Új cikk-sorozatomban 4 közlekedési módot (autó, busz, repülő, vonat) hasonlítok össze különböző szempontok szerint. Mivel nagyon messzire egyértelmű, hogy verhetetlen a repülő (3-4 ezer kilométerre felesleges összehasonlításokat készíteni), nagyon közelre meg értelemszerűen nem igazán rúg labdába ( Budapestről Debrecenbe elméletileg lehet milánói átszállással repülni, de annak nem lenne sok értelme), így a nagyjából 1000-1500km-es távot lőttem be, innen fogunk megnézni 4 várost. A 4 város név szerint Kijev, Bar, Köln és Isztambul, ezek azok, amelyekhez mind a 4 közlekedési móddal le lehet jutni. Mindegyik városról 1-1 cikk lesz (a terjedelem miatt nem akartam egyben írni).
A mai cikkben Kölnbe próbál eljutni utazónk. A képen a Dóm és a főpályaudvar látható. Mint látszik, a vonat visz a legközelebb célunkhoz, de hogy ez-e a legjobb opció az lent derül ki :).
A szabályok
Ha olvastad az előző, Bar-ról és Kijevről szóló cikkek valamelyikét, akkor ezt a részt nyugodtan átugorhatod, görgess az "Innen folytasd!" részig!
Néhány keretfeltétel, melyekkel számolok az út során: Hipotetikus utazónknak 1 hete van, pénteken még 8:00-tól 16:30-ig dolgozik, ezért legkorábban péntek este tud elindulni, egy héttel később pedig vasárnap estére szeretne hazaérni. Emberünk a Deák Ferenc térnél lakik, és a 4 város központjába szeretne eljutni. Ez Kijevben a Majdan Nezsaleznosztyi, Isztambulban a Boszporusz partján található Eminönü-hajóállomás, Bar-ban a kikötő, Kölnben pedig a Dóm. Teoretikus hősünk reggel 6:00-kor kel alap esetben, ennél korábban csak akkor, ha járata elérése ezt szükségessé teszi. Este 10-kor fekszik le aludni, ha kocsival megy, és addig nem érkezik meg a céljához, akkor szállás után néz. Ha busz/vonat/repülő miatt korábban kell, mint 6:00, akkor annyival korábban is fekszik le aznap. A repülőnél számít leginkább, hogy utazónk 45 nappal indulás előtt kapja meg a szabadságát, tehát ennyivel előre néz járatokat. Mivel repülőnél óriási szórás lehet az árakban, ezért fixáltam le a dátumot. Mivel emberünknek fix munkája van, nem szabadúszó újságíró, vagy digitális nomád, ezért a dátumok kötöttek, ha 2 nappal korábban 3-ad annyiért repülhetne, sem tud elmenni.
Vonatnál és busznál megengedett az éjszakai utazás, de vonatnál mindenképpen legalább egy fekvőhelyes kocsiárat számítok, hiszen úgy igazságos, ha autóval meg kell állni pihenni, akkor vonattal is meg kell fizetni a kényelmet.
Az autós eljutás számításánál egy közepesen fogyasztó benzines autóval számolok (bár itt nagyon sok tényező miatt óriási a szórás, kénytelen vagyok egyszerűsíteni): Hipotetikus hősünk elméleti autója autópályán 8 litert fogyaszt 100-on, sima főúton 7 litert, hegyvidéken (pl.:Montenegró) 9 litert. Autónál úgy fogok számolni, hogy a 6:00-ás kelés után 6:30-kor már el is tud indulni emberünk. Autós barátunk 4 óránként áll meg 15 percre pihenni, ezen felül, ahol kell, számolok a határátkelés idejével is.Az autónak a benzin-fogyasztáson kívül csak az útdíjakat számítom. Nem számolok amortizációt, feltételezem, hogy nem büntetik meg, és nem kell váratlanul, külföldön szervizbe vinni az autót.
Minden eljutásnál megnézzük, hogy mennyi hasznos idővel többet tudunk eltölteni a városban a leglassabb verzióhoz képest (hasznos idő: Amit ébren, aktívan töltünk. Ha egy repülővel éppen este 10-re esünk be a szállásunkra, a vonattal meg másnap reggel 7:00-re érkezünk, akkor hiába érkezünk 9 órával korábban, hasznos időben csak 1 óra a különbség). Természetesen vizsgálom a költségeket, és a kényelmi faktort is, bár ez utóbbi nehezebben mérhető, mint az idő, vagy a pénz. Mivel egy hétre megyünk, így nagyobb csomagra is szükség lesz, ezért a repülőnél 1 feladott poggyásszal számolok (a többi közlekedési módnál ez nem jelent plusz költséget. Az autótól eltérő közlekedési módoknál számolom a tömegközlekedés árát arra az útra, amíg emberünk eljut a busz/vasútállomásra vagy a repülőtérre, illetve értelemszerűen számolunk a bejutás költségeivel is.
