Új cikk-sorozatomban 4 közlekedési módot (autó, busz, repülő, vonat) hasonlítok össze különböző szempontok szerint. Mivel nagyon messzire egyértelmű, hogy verhetetlen a repülő (3-4 ezer kilométerre felesleges összehasonlításokat készíteni), nagyon közelre meg értelemszerűen nem igazán rúg labdába ( Budapestről Debrecenbe elméletileg lehet milánói átszállással repülni, de annak nem lenne sok értelme), így a nagyjából 1000-1500km-es távot lőttem be, innen fogunk megnézni 4 várost. A 4 város név szerint Kijev, Bar, Köln és Isztambul, ezek azok, amelyekhez mind a 4 közlekedési móddal le lehet jutni. Mindegyik városról 1-1 cikk lesz (a terjedelem miatt nem akartam egyben írni).
Bar kikötője, ide kell eljutni :)
A szabályok
Néhány keretfeltétel, melyekkel számolok az út során: Hipotetikus utazónknak 1 hete van, pénteken még 8:00-tól 16:30-ig dolgozik, ezért legkorábban péntek este tud elindulni, egy héttel később pedig vasárnap estére szeretne hazaérni. Emberünk a Deák Ferenc térnél lakik, és a 4 város központjába szeretne eljutni. Ez Kijevben a Majdan Nezsaleznosztyi, Isztambulban a Boszporusz partján található Eminönü-hajóállomás, Bar-ban a kikötő, Kölnben pedig a Dóm. Teoretikus hősünk reggel 6:00-kor kel alap esetben, ennél korábban csak akkor, ha járata elérése ezt szükségessé teszi. Este 10-kor fekszik le aludni, ha kocsival megy, és addig nem érkezik meg a céljához, akkor szállás után néz. Ha busz/vonat/repülő miatt korábban kell, mint 6:00, akkor annyival korábban is fekszik le aznap. A repülőnél számít leginkább, hogy utazónk 45 nappal indulás előtt kapja meg a szabadságát, tehát ennyivel előre néz járatokat. Mivel repülőnél óriási szórás lehet az árakban, ezért fixáltam le a dátumot. Mivel emberünknek fix munkája van, nem szabadúszó újságíró, vagy digitális nomád, ezért a dátumok kötöttek, ha 2 nappal korábban 3-ad annyiért repülhetne, sem tud elmenni.
Vonatnál és busznál megengedett az éjszakai utazás, de vonatnál mindenképpen legalább egy fekvőhelyes kocsiárat számítok, hiszen úgy igazságos, ha autóval meg kell állni pihenni, akkor vonattal is meg kell fizetni a kényelmet.
Bar vasútállomása.
Az autós eljutás számításánál egy közepesen fogyasztó benzines autóval számolok (bár itt nagyon sok tényező miatt óriási a szórás, kénytelen vagyok egyszerűsíteni): Hipotetikus hősünk elméleti autója autópályán 8 litert fogyaszt 100-on, sima főúton 7 litert, hegyvidéken (pl.:Montenegró) 9 litert. Autónál úgy fogok számolni, hogy a 6:00-ás kelés után 6:30-kor már el is tud indulni emberünk. Autós barátunk 4 óránként áll meg 15 percre pihenni, ezen felül, ahol kell, számolok a határátkelés idejével is.Az autónak a benzin-fogyasztáson kívül csak az útdíjakat számítom. Nem számolok amortizációt, feltételezem, hogy nem büntetik meg, és nem kell váratlanul, külföldön szervizbe vinni az autót.
