Mai bejegyzésemben egyes európai országokat fogom összehasonlítani vasútjaik gyorsaságának szempontjából. A cím kicsit csalóka, de mindjárt megmagyarázom, hogy pontosan mit értek alatta. Ugye ezt sok féle módon lehet vizsgálni, én most egy egyszerű megoldást választok, azt fogom megnézni, hogy az ország két legnagyobb városa között közlekedő leggyorsabb vonat mekkora átlagsebességgel halad. A vizsgálatnál csak azokat a vonatokat veszem figyelembe, melyet belföldi utazásra értelmes áron igénybe lehet venni. Példának okáért Lettországban Riga és Daugavpils között elméletileg utazhatnánk a Riga-Minszk vagy a Riga-Szent Pétervár vonattal is, ám ezek a vonatok csak hálókocsikkal közlekednek, és emiatt jóval drágábbak, így nem valószínű, hogy ilyen belföldi utazásra túl sokan használnák ezeket.
Olyan országokat nem is vettem fel a listára, ahol nagy-sebességű vasútvonalak is vannak, hiszen itt az összehasonlítás értelmetlen. Így kb. magától ki is alakult, hogy mely országok kerüljenek fel a listára. Keletről Oroszország és Törökország zárja le ezt a régiót (mindkét országban van nagy-sebességű vasút a két legnagyobb város között), míg nyugatról Olaszország, Franciaország és Németország alkotja a már éppen be nem kerülő országok csoportját. Nem néztem meg a térség összes országát, 1-2-őt kihagytam, de 20-an így is bekerültek. A lista a hivatalos menetrendek alapján készült (egészen pontosan a cikk írásakor érvényes 2016/2017-es menetrend alapján), és mindig a két érintett város főpályaudvarai közötti menetidőt tartalmazza. A pontos cím tehát valami ilyesmi lenne: "Milyen gyorsak azok a vonatok melyek a két legnagyobb várost kötik össze közép- és kelet-Európa azon országaiban, ahol nincs nagy-sebességű vasút?". Nos, szerintem érthető, hogy nem ezt a címet adtam a bejegyzésnek, bár ezzel pályázhattam volna mind a leghosszabb, mind a legunalmasabb cikkcím Guiness-rekordjára :).
Még mielőtt belekezdenék, szeretnék egy-két dolgot leszögezni, az esetleges félreértések elkerülése végett. Fontos, hogy nem vizsgáltam, hogy mennyire tartják a vonatok valóban a menetrendet, mert arra nem volt kapacitásom. Azt is fontosnak tartom az elején még egyszer hangsúlyozni, hogy az így kialakult lista egyetlen egy szűk szempontot vesz figyelembe (bár remélem, ez a fenti, hosszas fejtegetésből kiderült már), tehát nem tekinthető általános rangsornak, ez alapján nem lehet kijelenteni, hogy egyik vasút jobb, mint a másik, hiszen nagyon sok szempont van, a vonatok kényelme, a pontosság, tisztaság, fedélzeti szolgáltatások, járatsűrűség, árak stb, amiket ez a lista nem vesz figyelembe! Tehát ez egy szubjektív szempontok alapján összeállított lista, nem tudományos munka, ezért kérem, hogy ennek megfelelően kezeljétek!
Magyarország
Kezdjük természetesen hazánkban a nézelődést. Budapest és Debrecen között a vonatok egészen pontosan 221km-t tesznek meg, a leggyorsabb IC-k ezt a távot 2 óra és 29 perc alatt tudják le, ami 88,4km/órás átlagsebességnek felel meg. Hogy ez sok vagy kevés, az máris kiderül!
Ausztria
Ausztriában van ugyan nagysebességű vasút, de nem a Bécs-Graz vonalon, hanem Linz felé, így a második legnagyobb osztrák városba csak hagyományos pályák vezetnek. A vonalon a nálunk is ismert Railjetek közlekednek, melyekkel Wien Hauptbahnhoftól Grazig pontosan 2:35 alatt juthatunk el. A megtett út 193km, így az jön ki, hogy nagyjából 75km/h-t tudnak a sógorok vonatai. Meglepő igaz? Azért persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy a sokkal forgalmasabb nyugati fővonalon Linzig 150km/h-ás átlagsebességet hoznak nagyjából a vonatok, de a graziakat ez aligha vigasztalja.
Szlovákia
Északi szomszédunknál Pozsony és Kassa a két legnagyobb város, melyek között 445km-t kell megtennie egy vonatnak. A leggyorsabb vonatok ezt az utat 4:42 alatt teszik meg. Ez 94,6km/h-ás átlagsebességnek számít, ami egész jó.