Itt rögtön az elején szeretném hangsúlyozni, hogy ez természetesen csak egy gondolatjáték, más élethelyzetek értelemszerűen más körülményeket eredményeznek, amik végeredményben a lentitől teljesen eltérő eredményt is hozhatnak. A cikk célja nem az, hogy itt kinyilatkozzam az egyetlen igaz igazságot, csupán elgondolkodtatni szeretnék. Remélem nem veszitek rossz néven :)
Innen folytasd!
Az első két részben eljutottunk Barba és Kijevbe, most viszont a nagybetűs Nyugat felé vesszük az irányt. A Budapest-Köln távolság 1148km, tehát gyakorlatilag pont ugyanolyan messze van nyugatra, mint amilyen messze van keletre Kijev. Nyugatról azért választottam Kölnt, mert azon kívül, hogy kb. a kívánt távolságra található, fontos nagyváros, ahova aránylag sokan utaznak Magyarországról, édesapám rendszeresen jár ki, így az autós eljutásnál konkrét letesztelt adatokkal tudok szolgálni. Egyszer én is jártam Kölnben, élményeimet, benyomásaimat a városról itt olvashatjátok: "Köln: Messziről régi, közelről új"
Autó
Elsőnek tehát nézzük szokás szerint az autót. Budapest és Köln között végig autópályán haladhatunk a Budapest-Győr-Bécs-Linz-Regensburg-Frankfurt-Köln útvonalon. A német autópályákon ráadásul sok helyen nincs is sebességkorlátozás, így megállásokkal, és a határokon kicsit belassuló forgalommal (mostanában mind a magyar-osztrák, mind az osztrák-német határon rendszeresek az ellenőrzések) számolva is 11 óra alatt le lehet érni. Ez tehát azt jelenti, hogy 6:30-as indulással számolva szombat délután fél 6-kor már a Dóm előtt keresgethetjük a parkoló-helyeket.
A visszaút ugyanígy néz ki, ha vasárnap este 10:00-re szeretnénk hazaérni, akkor ráérünk aznap 11:00-kor elindulni, vagyis a rendelkezésünkre álló egy hetet egész jól ki lehet használni.
A költségekről. Konkrétan egy irányba 39000Ft-nyi benzint kell elhasználni, ebben nyilván benne van a nyugat-Európában magasabb üzemanyag-ár, illetve az, hogy végig autópályán haladva azért megugrik a fogyasztás (főleg a német szakaszon, ahol lehet csapatni). Ez oda-vissza bizony 78000Ft. Autópálya-díjat egyelőre nem kell fizetni Németországban, így csak Magyarországra és Ausztriára kell ezzel a költséggel számolni. A magyar matrica továbbra is 2975Ft, az osztrák matrica 8,9 Euró, ami kb. 2760 Ft. A teljes oda-vissza út tehát, autópálya díjakkal együtt 83735Ft.
Autópálya-szakasz Bécsben: Budapesttől Kölnig végig autópályán mehetünk.
Busz
Busszal utazás esetén már pénteken este fél 8-kor el tudunk indulni, ám ezzel nem sokat nyerünk, valamiért a busz majdnem dupla annyi idő alatt teszi meg az utat, mint az autó, így csak másnap, azaz szombaton 16:00-ra érünk Kölnbe. Ráadásul a busz a Köln-Bonn repülőtéren tesz ki minket, ahonnan az S-bahnnal tudunk bejutni a Dóm mellett található főpályaudvarra. Ez további 15 percet vesz igénybe, és a vonathoz is át kell még menni, így kb. délután 5-re érhetünk be a városba, mindössze fél órával megelőzve azt az autóst, akinek csak aznap reggel kellett elindulni.
A visszaút, ha lehet még rosszabb. Valamiért pont szombaton ugyanis nincs járat Kölnből Budapestre, a vasárnapi pedig már csak hétfő reggel érkezik meg, ezért már pénteken haza kell indulnunk. A busz 12:15-kor indul, így pénteken délelőtt 11:00-körül kell elhagyni a belvárost, ha el akarjuk érni a buszt. Cserébe már szombat reggel 8-ra itthon vagyunk, van még egy egész hétvégénk itthon, de ez most nem szempont, mert a célvárosban szeretnénk minél többet eltölteni.
