Most, hogy a Metropol-Euronight berlini részének megszüntetése ellepte a híreket, a legtöbb cikk alatt, facebookon stb. fellángolt a vita, hogy van-e egyáltalán értelme Berlinbe vonatot közlekedtetni. Sok hozzászóló egyenesen kijelenti, hogy a berlini járatnak semmi értelme, hiszen ott a repülő. A repülő az ilyen hozzászólásokban, utazós fórumokon, mint valami csodaszer jelenik meg. El akarsz jutni bárhova? Ott a repülő! Utaznál? Ott a repülő! Tárgyalásod lesz? Ott a repülő! Nos természetesen nem akarom azt mondani, hogy a repülőnek semmi értelme, a repülőnek nagyon sok előnye van, a világ legnagyobb részére tényleg elképzelhetetlen enélkül eljutni, emberi idő alatt. Viszont Berlin azért még nincs ennyire messze, így vonatnak IS lehet értelme. Nem véletlenül írtam azt, hogy IS, tehát nem mondom, hogy ne legyen repülő Berlinbe, csak azt mondom, hogy a vonatnak is lehet helye. Sokan nem értik, hogy mégis mi értelme lenne, az ő kedvükért vizualizálok egy szempontot, mégpedig, hogy hány átszállás mentes nemzetközi utazást tesz lehetővé a két módozat?
Prága főpályaudvara
Magyarán hány településpárt köt össze a két közlekedési mód. Csak a nemzetközieket nézzük, hiszen a belföldi utakra ott az államilag támogatott tömegközlekedés (busz, vonat). Az egyszerűség kedvéért ezt táblázatba rendeztem, íme:
Nem fárasztanék senkit a cellák számolgatásával, ezért leírom, hogy a Budapest-Berlin vonatjárat egész pontosan 117 féle nemzetközi utazást tesz lehetővé! Összehasonlítás képen, Budapestről közvetlenül, repülővel kb. ennyi célállomás érhető el. Ha kicsit lokálpatrióták vagyunk, és csak Magyarországi kiindulópontot nézünk, akkor is 56 különböző utazást számolhatunk össze. Persze ezek között nyilván vannak elenyésző forgalmú vonalak (pl.: Szob-Párkány, Érsekújvár-Decín), de vannak olyanok is bőséggel, melyekre azért biztosan van mérhető igény (pl.: Budapest-Pozsony, Budapest-Drezda, Prága-Drezda stb.).