Ukrajna
Ha már így haladunk, akkor folytassuk Ukrajnában utunkat. Ukrajna két legnagyobb városa Kijev és Harkov egymástól 493km-re fekszik vasúton. Naponta 3-4 nappali Intercity+ márkanévre hallgató vonat és persze több éjszakai vonat is közlekedik a két város között. A leggyorsabbak azonban a nappali vonatok. A leggyorsabb vonat 4:35-ös menetidőt tud, és Ukrajnában ezt kb. szentírásnak is vehetjük, a késés nem nagyon ismert arrafelé. Az átlagsebesség ezen a vonalon így 109km/h-ra jön ki, ami igen szép eredmény egy háború sújtotta poszt-szovjet országtól. Ukrajnáról, és az ukrajnai vonatos eljutási lehetőségekről ide kattintva olvashattok bővebben: Ukrajna, vonattal legnagyobb szomszédunkhoz
A Hyundai-Rotem nagysebességű motorvonata (a kép bal oldalán) Lviv főpályaudvarán. Vele szemben a közel sem ilyen gyors hagyományos szerelvény, mely Ungvárból Kijevig közlekedik.
Románia
Keleti szomszédunknál mindössze néhány ezer lakóval előzi meg a második helyezett Kolozsvár a harmadik Temesvárt. Bukarest főpályaudvara (Bucuresti-Nord) és Kolozsvár között 497km a távolság, ezt a leggyorsabb vonat is csak 9:24 alatt gyűri le. Itt azért már érezhető, hogy nem valami acélos átlagsebesség fog kijönni, és valóban, mindössze 53km/h, ami messze elmarad az eddig vizsgált országok hasonló értékétől.
Szerbia
Belgrád és Újvidék között alig 89 kilométert kell utazni, ami nagy szerencse a szerbeknek, mert az "Intercity Serbija" márkanévre keresztelt hiper-szuper gyors vonatoknak is 1:24 kell az út megtételéhez, ami jó közelítéssel 63km/h-s átlagot jelent.
Szerb InterCity vonat Újvidéken.
Horvátország
A Zágrábból Splitbe tartó vonatoknak 429km-t kell megtenniük, hogy elérjék a tengerparti nagyvárost. A leggyorsabb járatnak erre 6:02-re van szüksége, amit nemes egyszerűséggel kerek 6 órának számolok, ami 71,5-es átlagtempót jelent. Nem rossz, de azért vannak jobbak is a listán.
Szlovénia
A kicsiny Szlovéniát sokszor az egykori keleti blokk egyik bezzeg-országának tekintik. A két legnagyobb város, Ljubljana és Maribor között 137km vár az utazókra, melyet a modern szlovén IC szerelvények 1:58 alatt tesznek meg, ami kb. 70km/h-ás átlagot jelent. Úgy látszik Szlovénia tényleg elég sok szempontból egy kicsi Ausztria :).
Csehország
Hagyjuk el közvetlen szomszédainkat, és látogassunk el egy kicsit távolabbi vidékekre. Itt a helyzet annyiban hasonlít az ausztriaihoz hogy Brno nem az ország legfontosabb fővonalán fekszik, bár a Prága-Brno vonal nagyrésze azért megegyezik a Prága-Ostrava vonallal. Ráadásul ugyanazok a vonatok kötik össze Csehország két legnagyobb városát, mint Ausztria két legnagyobb városát: A Prága-Brno-Bécs-Graz Railjetek elég érdekes megoldásnak számítanak, de szerintem jó ötlet, hogy a Bécs-Prága vonatokat az osztrákoknál kicsit tovább viszik. A Prága Brno közötti 255km-es szakaszt ezek a vonatok 2:30 alatt teszik meg. Ezzel az átlagsebesség éppen csak, de 100km/h fölött van.
Lengyelország
Krakkó és Varsó között a PKP legmodernebb nagy sebességű vonatai közlekednek. Sajnos a pálya még nem nagy sebességű, de így is szép eredményt érnek el ezek a járatok. Az Express Intercity Premium névre keresztelt vonatok 293km-t 2:15 alatt tesznek meg, ami 130km/órás átlagot jelent.
A varsói főpályaudvar: Nem túl szép, de legalább gyorsan Krakkóba lehet érni.
Albánia
Érdekesség gyanánt nézzük meg Albániát! A szinte nem létező vasúti közlekedéssel bíró országban igazából nincs is vonat a fővárosban, Tiranában. A város szélén lévő Kashar állomásról vonatozhatunk a második legnagyobb városba Durresbe, ami alig 30km-re található. Ezt a távot a vonatok 42 perc alatt teszik meg, ami észveszejtő 40km/h-ás átlagot jelent. Az igen különleges albán vasútról itt írtam bővebben: Albánia vasútja
A durresi "főpályaudvar" az albán vasúthálózat központja.
Bulgária
Az EU legszegényebb országának két legnagyobb városa Szófia és Plovdiv (Várna alig 4000 fővel marad el Plovdivtól). A két város közötti 156km-es távot a leggyorsabb vonatok is 2:32 alatt teszik meg, ami egy nem túl fényes 62km/h-s átlagot jelent.
