Épp pár napja írtam egy rövid véleményt arról, hogy merre lehetne éjszakai vonatokat indítani a MÁV-nak. A cikket persze nem kellett túl komolyan venni, inkább csak ábrándok ezek, mint valós igényeket komolyan kielégítő elképzelések. Ettől függetlenül azért nem gondolom, hogy mindegyik ötlet teljesen a valóságtól elrugaszkodott lett volna. Azért írtam meg ezt a kis cikket, mert már akkor is rebesgették, hogy a MÁV jövőre kinyírja az egyik legjobban teljesítő éjszakai járatát a Metropolt. Mostanra meg is jelent a közlemény, ami sajnos még ennél is több elkeserítő részletet tartalmaz. Pedig nem olyan rég, a balatoni járatok kapcsán még több dicséretes fejleményt is tapasztaltam, szomorú, hogy ezek után most ilyen híreket kell olvasni.
Retro hálókocsi: Ennek tényleg nincs jövője.
A lényeg, hogy tulajdonképpen a MÁV megszünteti az étkező-kocsi szolgáltatást, és érezhetően csökkenti a háló- és fekvőhelyes kocsival közlekedő járatok számát. A költséghatékonyságra hivatkozó közlemény jó példája a vasút rövidlátóságának. A helyett, hogy egy életképes koncepciót alkottak volna az étkezőkocsiknak (fél liter Coca-Cola 620Ft? Ezt komolyan gondolják?), inkább kijelentették, hogy az egész veszteséges, csak viszi a pénzt, meg kell szüntetni. Abba egyik okos vasúti vezető sem gondol bele, hogy az étkezőkocsi nem önmagában kell, hogy nyereséges legyen. A vasút étkező-, fekvő-, háló- és ülőkocsijaival együtt, komplexen nyújt egy szolgáltatást, amely mint egység lehet vonzó az utasnak. Ha egy vonatban jó étkező/büfékocsi van, esetleg éjszaka lehet vízszintesen aludni, akkor az vonzó lehet az utasoknak, így a járatra több jegyet lehet eladni. Ha egy vonaton csak az otthonról hozott rántotthusis szendvicset tudod majszolni, egy ülőkocsiban, akkor elgondolkozol rajta, hogy ennyi erővel mehetnél busszal is olcsóbban. Arról nem is beszélve, hogy sok potenciális utasnak mondjuk az egyik irányba az éjszakai a másik irányba a nappali vonat lehet ideális, ha kiveszik az éjszakai vonatot, ők majd a nappali járatról is el fognak tűnni.
A prágai főpályaudvar. Még mindig kérdéses, hogy mi lesz a Metropol prágai fekvő- és hálókocsijaival: Ezek megszüntetéséről nem szólt a közlemény, kérdés, magukban, berlini rész nélkül megmaradnak-e illetve ha igen, milyen időfekvésben fognak közlekedni.
A szemlélet kicsit olyan, mintha egy légitársaság fogná, és kidobná a stewardeseket a gépről, mondván, azok csak viszik a pénzt. Sajnos a MÁV kb. ezen a szinten mozog, és szomszédaink közül inkább a horvát, szerb vagy a román vasút a példa, mint az osztrák, vagy a szlovák. Egy-két látványfejlesztésen kívül nem nagyon futja semmire, a nemzetközi forgalomban közlekedő kocsipark állapota jobbára szégyenteljes. Jó példa a "majd egyszer" lesz valami fejlesztésekre az IC+ projekt, ahol egy eleve kb. a 90-es évek végének színvonalát hozó kocsitípusból szeretnének legyártani 20 darabot, de az istennek nem sikerül. Közben, hogy érezzük, ez a 20 kocsi kb. a szegedi IC-re lenne elég + még ki lehetne belőle adni 1-2 körIC szerelvényét. E közben a MÁV ott tart, hogy belföldön már minden jó IC kocsinak (teljesen elértéktelenítve ezzel a szolgáltatást), de a nemzetközi helyzet is folyamatosan fokozódik.
