglalásnál mindkét járatra a drága jegyet ajánlotta  csak fel. Kicsit próbálkoztam az oldalon, és kiderült, hogy a Filléres jegyet csak akkor ajánlja fel, ha mindkét járatra van még. Hiába van tehát az egyik irányba olcsó jegy, ha a másik irányba már nincs, akkor azon a járaton is a teljes áru jegyet kell megvenni. Ha viszont mindkét járatra van olcsó jegy, akkor már felajánlja a "Filléres" opciót a foglaló rendszer is. Szerintem ez azért egy kis fekete pont a Eurolines-nak. Két külön foglalással persze meg lehet ezt trükközni, de akkor is bosszantó. Számoljunk úgy, hogy megtrükközzük a dolgot, a buszjegy így az odaúton 18400Ft lesz, a visszaúton viszont 5000Ft-ért utazhatunk. A reptérről való bejutás 2,8 euró, és persze ugyanennyi visszafele is, így arra összesen 5,6 eurót kell szánnunk.A teljes oda-vissza eljutás így 25836Ft-ra jön ki.

dsc_0111_1.jpg

Budapest, Népliget, a kölni buszok indulási helye.

Repülő

Eddig a WizzAir járatait néztem, azonban ők nem repülnek Kölnbe, így a Skyscanner segítségét vettem igénybe a legolcsóbb járat megtalálásához. A Eurowings ajánlata lett a nyerő. Az ő járatuk az odaúton Budapestről reggel 8:20-kor indul, és 10:10-re érkezik meg Kölnbe. A városba való bejutás ez után még nagyjából egy órát vesz igénybe mindennel együtt, így mondjuk, hogy 11:15-re érkezünk meg célpontunkhoz. Itt azért ehhez a 8:20-as induláshoz 6:00-nál előbb kell felkelni, így egy óra fáradsági "bünti"-t hozzászámolok az egészhez, de még így is jók vagyunk. 

dscf7542.jpg

Napkelte Ferihegyen.

A visszaút is ideális, vasárnap 19:15-kor indul a gép, tehát elég olyan 16:30 körül elindulni a városból, vagyis szinte még a vasárnap egészét Kölnben tölthetjük. Az érkezés 20:55-re esik, innen nagyjából este 10-re hazaérünk a Deák-térre.

A repülőtérre a szokásos 1060Ft-ból jutunk ki, meg vissza Budapesten. A repülőjegy alapára 33.000Ft volt az általam nézett, másfél hónap múlva esedékes időpontra, erre jön még rá a feladott poggyász egész baráti (irányonként picit több mint 4000Ft-os) ára, így az oda-vissza jegy 42294Ft-ra jön ki. Szerencsére a busznál már kiszámoltam, hogy mennyiért lehet eljutni a reptérről a belvárosba (5,6 euró), így jöhet az összegzés, ami 45090Ft-ra jön ki. Ennyiből lehet tehát megjárni oda-vissza az utat repülővel.

Vonat

Vonattal Köln, csak átszállással érhető el, de ez nem veszi el utazónk kedvét, nézzük meg, mik a lehetőségei!

Az odaúton utazhatunk éjszakai vonattal, így már pénteken 20:40-kor elindulhatunk Budapestről, hogy másnap reggel 6:10-re Münchenben legyünk. Az első közvetlen vonat 7:27-kor indul Kölnbe, 12:05-re ott is van. Mivel Kölnben a pályaudvar gyakorlatilag a Dóm tövében van, tekinthetjük úgy, hogy meg is érkeztünk célunkhoz. Ezen az irányon gyakorlatilag csak egy órával maradtunk le a repülőtől, persze ehhez előző este el kellett indulni.

A visszaúton egészen korán, vasárnap 6:29-kor el kell indulni, hogy még aznap haza tudjunk érni. Münchenbe 11:25-kor érkezik meg ez a vonat. Münchenből 13:28-kor indul az utolsó budapesti nappali vonat, ezzel 20:19-re érkezünk meg a Keletibe. Kölnnél számításba kell venni, hogy ez a Köln-München vonat nem a főpályaudvarról, hanem Köln-Deutz állomásról indul, így oda is ki kell érni (ez szerencsére nincs messze a Hauptbahnhoftól, így elég 6:00-kor elindulni.

dscf9204.JPG

A kölni főpályaudvar. Az épület annyira közel van a Dómhoz, hogy a képen konkrétan a Dóm miatt van árnyékban az épület főhomlokzata.