Minden eljutásnál megnézzük, hogy mennyi hasznos idővel többet tudunk eltölteni a városban a leglassabb verzióhoz képest (hasznos idő: Amit ébren, aktívan töltünk. Ha egy repülővel éppen este 10-re esünk be a szállásunkra, a vonattal meg másnap reggel 7:00-re érkezünk, akkor hiába érkezünk 9 órával korábban, hasznos időben csak 1 óra a különbség). Természetesen vizsgálom a költségeket, és a kényelmi faktort is, bár ez utóbbi nehezebben mérhető, mint az idő, vagy a pénz. Mivel egy hétre megyünk, így nagyobb csomagra is szükség lesz, ezért a repülőnél 1 feladott poggyásszal számolok (a többi közlekedési módnál ez nem jelent plusz költséget. Az autótól eltérő közlekedési módoknál számolom a tömegközlekedés árát arra az útra, amíg emberünk eljut a busz/vasútállomásra vagy a repülőtérre, illetve értelemszerűen számolunk a bejutás költségeivel is.
Itt rögtön az elején szeretném hangsúlyozni, hogy ez természetesen csak egy gondolatjáték, más élethelyzetek értelemszerűen más körülményeket eredményeznek, amik végeredményben a lentitől teljesen eltérő eredményt is hozhatnak. A cikk célja nem az, hogy itt kinyilatkozzam az egyetlen igaz igazságot, csupán elgondolkodtatni szeretnék. Remélem nem veszitek rossz néven :)
Az első cikkben Bar-ba jutunk el, ez a legközelebbi célpont a listán, mindössze 872km-re van (közúton) Budapesttől.
Bar gyönyörű környezetben fekszik.
Autó
A Deák-térről indulva a Google útvonaltervezője szerint 1:39-perc alatt Röszkén lehetünk, ami végig autópályán reális is, az egyszerűség kedvéért úgy számolok, hogy a 6:30-as indulás után 8:10-re érünk a határra. A 173 kilométeres úton kb. 14 litert fogyasztott el az autónk, ami az átlagos benzinárral számolva 5134Ft. A határátkelésre 50 percet számolok, de ebben már benne van, hogy a határ után autósunk megáll tankolni, hogy a picivel olcsóbb szerb benzinnel menjen tovább. Szerbiában már számolni kell a "balkáni 10%-os időveszteséggel", így a montenegrói határig tartó 515km-t 7:42 alatt teszi meg autónk, de mivel egyszer megállunk, így 7:57 perc jön ki a határig, vagyis 17:00-ra érünk a szerb-montenegrói határra. Ez az autós határ nem igazán van kiépítve nagyobb forgalomra, lévén régen egy belső határ volt ez csak, és a hegyek között nincs igazán hely hatalmas, hegyeshalmi méretű átkelőnek. Ennek ellenére legyünk optimisták, és tételezzük fel, hogy fél óra alatt végzünk.
Várakozás a szerb-montenegrói határon autóval.
Mivel az úton a szerb benzin a legolcsóbb, így itt is megtankolunk még a határ előtt, hogy autónk kibírja az utat, ne kelljen Montenegróban tankolni. Az 515km-es úton, Szerbiában a sok település, és a délen kezdődő kanyargós hegyvidéki út miatt nem csökkent a fogyasztásunk, így 14749Ft-nyi benzint autóztunk el. A hátralévő 186 kilométerre az útvonaltervező adatait korrigálva 3 óra és 31 perc jön ki, vagyis jó közelítéssel épp szombat este 9-re érünk le. A hegyvidéki út azonban jobban megviseli az autót, így a fogyasztásunk is kicsit magasabb, 5992Ft-nyi benzint eszik meg autónk a montenegrói szakaszon. Benzinre tehát összesen 25875Ft-ot költünk. Az egyszerűség kedvéért feltételezem, hogy a visszaút mind időben, mind fogyasztásban kb. ugyanazt tudja, mint az odaút, így vasárnap reggel kell visszaindulni, és a visszaútra is elmegy 25875Ft benzinre, ez összesen 51750Ft.
A montenegrói utak megviselhetik az autót, de ilyen extra költségekkel nem számoltam.