Halberstadti kocsik Albániában. Nálunk ennél kicsit jobb állapotban vannak még, de azért egy IC-től többet várnak az utasok 2017-ben ennél.
A nemzetközi járatok haláltusájának egyik oka ez: A MÁV egyszerűen lassan képtelen olyan állapotú kocsikat kiadni, amiket a nyugat-európai vasutak elfogadnának. Itt pedig el kéne gondolkozni, hogy akkor fejlesztünk, vagy bezárjuk a boltot. A MÁV pedig inkább ezt az utóbbi, szerb utat, választotta. A MÁV gondolkodásmódja tehát szépen lassan közelíti a balkáni színvonalat. Magyarországon nem volt háború a 90-es években, és kicsit jobb helyzetből indultunk, így még nem olyan rossz a helyzet, mint Szerbiában, Macedóniában, vagy Albániában. Azok a kocsik pedig, amik elmennének a balkánon is, lassan szétesnek, így kerülhetett ki a jövő évi tervből Bulgária és Montenegró. Bulgária haláltusája sem most kezdődött a MÁV évek óta szenved a hol felélesztett, hol megszüntetett bulgáriai járatokkal, de Montenegró eddig stabil célpont volt a nyárra. Európa egyik legszebb vasútvonalán azonban úgy néz ki, hogy pár nap múlva elmegy az utolsó magyar kocsi is.
Vonat Vilniusban: A Balkán mellett a Baltikum a másik térség Európában, ahol annyira ügyes koncepciót sikerült kidolgozni a nemzetközi vonatközlekedésre, hogy ma gyakorlatilag mindhárom balti országból csak az ősellenség Moszkvába (esetleg Minszkbe és Szentpétervárra) lehet vonattal eljutni, egymáshoz nem.
Ezt a receptet egyébként a balkáni vasút-társaságok már tökélyre fejlesztették. A lényeg, hogy ha van egy nemzetközi járatod, mondjuk napi 2-3 vonattal (ebből egy éjszakai), étkező/büfékocsival, akkor először ki kell venni az étkező/büfé kocsit. A sok paraszt, majd vásárol a 13 órás útra a restiben, vagy az állomás előtti kisboltban! Ha a vonat véletlenül késik mondjuk két órát, és a légkondi is pont elromlott, és az utasnál már nincs semmi, akkor így járt. Aki vonattal akar utazni, az készüljön fel mindenre! Ha az étkezőkocsi hiányát már megszokták az emberek, akkor ki lehet sorozni a hálókocsit. Nehogy már az utasok kényelmesebben utazzanak le a tengerre, mint a vasút igazgatója az Audi A8-asával! Amúgy is drága, nem is volt mindig tele. Majd jöhet (vagy inkább mehet) a fekvőkocsi, az is sokba kerül, ágyneműt is kell mosni, a hálókocsi nélkül pedig már azt sem éri meg annyira. Fel is kéne újítani, de minek, ha az EU nem ad rá pénzt. Aztán azt vesszük észre, hogy az esti sebessé degradálódott éjszakai vonat kiürült, akkor azt is meg lehet szüntetni. Igaz, hogy az ülőkocsiknak az holt időszakká válik, de sebaj, jól mutatnak a pályaudvaron! Azzal a napi egy nappali vonattal aztán még el lehet bohóckodni néhány évet, de innentől elkerülhetetlenül jön a vég. Előbb visszavágják, hogy csak éppen átmenjen a határon, innentől az eredeti célt már csak átszállással lehet elérni. Ez után ki lehet adni egy kesergő közleményt, hogy hát a vasút mindent megtett a siker érdekében, de sajnos nem sikerült elég utast szerezni a járatra, így azt be kell szüntetni. Esetleg a nyári szezonban jár majd. A Balkánon sok irányon láthattuk ezt a receptet alkalmazni: A Belgrád-Szófia, a Zágráb-Szarajevó és a Belgrád-Bukarest vonalak mind így múltak ki.
Albán vasúti menetrend: Ez a jövő?
Úgy látszik 2017-ben a magyar vasút is öles léptekkel elindult a balkáni irányba. Hekurudha Madzsarisztán, csak így tovább!