Árak tekintetében nem olyan rossz a helyzet. Persze ki kell jutni először a Népligetbe, majd onnan vissza is kell jönni, ez a szokásos 700Ft. A busznál kicsit fura volt a helyzet, ugyanis az odaútra már nem volt olcsó, "Filléres" jegy, viszont a visszaútra még volt. Gondoltam akkor az odaúton a drága, visszaúton az olcsó jeggyel számolok. Viszont a foglalásnál mindkét járatra a drága jegyet ajánlotta csak fel. Kicsit próbálkoztam az oldalon, és kiderült, hogy a Filléres jegyet csak akkor ajánlja fel, ha mindkét járatra van még. Hiába van tehát az egyik irányba olcsó jegy, ha a másik irányba már nincs, akkor azon a járaton is a teljes áru jegyet kell megvenni. Ha viszont mindkét járatra van olcsó jegy, akkor már felajánlja a "Filléres" opciót a foglaló rendszer is. Szerintem ez azért egy kis fekete pont a Eurolines-nak. Két külön foglalással persze meg lehet ezt trükközni, de akkor is bosszantó. Számoljunk úgy, hogy megtrükközzük a dolgot, a buszjegy így az odaúton 18400Ft lesz, a visszaúton viszont 5000Ft-ért utazhatunk. A reptérről való bejutás 2,8 euró, és persze ugyanennyi visszafele is, így arra összesen 5,6 eurót kell szánnunk.A teljes oda-vissza eljutás így 25836Ft-ra jön ki.
Budapest, Népliget, a kölni buszok indulási helye.
Repülő
Eddig a WizzAir járatait néztem, azonban ők nem repülnek Kölnbe, így a Skyscanner segítségét vettem igénybe a legolcsóbb járat megtalálásához. A Eurowings ajánlata lett a nyerő. Az ő járatuk az odaúton Budapestről reggel 8:20-kor indul, és 10:10-re érkezik meg Kölnbe. A városba való bejutás ez után még nagyjából egy órát vesz igénybe mindennel együtt, így mondjuk, hogy 11:15-re érkezünk meg célpontunkhoz. Itt azért ehhez a 8:20-as induláshoz 6:00-nál előbb kell felkelni, így egy óra fáradsági "bünti"-t hozzászámolok az egészhez, de még így is jók vagyunk.
Napkelte Ferihegyen.
A visszaút is ideális, vasárnap 19:15-kor indul a gép, tehát elég olyan 16:30 körül elindulni a városból, vagyis szinte még a vasárnap egészét Kölnben tölthetjük. Az érkezés 20:55-re esik, innen nagyjából este 10-re hazaérünk a Deák-térre.
A repülőtérre a szokásos 1060Ft-ból jutunk ki, meg vissza Budapesten. A repülőjegy alapára 33.000Ft volt az általam nézett, másfél hónap múlva esedékes időpontra, erre jön még rá a feladott poggyász egész baráti (irányonként picit több mint 4000Ft-os) ára, így az oda-vissza jegy 42294Ft-ra jön ki. Szerencsére a busznál már kiszámoltam, hogy mennyiért lehet eljutni a reptérről a belvárosba (5,6 euró), így jöhet az összegzés, ami 45090Ft-ra jön ki. Ennyiből lehet tehát megjárni oda-vissza az utat repülővel.
Vonat
Vonattal Köln, csak átszállással érhető el, de ez nem veszi el utazónk kedvét, nézzük meg, mik a lehetőségei!
Az odaúton utazhatunk éjszakai vonattal, így már pénteken 20:40-kor elindulhatunk Budapestről, hogy másnap reggel 6:10-re Münchenben legyünk. Az első közvetlen vonat 7:27-kor indul Kölnbe, 12:05-re ott is van. Mivel Kölnben a pályaudvar gyakorlatilag a Dóm tövében van, tekinthetjük úgy, hogy meg is érkeztünk célunkhoz. Ezen az irányon gyakorlatilag csak egy órával maradtunk le a repülőtől, persze ehhez előző este el kellett indulni.