Ezen felül a különböző útdíjakkal kell számolni. Montenegróban a Sozina-alagútra kell csak fizetni, azonban ez is 2,5 euró irányonként, tehát erre 1550Ft-unk megy el. Szerbiában a Szabadka-Belgrád szakaszra kell autópálya-díjat fizetni, irányonként 4,5 eurót, ami 2790Ft-ra jön ki oda-vissza. Magyarországon a 10 napos pályamatrica 2975Ft. Összesen tehát az autós lejutás 59065Ft.
Busz
Busszal odafele nehéz dolgunk van, ugyanis a heti egyszer közlekedő „Montenegró-expressz”, mellyel közvetlenül elérhető Montenegró Budapestről, pénteken 15:15-kor elindul, így munka után ezt nem érhetjük el. Viszont 19:00-kor indul a Dalmát-expressz Splitbe. Ezzel másnap reggel 8:00-ra le is érhetünk, ami épp ideális, hiszen a napi egyszer közlekedő Split-Podgorica járat 9:45-kor indul, ez 16:42-kor ér Podgoricába. Podgoricában akár körül is lehet 1-2 óra alatt nézni, ha van kedve valakinek, a fontosabb tudnivalókról ide kattintva olvashattok. Innen már rengeteg buszjárat van Bar-ba, számoljunk a 18:00-ás busszal, ezzel 19:10-re érünk úticélunkhoz. A buszállomás a város szélén, szinte a vasútállomásnál van, innen kb. fél óra alatt lehet bejutni a központba. Jó közelítéssel este 8:00-ra beérünk, ez után legfeljebb egy vacsorára marad idő, így vasárnap reggel kezdhetjük meg a fürdőzést.
A podgoricai buszállomás.
Visszafele nem olyan viszontagságos az út, mint odafele, mert a szombat este visszainduló Montenegró-expressz épp jó nekünk. Igaz, ez sem Barból, hanem Budvából indul, ám a két város között szinte félóránként van busz. A Budva-Budapest járat 19:15-kor indul Budvából. Érdemes azért a kanyargós tengerparti úton dugóval és késéssel is számolni, így Bar-ból 16:18-as busszal kell elindulni, ez 17:44-re van Budvában, ott van 1,5 óránk átszállni. Így Bar-ból szombaton 4-kor kell kb. elindulni. Ezzel a járattal vasárnap 12:45-re érhetünk Budapestre.
A busznál kicsit gondban vagyok az árakkal, mert a cikk írásának időpontjához képest 1,5 hónapra nincs járat, így itt kicsit csalni vagyok kénytelen, és nyárra néztem járatokat. Mivel még elég korán van, így volt „filléres ajánlat” is, tegyük fel, hogy hősünk szerencsés alkat, és 1,5 hónappal indulás előtt is talál ennyiért jegyet. A Budapest-Split út 12900Ft így, míg a Budva-Budapest 15900Ft. A Split-Podgorica szakasz 345 horvát kunába, azaz 14500Ft-ba kerül (nem mérik olcsón!). A Podgorica-Bar 4 euróba, a Bar-Budva szintén ennyibe kerül, de a montenegrói buszosoknak van egy olyan jó szokásuk, hogy ezen felül még 1 eurót felszámolnak a nagyobb csomagért, így igazából összesen a két montenegrói belföldi buszozásra 10 eurót, azaz 3100Ft-ot kell kifizetni. A buszozás így oda-vissza 46400Ft-ba kerül. Ezen felül 1-1 vonaljeggyel kell számolnunk, mellyel hősünk a népligeti buszállomásra utazik a 3-as metróval, ami így 700Ft-al dobja meg a költségeket, összesen 47100Ft-ra hozva ki a teljes eljutást. Az éjszakai buszozásról összeszedtünk néhány tippet, ezeket ide kattintva olvashatjátok.
Montenegrói buszok.