Litvánia
Vilnius és Kaunas között rengeteg vonat közlekedik.A leggyorsabbak 1:05 alatt teszik meg az 105km-es távot. Ez 96km/órás átlagsebességet jelent, amivel egyáltalán nem kell szégyenkezniük. Litvánia egyébként nagy kedvencem, mindenkinek szívből tudom ajánlani az országot!
Lettország
A Riga-Daugavpils útvonalat már a bevezetőben is említettem. A két város között 223 kilométer a távolság. A napi egy expressz vonat (ezen kívül napi kettő sima gyorsvonat van) 2:46 alatt teszi meg ezt az utat, ezzel kb. 81km/órás átlagot futva.
Lettországban igen kevés vonal van villamosítva, így a Riga-Daugavpils vonalon is ilyen dízel-motorvonatokkal utazhatunk.
Észtország
Tallinnból Tartu híres egyetemvárosába kell utaznunk, ha az ország második legnagyobb településére vagyunk kíváncsiak. A 186 km-es utat a leggyorsabb vonatok 1:57 alatt teszik meg, ami 95,4km/h-s átlagnak felel meg.
Modern motorvonatok Tallinn pályaudvarán.
Belarusz
Belarusz második legnagyobb városa a majd félmilliós Gomel (belaruszosan Homiel ). A távolság Minszk és Gomel között kereken 300km, amit a leggyorsabb járat kereken 3 óra alatt tesz meg, így az átlagsebesség kereken 100km/órára jön ki (mintha csak egy dekára kimért szovjet utódállam lenne ;) ). Igaz, ez a vonat sehol nem áll meg a két város között, de ez a vizsgálat szempontjából mellékes.
Svájc
Svájc abból a szempontból különleges, hogy a két legnagyobb város közül egyik sem a főváros. Zürich és Genf fontos központok, de az ország fővárosa Bern. Viszont mi most a két legnagyobb város közötti forgalomra vagyunk kíváncsiak, így nézzük, milyen gyorsan juthatunk Zürichből Genfbe! A két város közötti utat 2:42 alatt teszik meg a vonatok. A két város közötti 228km-es távot figyelembe véve 83,8km/h jön ki. Nem hiába, svájci vasútról mindenkinek a pontosság, tisztaság, jó járatsűrűség jut eszébe, nem pedig a gyorsaság. Persze ez az átlag azért egész jó, ha figyelembe vesszük az ország domborzatát.
Finnország
Egy ország erejéig ugorjunk át Skandináviába. Finnországnál kicsit kénytelen vagyok csalni, ugyanis az ország második legnagyobb városa, Espoo Helsinki elővárosa, gyakorlatilag egybenőtt vele (annyira, hogy a helsinkii metró épülő hosszabbítása jórészt Espoo területén halad), így nem annyira van értelme az itteni vonatos eljutás sebességét összehasonlítani egy Budapest-Debrecen úttal. Ezért az ország 3-ik legnagyobb városába, Tamperébe "utazunk" el virtuálisan. Ez 1 órát és 29 percet vesz igénybe, mely alatt 190km-t utazunk, vagyis 126-os átlagot futnak a finn vonatok.
Finn vonatszerelvény Ouluban.
Macedónia
Végül térjünk vissza egy kicsit a Balkánra! Szkopje és Bitola között 180 kilométert kell leküzdeni, ezt a leggyorsabb vonat 3:22 alatt abszolválja. Az átlag tehát 53,4km/h. A macedón fővárosról, Szkopjéről ide kattintva olvashattok bővebben: Szkopje a Vardar völgyének világvárosa
Görögország
A legvégén pedig nézzük meg Görögországot! Az Athén-Thesszaloniki vonalon 5:23 perc alatt megy végig a leggyorsabb vonat. Az 503km-es vonalon ez 93km/h-ás átlagot jelent.
A 20 ország bemutatása után nézzük meg, melyik ország hányadik helyen szerepel ebben a statisztikában:
Két helyen olyan kicsi volt a különbség, hogy "döntetlent" hirdettem, így megosztott 4-ik lett Csehország és Belarusz, valamint megosztott 17-ik Macedónia és Románia.
A lista végén nincsenek nagy meglepetések, szegény, balkáni országok sorakoznak itt. Magyarország pont a középmezőny közepén helyezkedik el. Se nem túl jó, se nem túl rossz. Ami talán meglepő, az Ausztria és Svájc relatív rossz helyezése, illetve Ukrajna és Belarusz jó helyezése, de általánosságban is egész jól szerepeltek a poszt-szovjet országok. Szerintem Finnország előkelő helyezése sem lepett meg senkit, és Lengyelország első helye sem igazán meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy azért egy elég nagy országról van szó.
A zágrábi főpályaudvar épületével búcsúzok :)