A visszaúton egészen korán, vasárnap 6:29-kor el kell indulni, hogy még aznap haza tudjunk érni. Münchenbe 11:25-kor érkezik meg ez a vonat. Münchenből 13:28-kor indul az utolsó budapesti nappali vonat, ezzel 20:19-re érkezünk meg a Keletibe. Kölnnél számításba kell venni, hogy ez a Köln-München vonat nem a főpályaudvarról, hanem Köln-Deutz állomásról indul, így oda is ki kell érni (ez szerencsére nincs messze a Hauptbahnhoftól, így elég 6:00-kor elindulni.
A kölni főpályaudvar. Az épület annyira közel van a Dómhoz, hogy a képen konkrétan a Dóm miatt van árnyékban az épület főhomlokzata.
Az odaúton a Budapest-München szakaszra, éjszakai vonatról lévén szó, fekvőhelyes kocsiba veszünk jegyet, ez 39 euróba, azaz 12090Ft-ba kerül. A német vasút sajnos már kevésbé baráti árakkal operál, az általuk "Sparpreis" azaz kb. "spórolós ár" néven emlegetett jegy is 115,9 euróba kerül vagyis 35929Ft-ot kell fizetni a München-Köln útért (az igazsághoz hozzátartozik, hogy átszállással ennél picit olcsóbban is lehet utazni, de az átszállásra hagyott 24 percet kissé kevésnek érzem, az árkülönbség pedig nem túl nagy, így inkább a biztos eljutás árával számolok). A visszaúton a Köln-München eljutás szerencsére sokkal olcsóbb, mint az odaúton, 47,9 eurót kell fizetni a jegyért ami 14894Ft-nak felel meg. A München-Budapest szakaszra, bár most csak ülőkocsiba kell jegyet venni, ugyanúgy 39 euróért kapunk jegyet, mert a legolcsóbbak erre a járatra már elfogytak, vagyis ismét 12090Ft a jegy ára. Ezen felül még a Keletibe való kijutás 600Ft-ját kell hozzáadnunk a költségeinkhez így végeredményben 75558Ft jön ki a teljes oda-vissza útra.
Összegzés
Ismét táblázatos formába szedtem az adatokat, utána pedig jöjjön egy rövid szöveges összegzés is.
Idő tekintetében most egyértelműen a repülő nyert, bár a leghamarabb vonattal érkezhetünk meg a városba, azért az a 10 perc előny erősen elméleti, ráadásul nem is számottevő, cserébe a vonattal utazók a vasárnapot már nem tölthetik a városban, szemben a repülősökkel. A repülővel utazók szinte még az egész vasárnapot kényelmesen a városban tölthetik. A második helyezett idő szempontjából a vonat és az autó lett holtversenyben. Odaúton a vonattal kb. 5 órával hamarabb lehet megérkezni, viszont a visszaúton kb. ennyivel hamarabb is kell visszaindulni, így itt nincs különbség. Egyértelműen, toronymagasan a legrosszabb opció idő szempontjából a busz. Gyakorlatilag 2 teljes nappal kevesebbet tud a városban tölteni a többi opciónál, ha busszal megy az emberünk. Ráadásul elég kényelmetlen, de ha mégis busszal mennétek, akkor ide kattintva elolvashatjátok túlélési tippjeinket.
Árban kicsit más a helyzet. Egy utazóval számolva a busz nyert, de kérdés, hogy megéri-e ez az olcsóság, ha számításba vesszük, hogy a busz a leglassabb ( a vonat az átszállás ellenére is kb. 4-5 órával gyorsabb), a legkényelmetlenebb, és ezzel lehet a legkevesebb időt Kölnben tölteni. A második a repülő lett, a szerintem teljesen elfogadható 45 ezres ajánlattal. A harmadik helyre a vonat csúszott a 75 ezer forintos eljutás nem éppen olcsó, igaz talán ez az egyik legkényelmesebb megoldás. Viszont ez a plusz kényelem aligha éri meg ezt a pénzt. Az utolsó az autó lett, de fontos hangsúlyozni, hogy egy utassal számolva. Mint az a táblázatból is látszik, ha már ketten ülnek az autóba, akkor rögtön mind a vonat, mind a repülő költségének alá tud menni az autó. Ha pedig 3-an ülnek az autóban, akkor már a busz is olyan minimálisan marad olcsóbb, hogy egészen biztosan nem éri meg a plusz kényelmetlenség, azt az összesen kb. 6000Ft-ot. 4 fővel számolva pedig egyértelműen az autó a nyerő.
Autópálya részlet Bécs közelében.