Repülő
Bar annyiból kakukktojás, hogy közvetlenül a városban nincs repülőtér. Budapestről Podgoricába lehet repülni, ahonnan még le kell jutni Barba. Sajnos szombaton nincs járat, vasárnap tudunk repülni, 18:15-kor száll fel a repülő, és 19:30-ra ér Podgoricába. Mivel nem EU-s országról van szó, így az útlevél-ellenőrzés, illetve a feladott poggyász felvételével számolva 20:30-ra jutunk ki a reptérről. Szerencsénkre a Podgorica-Bar vonatok megállnak a reptértől gyalog 800m-re lévő vasúti megállóban. Bár kicsit várnunk kell a vonat ugyanis 21:53-kor indul, 22:43-ra ér Bar-ba. Bar vasútállomásáról fél óra alatt be lehet gyalogolni a központba, és el is foglalhatjuk szállásunkat. Ezzel hétfőn reggel kezdhetünk pancsikolni.
Ferih-Egy, mikor még innen indultak a fapadosok.
Amit odafele vesztünk azzal, hogy vasárnap van gép, azt részben visszanyerjük a visszaúton. Podgoricából 20:00-kor indul a repülő, ami 21:20-ra van Budapesten. Mivel csomagot is adunk fel, és EU-n kivüli járatról van szó, így érdemes 2 órával előbb, 18:00-ra kiérni a reptérre. Szerencsére van egy vonat, mely Barból 16:50-kor indul, és 17:43-ra ér a repülőtéri megállóhoz. Így Bar központjából 16:00-kor kell elindulni, így vasárnap is van 10 hasznos óránk.
A repülőjegy önmagában nem is túl drága, azonban az oda-vissza feladott poggyászunk eléggé megdobja a költségeket, így összesen 42280Ft-ot kell fizetni a repülőjegyért (a teljes képhez hozzátartozik, hogy szezonon kívüli járatot néztem, feltehetően nyaralószezonban drágábbak lesznek a jegyek). A reptérre való kijutás, majd hazajutás két átszállójeggyel megoldható, ezek összesen 1060Ft-ba kerülnek. A reptértől Bar-ig a vonatra irányonként 2 eurót kell kifizetni, így a vonatozásra összesen 4 euró, azaz kb. 1240Ft megy el. Így a teljes útiköltség, oda-vissza a Deák Ferenc tértől a bari kikötőig 44580Ft.
A WizzAir járata szezonon kívül még jó választás lehet, de szezonban elég durva árak vannak (lásd lent).
Vonat
Ha vonattal megyünk, rögtön nyerünk azzal, hogy a Beograd nemzetközi gyorsvonattal már péntek este el tudunk indulni. A 22:25-ös indulás után 6:13-ra érünk Belgrádba, így pont lehet egyet aludni, igaz a határőrök az éjszaka közepén keltenek. Belgrádban kényelmes 3 óránk van az átszállásra, ez alatt meg lehet venni a tovább utazáshoz szükséges jegyeket, és egy kicsit nézelődhetünk is Belgrádban. A 9:10-kor induló vonattal 21:10-re érkezünk meg Bar-ba, a szállásra épp este 10-re eshetünk be, így vasárnap reggel kezdődhet a fürdőzés.
Bar vasútállomása.
A visszaúton nyárról lévén szó, lehetőségünk van éjszakai vonattal menni, és ez a leginkább időhatékony megoldás. A vonat 16:50-kor indul Barból, szombaton, vagyis 16:00-ig élvezhetjük a város örömeit. A vonatról nem Belgrádban érdemes leszállni, ott ugyanis nagyon korán jár a vonat, érdemes elmenni Újvidékig, vagy Szabadkáig. Akárhol is szállunk le, a napi első Belgrdád-Budapest vonatot kényelmesen elérjük, és 15:54-re Budapesten lehetünk.