Az odaúton a Budapest-München szakaszra, éjszakai vonatról lévén szó, fekvőhelyes kocsiba veszünk jegyet, ez 39 euróba, azaz 12090Ft-ba kerül. A német vasút sajnos már kevésbé baráti árakkal operál, az általuk "Sparpreis" azaz kb. "spórolós ár" néven emlegetett jegy is 115,9 euróba kerül vagyis 35929Ft-ot kell fizetni a München-Köln útért (az igazsághoz hozzátartozik, hogy átszállással ennél picit olcsóbban is lehet utazni, de az átszállásra hagyott 24 percet kissé kevésnek érzem, az árkülönbség pedig nem túl nagy, így inkább a biztos eljutás árával számolok). A visszaúton a Köln-München eljutás szerencsére sokkal olcsóbb, mint az odaúton, 47,9 eurót kell fizetni a jegyért ami 14894Ft-nak felel meg. A München-Budapest szakaszra, bár most csak ülőkocsiba kell jegyet venni, ugyanúgy 39 euróért kapunk jegyet, mert a legolcsóbbak erre a járatra már elfogytak, vagyis ismét 12090Ft a jegy ára. Ezen felül még a Keletibe való kijutás 600Ft-ját kell hozzáadnunk a költségeinkhez így végeredményben 75558Ft jön ki a teljes oda-vissza útra.

Összegzés

Ismét táblázatos formába szedtem az adatokat, utána pedig jöjjön egy rövid szöveges összegzés is.

Idő tekintetében most egyértelműen a repülő nyert, bár a leghamarabb vonattal érkezhetünk meg a városba, azért az a 10 perc előny erősen elméleti, ráadásul nem is számottevő, cserébe a vonattal utazók a vasárnapot már nem tölthetik a városban, szemben a repülősökkel. A repülővel utazók szinte még az egész vasárnapot kényelmesen a városban tölthetik. A második helyezett idő szempontjából a vonat és az autó lett holtversenyben. Odaúton a vonattal kb. 5 órával hamarabb lehet megérkezni, viszont a visszaúton kb. ennyivel hamarabb is kell visszaindulni, így itt nincs különbség. Egyértelműen, toronymagasan a legrosszabb opció idő szempontjából a busz. Gyakorlatilag 2 teljes nappal kevesebbet tud a városban tölteni a többi opciónál, ha busszal megy az emberünk. Ráadásul elég kényelmetlen, de ha mégis busszal mennétek, akkor ide kattintva elolvashatjátok túlélési tippjeinket.

Árban kicsit más a helyzet. Egy utazóval számolva a busz nyert, de kérdés, hogy megéri-e ez az olcsóság, ha számításba vesszük, hogy a busz a leglassabb ( a vonat az átszállás ellenére is kb. 4-5 órával gyorsabb), a legkényelmetlenebb, és ezzel lehet a legkevesebb időt Kölnben tölteni. A második a repülő lett, a szerintem teljesen elfogadható 45 ezres ajánlattal. A harmadik helyre a vonat csúszott a 75 ezer forintos eljutás nem éppen olcsó, igaz talán ez az egyik legkényelmesebb megoldás. Viszont ez a plusz kényelem aligha éri meg ezt a pénzt. Az utolsó az autó lett, de fontos hangsúlyozni, hogy egy utassal számolva. Mint az a táblázatból is látszik, ha már ketten ülnek az autóba, akkor rögtön mind a vonat, mind a repülő költségének alá tud menni az autó. Ha pedig 3-an ülnek az autóban, akkor már a busz is olyan minimálisan marad olcsóbb, hogy egészen biztosan nem éri meg a plusz kényelmetlenség, azt az összesen kb. 6000Ft-ot. 4 fővel számolva pedig egyértelműen az autó a nyerő.

dsc00059.JPG

Autópálya részlet Bécs közelében.

A bejegyzés trackback címe:

https://ruba.blog.hu/api/trackback/id/tr1312350345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.04.03. 07:10:28

Khm, mert képes vagy Németországban aznap megvenni a vonatjegyet, amikor utazol, és csodálkozol. az árán Ahelyett, hogy Budapesten megvennéd Kölnig, ugyanis lehet csatlakozó jegyeket venni Münchentől a MÁVnál. 39 euró igy a München-Köln viszonylat.
A sparpreis különben fasza, csak ahhoz, hogy féláron vehesd meg, és tényleg "spárolj" vele, úgy 2 héttel hamarab kell vakarózni, nem az utazás napján ;)
No offense, nehogy annak vedd, csaxóltam, hogy egyrészt ne lepődj meg, másrészt meg, ha egyszer vonatoznod kellene, akkor vedd meg már Budapesten a csatlakozó jegyet, hogy ne kapj infarktust a müncheni pályaudvaron a jegyautomata előtt.

