A marsrutkáktól a plackartig

Kisinyov közlekedése napjainkban

2017. július 20. - ruba

Kisinyov közlekedéséről közel 3 éve jelent meg cikk itt a blogon. Ezt mindenképpen olvassátok el a lenti írás előtt (ide kattintva olvashatjátok a cikket: Közlekedni Kisinyovban ), mert ez a cikk főleg az azóta bekövetkezett változásokkal fog foglalkozni. Az előző írás két látogatás tapasztalatait összegezte, ezekre 2010-2011-ben került sor. Idén nyáron azonban ismét volt szerencsém a városban járni. Logikus volt hát, hogy megnézzem, mi változott 6 év alatt a városban.

dsc_1505.jpg

Modern és régi trolibusz fordul a Stefan Cel Mare sugárútról a Mihai Viteazul sugárútra.

Ami nem üzemspecifikus, és kissé szomorú fejlemény: Míg 3 éve azt írtam, hogy a dugók ritkák Kisinyovban, ma már ez nem mondható el. A városban rohamosan nő az autók száma, ezzel azonban nem tart lépést sem az infrastruktúra, sem a közlekedési kultúra, emiatt a korábban ritkaságnak számító dugók ma már mindennaposak a városban.

Villamos

Előző cikkemben annyit írtam róla, hogy tervben van egy villamosvonal kiépítése a városban. Ezen a fronton azóta sem történt változás. Elképzelések, tervek vannak, de komolyabb szándék, netán folyamatban lévő építkezés a mai napig nincs. Ennek megfelelően egyelőre a kisinyovi villamosüzemnek csak múltja van, jelen és jövője (egyelőre legalábbis) nincs.

20170606_151211.jpg

Bár működő villamoshálózat nincs, a város azért büszke villamosos múltjára, így több helyen találkozhatunk kiállított villamos-kocsikkal a városban. Ez a Tatra T3-as a műszaki egyetem parkjában áll. Érdekes, hogy ez a típus soha nem közlekedett a városban.

Trolibuszközlekedés

A trolihálózaton kisebb változások voltak csak. A felsővezeték-hálózat érdemben nem változott. Egy nagyon rövid új szakaszt építettek a belvárosban, de ennek célját nem tudom, mert a semmiben kezdődik, és egy használaton kívüli szakaszig tart. Egyébként azokat a felső-vezeték szakaszokat sem bontották el, amelyeket üzemszerűen már 7 éve sem használtak.

20170609_161532.jpgA kevés csuklós trolik egyike egy YUMZ T-1-es.

A vonalhálózatot valamelyest átalakították, kicsit egyszerűsítették. A korábbi 23-ról 20-ra csökkent a vonalak száma, de szinte mindenhol, ahol 6 éve járt troli, most is jár. A legnagyobb fejlesztés a várva-várt reptéri troli elindulására épp utolsó kisinyovi napomon került sor. A 30-as számot kapott járatot már régóta tervezte a város, ám forrás hiányában eddig nem valósult meg az elindítása. A technika fejlődése tette lehetővé a járat beindítását, korábban ugyanis épp a vezeték-hálózat kiépítésének költsége akadályozta a megvalósulást. Mára viszont már annyi modern, önjárásra is képes troli van a városban, hogy nem okozott gondot a szükséges kocsimennyiség kigazdálkodása.

20170608_174413.jpg

Modern, Belkommunmash trolibuszok a Stefan Cel Mare sugárúton: Ma már van annyi belőlük, hogy a reptéri járatot el lehetett indítani.

Ha már szóba került a járműállomány, nézzük, itt mi változott! Az elmúlt 6 évben további nagyszámú Belkommunmash kocsi érkezett a városba. Ma nagyjából a troliflotta 2/3-adát adják a pár éves alacsonypadlós kocsik. A régi típusok is forgalomban vannak még, igaz jóval kisebb számban, mint pár éve. A második leggyakoribb típus még mindig a Ziu-9-es, kb a kocsipark 1/4-e, 80-90 kocsi még mindig forgalomban van. Azonban igazán nagy számban csak munkanapokon, csúcsidőben adják ki ezeket a kocsikat, hétvégén, és este jóval ritkábban fordulnak elő.. A Skodák, néhány YUMZ troli és a csuklós Ziu-10-esekből 3 példány is forgalomban van még, de  ezek olyan kisdarabszámban vannak üzemben, hogy elvétve lehet csak velük találkozni.

20170606_100452.jpg

Régi Ziu troli a Belarusz követség előtt.