Egy Budapest-Belgrád retúrjegy 26 euró, ehhez az odaúton még fekvőhelyek is kell venni 8 euróért. A Belgrád-Bar szakaszra, helyjeggyel együtt 24 eurót kell fizetni. Visszaúton itt kell fekvőhelyet fizetni, kicsit tovább is utazunk, így 33 euróra jön ki a jegy. A teljes Budapest-Bar oda-vissza út tehát 91 euró, azaz 28210Ft. Ehhez azonban még hozzá kell vennünk egy-egy metró szakaszjegyet (a Deák tértől a Keletiig ez is elég), ami 600Ft-al drágítja meg a vonatos eljutást, összesen 28810Ft-ot eredményezve A vonatos eljutás részleteiről bővebben itt olvashattok. Vonatos utazásnál érdemes lehet elgondolkodni a Balkan Flexipass beszerzésén, mellyel a balkáni régióban lehet bizonyos ideig korlátlan számban utazni. Ha csak Bar-ba megy az ember, akkor nem igazán térül meg, de már egy kis plusz kirándulással behozhatja az árát. A Balkan Flexipassról bővebben olvashattok, a következő cikkben: Balkan Felxipass, a balkáni vonatbérlet .
Fekvőhelyes montenegrói kocsi Belgrádban.
Összegzés
Az egy főre vetített árak tekintetében a következő sorrend alakult ki: 1. A vonatos utazás 28810Ft-al, 2. A repülő 44580Ft-al, 3. A buszos út 47100Ft-al és végül 4. az autózás 59065Ft-al. 2 utasnál már csak a vonat marad versenyben az autóval szemben, és a különbség már itt is minimális, 3 utas felett pedig egyértelműen az autó a nyerő, de gondolom ez senkit sem lepett meg. A teljes képhez azért hozzátartozik egy-két apróság: Egyrészt, a repülőnél nem a nyaralószezonra néztem árakat, miközben mind a busznál, mind a vonatnál a nyári szezon menetrendjeivel, áraival számoltam. Kíváncsiságból megnéztem egy repülőárat júliusra, és atyaég! 104530Ft jött ki! Ha ehhez hozzávesszük, hogy ennyiért egyetlen perccel sem tölthetsz többet a tengerparton, mint a 28810Ft-os vonattal, akkor nem igazán éri meg kifizetni a 3,6-szoros jegyárat a repülőért. Szintén hozzá kell venni a teljes képhez, hogy plusz egy nap szabadsággal elérhető lenne a Volánbusz Budapest-Budva járata az odaúton is, ami jelentősen csökkentené a költségeket, kb.33000Ft-ra. Ezzel a busz még mindig nem veszi fel a versenyt a vonattal, de a repülőt már a szezonon kívüli árhoz viszonyítva is legyőzi.
A Budapest-Belgrád éjszakai vonat Belgrádban.
A hasznos, városban tölthető idő tekintetében nem igazán vannak nagy különbségek. Akár busszal, akár vonattal, akár autóval megyünk, szombat estére érünk le, így érdemben vasárnaptól tudjuk kihasználni az időnket. Visszaindulni a busszal és a vonattal egyaránt szombaton délután 4 óra fele kell, így itt nincs különbség, az autóval ezt a délutánt megnyerhetjük, azzal csak vasárnap reggel kell visszaindulni. A repülő persze jóval gyorsabb, ám hiába, ha csak vasárnap délután van járat. A vasárnap esti érkezéssel egy nappal később kezdhetjük nyaralásunkat, mint a 3 másik módon utazva, ám később is kell eljönni, így az elején elvesztett napot a végén visszanyerjük. Ezzel egyébként szinte percre pontosan ugyanannyit lehet eltölteni Barban ha repülővel, busszal vagy vonattal megy az ember, egyedül az autóval lehet egy picit (érdemben nettó 5-6 órát) többet eltölteni Barban.
A legkényelmesebb ezek közül talán az autó, az átszállás-mentessége miatt. Ez után, a hálókocsi, és az aránylag nagy rendelkezésre álló tér miatt nálam a vonat jön. A repülőnél a kényelmetlenség inkább a podgoricai reptér macerás megközelítése. A busz pedig egyértelműen a legrosszabb, aki már töltött éjszakát buszon, az tudja miről beszélek :)
Remélem tetszett ez a kis gondolatjáték, hamarosan Kijevvel folytatjuk!