ruba 2017.04.03. 07:16:44

@Pink Petsch: El kéne olvasni a cikket, mielőtt kommentelsz (nem bántásból, csak jó tanács). A jegyeket másfél hónapra előre néztem természetesen a vonatra is, úgy jöttek ki ezek az árak. 39 euróért ülőkocsiban utazhatsz a Bécs-Köln éjszakai vonaton, ami a keretfeltételek alapján nem megengedett (szintén olvasni kéne ugye...), a fekvőkocsi minimum 59 euró. Viszont ez a nightjet-es opció a munkaidő-keretfeltételek mellet nem fér be időben. Minthogy információim szerint a csatlakozó jegy csak a nightjetes eljutásra érvényes, így nem játszik ebben az esetben, marad az általam nézett opció. Amúgy a MÁV on-line jegyértékesítő rendszerében ez az ajánlat nem is érhető el, de lehet, hogy én vagyok a béna. A DB-nél pedig akár hiszed, akár nem ennyi volt a csatlakozó München-Köln vonatokra a jegy másfél hónappal indulás előtt. Ez van.

2017.04.03. 09:51:48

Elolvastam, csak általánosságban irtam a DB jegyekről, hogy nem az utazás napján szokás nézni, mert akkor már nincs sparpreis. Viszont igazad volt, az az IC, amit kinéztél az tényleg ennyi. Mondd, direkt válásztottad ki a legdrágább csatlakozást? Mi bajod volt a 29 eurós jeggyel? Vagy az 51,90 euróssal, esetleg az 53,90 euróssal?
A csatlakozó jegyekkel kapcsolatban tévedsz. Bármelyik napszakra érvényesek. Tényleg, nem akarlak átverni, hivd fel a MÁV infot, ha nekem nem hiszed el. Mellesleg az oldalukon is megtalálod. A Nemzetközi utazásoknál, válaszd az országonkénti ajánlatokat, Németországnál Münchent, menj az oldal aljára. Ott lesznek a csatlakozó jegyek, a legolcsóbb 9, a legdrágáb 39 euróért.
Nézd, múlt héten jöttem vissza Saarbbrückenbe, a 7.40-es railjettel indultam Budapestről, 39 euróért, majd müncheni és mannheimi átszálással, 39 eurós csatlakozó jeggyel érkeztem meg Saarbrückenbe.
A fekvőkocsi-árakról egy szót nem irtam, nem tudom, miért bizonygotad nekem, hogy annyi ... biztosan, annyi volt. Nem kételkedtem.

Labasmaz 2017.04.03. 11:47:42

Érdemes lenne dízelre is levezetni az összehasonlítást. Ilyen távra inkább azzal indul az ember. Kevesebbet is fogyaszt, meg olcsóbb is a dízel kinn, mint itthon. Elég jelentős különbség jönne ki szerintem.

ruba 2017.04.03. 11:50:22

@Labasmaz: Érdekes, én azt hittem, hogy az emberek olyan autóval mennek, amilyenjük van. Édesapám például biztosan tudom, hogy nem szokott minden útja előtt új autót venni. De ha szeretnéd, akkor nyugodtan kiszámíthatod a dízeles eljutás költségeit, és a blogodon megjelentetheted az erre vonatkozó számításokat.

Zolika0111 2017.04.03. 14:13:46

@ruba:
Tehát abban az esetben, ha valaki nem a magányos farkast játsza és ketten utaznak, akkor már az autó a legolcsóbb választás.

A táblázat jó és értem, hogy Te csak a ki-, és visszautazásra mentél rá, de nagyon fontos további kérdéseket vet fel ez a téma. Csak egy példa: autóval kényelmesen el lehet hagyni a belvárost és akár 10km-re lévő kis faluban sokkal olcsóbban meg tudunk szállni. Ezen tételek igencsak meg tudják drágítani a vonattal/busszal/repülővel érkezők dolgát.