A menetrendet is komolyan fejlesztették. A korábbi szűkös üzemidő jelentősen kibővült. Két kivétellel megszűntek a csak munkanapon, csúcsidőben közlekedő sűrítő járatok, de nem úgy, hogy a vonalakat szűntették meg, hanem úgy, hogy a korábban csak időszakosan közlekedő járatok üzemidejét bővítették ki. Sőt ezek a járatok nem csak hétköznap járnak tovább, de hétvégén is közlekednek. De még az alapjáratok üzemideje is bővült. A reggeli első indulások megmaradtak a 6:00 körüli idősávban, viszont az esti utolsó kocsik a korábbi 9-10 helyett 11 és éjfél között indulnak, sőt egy-két főbb vonalon még picivel éjfél után is van forgalom.

20170614_060311.jpgTrolimenetrendek: Látszik, hogy a legtöbb vonalon este 11-ig van közlekedés, de itt jár a két megmaradt munkanapi sűrítőjárat is.

Ez komoly javulás, egy külvárosi étteremben fogyasztott vacsora közben már nem kell aggodalmasan nézni az óránkat, hogy elérjük az utolsó trolit. A változásnak volt értelme az este 10 után közlekedő trolikon is vannak utasok. A menetrendi tájékoztatók is megújultak. A korábbi, csak járatsűrűséget mutató táblák helyett rendes menetrendek kerültek ki, melyek az összes indulási időpontot tartalmazzák. A legforgalmasabb, legtöbb járat által érintett belvárosi megállókban pedig megjelentek a nyugat-Europából is ismert, forgatható, hengeres menetrendek. Érdekesség, hogy mindemellett a legtöbb megállóban a mai napig ki vannak rakva a régi, szovjet típusú menetrendi táblák, melyeken az első és az utolsó induláson kívül csak járatsűrűségek vannak feltüntetve. Ráadásul ezeket az elavult táblákat is frissítik, amennyire figyeltem, ezeken is aktuális információk szerepeltek.

20170614_060329.jpgAzért a régi menetrendi tábla is megvan még.

Másik nagy fejlesztése a kisinyovi troliüzemnek az ingyen WiFi. Ma már a legtöbb kocsin (a régieken is) van ingyen WiFi. Én ezt nem használtam ki, nem azért mentem Moldovába, hogy még a városban járva is a telefonomat nyomkodjam, de lehet olyan, hogy valakinek jól jön.

20170606_102806.jpg

Modern troli felülnézetből.

Buszközlekedés

A városi buszhálózat továbbra is csak kiegészítő szerepet tölt be Kisinyov közlekedésében. A hálózat itt sem módosult érdemeben az elmúlt években. A járműállomány kisebb frissítésen esett át, néhány (feltehetően használtan vett) alacsonypadlós, modernebb kocsival bővült a buszflotta. Azonban még mindig nagyrészt 200-as Ikarusok közlekednek a városban, néhány Liaz-zal, és az előbb említett új buszokkal kiegészítve.

20170608_170240.jpgCsuklós Ikarus a város központjában.

A buszközlekedés marginális szerepét mutatja, hogy nincs is külön busztársaság (szemben a trolikat üzemeltető R.T.E.C.-el), a buszokat közvetlenül az önkormányzat üzemelteti. A menetrendeket a város honlapján lehet megtekinteni, ráadásul nem túl utasbarát módon vannak fent a menetrendek: Minden egyes jármű fordája külön blokkban szerepel, tehát láthatom, hogy a 2-es vonalra beosztott egyes számú kocsi 6:40-kor indul reggel a kisinyovi végállomásról, 7:12-kor indul vissza Cricovából, 7:55-kor indul ismét Kisinyovból és így tovább, még a sofőr ebédszünete is szépen látszik. Egy sűrűbb követésű vonalnál ez azt jelenti, hogy 9-10 busz fordáját kell nézegetni az egyszeri utasnak, ami elég bonyolult. Persze értem, hogy a szervezést ilyen menetrendekkel tudják megoldani, de szükség lett volna egy rendes, földi halandó számára is értelmezhető menetrendre. Aki nem hisz nekem, itt böngészhet kisinyovi buszmenetrendeket.

20170608_095027.jpgLiaZ busz várja indulását Cricova felé.

Marsrutkák

A marsrutka hálózatot korábban sem láttam át, ehhez most sem kerültem közelebb. Továbbra is elég sok kisbusz szaladgál a városban, érdemi változást ezen a téren nem érzetem, igaz ezt az "üzemet" nehéz is kívülállóként pár nap alatt felmérni.