Ne adj isten, látnivalók, múzeumok, kellemes sétálgatások után az ember még rászán 24 liter benzint és simám át tud ruccanni Hollandiába és Belgiumba. Azért azt meg kell jegyeznem, amikor én autót vásároltam, igencsak átgondoltam, hogy minek is veszek autót. Bizonyos kilométer megtétele felett, (szubjektív véleményem: kb 35.000 km) ár/érték arányban a diesel kifizetődőbb. Az én autómnak a fogyasztása simán 6 liter alatt van. És az sem elhanyagolható, hogy diesel Ausztriában sokkal olcsóbb, a németeknél egy árban van a magyaréval.
De még egyszer mondom, értem a kiindulási alapadatokat, sőt mindjárt kezdem olvasni az előző részeket.

ruba 2017.04.03. 14:16:00

@Zolika0111: Igen, nyilván egy csomó aspektust meg lehetne még vizsgálni, ebben igazad van. A probléma, hogy ha mindenféle változót figyelembe vennék, leírnék, utánaszámolnék, akkor ez nem egy blogbejegyzés lenne, hanem egy doktori disszertáció, és a kutya nem olvasná végig :)

2017.04.03. 20:11:07

@Zolika0111: Viszont egy pohár sört már nem ihatsz meg :D A tömegközlekedés ellenben jól kiépitett és megfizethető, akár busz, villamos, S-bahn vagy vonat legyen. Átugrani Hollandiába ... ahham, és aztán képes lennél befüvezve vezetni? Ejnye! :DDD

Zolika0111 2017.04.03. 20:11:30

@ruba:
Most végeztem a Bar beszámolóval. Jol láttam, Toyota Hiace az áldozat? had kérdezzem már meg, hogy mekkora motor van benne és mennyit eszik?

Plusz két élmény: Az egy dolog, hogy Németországban lehet csapatni, de 5 kavicsfelverődésből négyet ott szereztem. Szerencsém volt, aprók és nincs repedés. Azóta már nem annyira csapatom:)
A tesóm rosszabbul járt, pont Montenegróban. Egy felhőszakadás után egy sziklaomlásból kapott be egy ökölnél nagyobb követ. Berobbant a szélvédő, de megfogta a kavicsot. Ott a porszívózással ment el sok idő és azzal, hogy a magyar határőrök visszaengedjék Magyarországra:)

ruba 2017.04.03. 20:14:07

@Zolika0111: Az volt, de nem saját. Bérautó volt, kettőt is béreltünk, mert egy nagyobb társasággal mentünk Montenegróba. Így sajnos a motorra és a fogyasztásra vonatkozó információkkal nem tudok szolgálni :) A montenegrói hegyomlásos sztori durva :)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.04.05. 08:33:10

Az, hogy mikor melyik közlekedési ág nyer, nagyban függ attól, melyik viszonylatot nézzük. Köln nem kedvezett a vasútnak, de vannak esetek, amikor a vasút nyer, általában az 1000 km alatti távolságokban.

Az autónál nem korrekt, hogy csak üzemanyagárral számoltál, egy 2500 km-es útnál már felmerülnek egyéb költségek is.

Egy saját összeállítás a világ minden tájáról:
vonattal-termeszetesen.blog.hu/2014/03/02/a_ngysebessegu_vasut_versenyben_a_repulessel

Budapest HBF 2017.09.27. 18:15:12

Szerintem a vasútnál a megadott peremfeltételek mellett nyugodtan lehet számolni a Bécs-Köln nightjettel. Ugyanis azt még jól el lehet érni a 17:40-es railjettel is, ami, ha valaki 16:30-ig dolgozik, azért nem reménytelen, nyilván ehhez persze az kell, hogy a bőröndjét már vigye magával munkába, és onnan induljon (hányszor csináltam már én ezt...). Ezzel a megoldással 59 eurós alapjeggyel, meg 10 eurós csatlakozó jeggyel számolva 69 euróból megússzuk a dolgot, ami oda-vissza szintén kb. a repülő árában van. Mondjuk az igazsághoz hozzá tartozik, hogy mivel a Bécs-Düsseldorf az egyik legnépszerűbb nightjet, az olcsó jegyek elég hamar el tudnak fogyni.
Meg az is hozzátartozik a dologhoz, hogy még a nightjet-idők előtt valamivel kedvezőbb volt a düsseldorfi vonat menetrendje, mert nem volt rajta a hamburgi stokk, így egy órával később indult Bécsből. Így a Lehárral is el lehetett érni, a 18:40-es budapesti indulás pedig azért már egész baráti. Amúgy fura módon a Metropol kinyírása akár még pozitívan is befolyásolhatja mindezt, hiszen ha a Bécs-Berlint az ÖBB más útirányon valósítja majd meg jövő év végétől, akkor a hamburgi mehet azzal párban, a düsseldorfinak meg ott lehet Linzig mondjuk a velencei, Nürnbergtől meg a ma is létező müncheni stokk.

BucketWorld · bucketworld.blog.hu 2018.07.15. 10:50:48

Kölnbe nincs is más gép csak a Eurowings (amit ugye a Germanwings üzemeltet), így a repjegyáraknál is lehetnek meglepetések...
süti beállítások módosítása