20170609_091618.jpgMarsrutka a Dimitre Cantemir téren.

Elővárosi vasút

A vasút szerepe az elővárosi közlekedésben már 6 év is minimális volt, a vonalanként napi 3-4 vonatpár kb. tényleg a minimum volt, amit még szolgáltatásnak lehetett nevezni. Azóta a vasutat sikerült még jobban leépíteni, így ma már csak napi 2 illetve 1 vonatpár közlekedik Kisinyov és Ungheni illetve Bender között. Így gyakorlatilag kijelenthetjük, hogy a Kisinyov környéki vasútvonalak helyi forgalomra teljesen használhatatlanok.

dsc_0996.jpgA képen két vonat látható, egy moszkvai induló, és egy Balti-Ungheni felől érkező járat. Ezen a az egy képen sajnos rajta van a kisinyovi pályaudvar napi átlagos forgalmának kb. 20%-a...

 Tarifarendszer

Korábbi cikkemben nem ejtettem szót a tarifarendszerről, így most pótolom ezt a hiányosságomat. A városban nincs semmiféle tarifaközösség, a 4 közlekedési ág teljesen külön jegyekkel és bérletekkel vehető igénybe. Azon kívül, hogy már önmagában ez is elég elavult, bizony maga a jegyrendszer sem túl modern. A trolibuszok tarifarendszerét sikerült jobban megismernem, így főleg arról lesz szó. Alapvetően a kisinyovi trolibuszokra két féle termék létezik: A vonaljegy és a havi bérlet. Ennyi. Nincs napijegy, hetijegy, éves-bérlet, szemeszterbérlet, gyűjtőjegy átszállójegy stb. A bérletnek ugyan van természetes személy, jogi személy (cégek, szervezetek) diák, és szociálisan rászoruló diák kategóriája, de ennyiben ki is merül a dolog.

20170613_152704.jpgKalauz az egyik kisinyovi Ziu trolin.

A vonaljegy kizárólag a trolibuszon, a kalauztól váltható, ára 2 lei (kb. 30Ft). A teljes áru bérlet, ha nem cég veszi, akkor 180 leibe kerül, ami nem túl baráti ár. Ha belegondolunk, ez 90 utazás ára, és Kisinyovban, ahol egy átszállással szinte mindenhova el lehet jutni, ritkán utaznak ennyit az emberek egy hónapban (összehasonlítás gyanánt, Budapesten 28 utazástól már jobban megéri a bérlet). A céges bérlet még drágább, 160 vonaljegy árába kerül. Nem csoda, ha alig látunk bérleteseket, szinte mindenki vesz jegyet a kalauztól. Nem is lehet túl sok helyen bérletet venni a városban. A 3 trolibuszgarázson kívül talán ha egy belvárosi kioszkból árulnak bérleteket hó elején.

 dsc_1506.jpgTrolik a Mihai Viteazul sugárút elején.

A városi buszjáratokon is vonaljegyek vannak, ám itt már függ az ár a távolságtól, városon belül olcsóbb, az elővárosokba természetesen drágább a jegy. Az árak 3-5 lei között mozognak, és itt is kalauztól kell vásárolni. A marsrutkák fix árasak.

dsc_0967.jpgEgy modernebb busz a Stefan Cel Mare sugárúton.

Összességében Kisinyov tömegközlekedése lassan, de biztosan fejlődik, igaz, sok szempontból még mindig komoly lemaradásban van Európa nyugatibb feléhez képest. Azonban a tipikus poszt-szovjet hangulat, a régi kocsik, a kátyús utak és a használhatatlan menetrendek eltűnésével szépen lassan elmúlóban van. Ez a helyiek szempontjából persze egyáltalán nem baj, viszont aki még kíváncsi a régi világ utolsó nyomaira (vagyis szeretne egy üveghangon visító Ziu-9-essel száguldani lefelé a Ciocana lakótelepről, miközben a kocsi nagyokat dob az egyenetlen úton :) ), az igyekezzen, mert pár éven belül ezek teljesen el fognak tűnni a városból!

dsc_1118.jpgRégi Ziu este a Stefan Cel Mare sugárúton: A régi szovjet trolik életük alkonyára értek Kisinyovban.

Ha szeretnétek elutazni Moldovába, akkor itt olvashattok bővebben arról, hogy ezt miként tehetitek meg: Utazás szárazföldön Moldovába

A bejegyzés trackback címe:

https://ruba.blog.hu/api/trackback/id/tr8012663043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása