Már legalább 3 hónapja, hogy a szerb vasút nem tett tönkre semmit egyik napról a másikra, így lassan időszerű volt, hogy lépjenek valamit. Nos sikerült, a szerb vasút ismét "nagyot" alkotott, követve a maga által megteremtett hagyományokat. Október 1.-től megszűnik a Belgrád-Szkopje-Thesszaloniki vonatjárat. Természetesen a vasút hivatalos honlapján, vagy a hivatalos menetrendi keresőből ez nem derül ki, ott miért is tájékoztatnák az utazókat?! Nem, ez úgy derült ki, hogy a macedón vasútért és közlekedésért felelős szakemberek telesírták a médiát a hírrel. Tehát, ha a szerb vasút menetrendi változásaira vagy kíváncsi, akkor ne az oldalukat böngészd, hanem lehetőleg 0-24-ben nézd az Al-Jazeera szerb adását! Logikus. Egyébként a macedónok szerették volna megtartani utolsó nemzetközi járatukat, de a szerbek hajthatatlannak bizonyultak, még tárgyalni sem voltak hajlandók arról, hogy milyen feltételekkel közlekedhetne mégis tovább a járat. Ez aztán a konstruktív, vasúti vezetőhöz méltó hozzáállás!

A Belgrád-Szkopje-Thesszaloniki vonat Belgrád Topcider állomáson. Elől a macedón fekvőhelyes kocsi, mögötte két, szintén macedón, ülőhelyes kocsi.
A szerb álláspont szerint a vonat kihasználatlan volt, és nem érte meg a közlekedtetése. Ami egyébként lehet igaz is, de ha megnézzük, hogy a két város között 14 busz közlekedik naponta, akkor azért érezzük, hogy igény lenne a két város közötti közlekedésre, csak hát tán bizony fejleszteni kéne kicsit a szolgáltatást, nem pedig leépíteni. Szerbia ezzel elérte, hogy 8 szomszédjából télen csak 3 felé van vasúti közlekedés. Bosznia fele nincs közvetlen vasútvonal, tehát ez még érthető, valamint az is érthető, hogy Koszovóba miért nem jár vonat. De a maradék 6 ország mindegyikébe illene legalább egy nemzetközi járatot közlekedtetni (és pár éve még közlekedtettek is). A szerbek azt ígérik, hogy szezonálisan, június közepétől szeptember közepéig azért még fog közlekedni ez a járat a jövőben is, mert akkor van rá igény.

A szkopjei pályaudvar, bal szélen a Blegrádból pár perce megérkezett vonat.
Azonban ez az ígéret is kérdéseket vet fel:
1.Ha esetleg újraindul ugyanez a járat, lesz-e benne fekvőhelyes kocsi? Merthogy azt most a macedón vasút adja, márpedig nekik nincs más járatuk. Fent fognak-e tartani a macedónok 2-3 fekvőhelyes kocsit, ha az csak nyáron, 3 hónapig fog közlekedni? Alkalmazásban maradnak-e a kocsikísérők? Ha igen, akkor 9 hónapig otthon ülnek majd? Ha nem, honnan lesznek kocsikísérők nyáron?
Nehéz elképzelni, hogy a macedón fekvőhelyes kocsik megmaradnak üzemben.
2. A többi kocsival mi lesz? Merthogy azokat is a macedónok adják, csakhogy nekik a belföldi forgalomban már nem nagyon kellenek hagyományos személykocsik. Meg merem kockáztatni, hogy a macedón vasút hagyományos személykocsiainak jelentős részét képezi az ebbe a vonatba adott 4 kocsi. Ha ezekre nem lesz szükség 9 hónapig, akkor vajon ezek karban lesznek rendesen tartva, elérhetőek lesznek nyáron? Ha nem, akkor vajon a szerbek tudnak bele adni ebbe a járatba kocsit? Akarnak majd egyáltalán beleadni kocsit?
3. Ha esetleg valahogy mégis újraindul a járat, de fekvőhelyes kocsi már nem lesz benne, akkor ki fog igénybe venni egy csak ülőkocsis éjszakai vonatot? A hasonlóan szezonálissá vált Belgrád-Szófia legalább nappali járat, így ott elmegy, hogy csak ülőkocsi van a vonatban. Csak nem ki fog derülni, hogy a vonatra tényleg nincs kereslet?
4. Esetleg indítanak-e macedónok egy új járatot Szkopjéből Thesszalonikibe? Ha igen, el tudják-e érni, hogy az végig menjen (jelenleg a belgrádi vonatok a macedón-görög határ macedón oldaláig, Gevgelijáig közlekednek, onnan pótló-buszozni kell)?

Macedón fekvőhelyes kocsi folyosója.
Ennyit a kérdésekről,még egy-két apróság:
- Ezzel a húzással Macedónia lesz a kontinentális Európa újabb (talán 3-ik) országa nemzetközi vasúti kapcsolat nélkül (a Koszovó felé hol közlekedő, hol nem közlekedő nemzetközi járatot nem igazán számolnám).
-Mind a 3 ilyen ország a Balkánon található (Albánia, Bosznia és most Macedónia).
-Mind Bosznia, mind Macedónia úgy veszítette el nemzetközi vasúti összeköttetéseit, hogy maga az ország vezetése, vasúti szakemberei szerették volna megtartani a járatot, csak a szomszédos ország (Bosznia esetében Horvátország, Macedónia esetében Szerbia) vasúti vezetői ellehetetlenítették a járatokat. Albániának soha nem volt nemzetközi személyvonata, de ők szerették volna, csak a montenegróiak nem akarták. Tehát érdekes módon általában az inkompetens szomszéd nagyobb veszély, mint a helyi, esetleg szintén valamelyest inkompetens vezetők (jó, azért Albániára csak félig-meddig igaz ez).

A szkopjei pályaudvar este: Ez után vajon minden este üres lesz az állomás?
A kérdés, hogy mi következik most. Szerbia átlag évente 1 országgal tönkreteszi a vasúti kapcsolatait. Felkészül Montenegró? Rettegj Horvátország? Annyi a budapesti szupervasútnak? Nem tudhatjuk, még jó eséllyel a szerbek sem tudják, hogy melyik ország felé teszik tönkre legközelebb a vonatközlekedést (általában ez a tönkretétel előtt 1-2 héttel derül ki). Mindenesetre felmerül a kérdés, hogy mennyire komolyan vehető a Budapest-Belgrád vasútvonal sok-százmilliárd forintos fejlesztése, ha közben maguk a szerbek láthatóan nem akarnak vonatokat közlekedtetni. Fog-e valaha 160-al hasítani vonat Budapestről Belgrádba, és ha igen, lesz-e értelme? Lesznek-e rajta utasok, ha lassan sehova nem lehet tovább utazni Belgrádból? Tán több értelme lenne Bécs, vagy Erdély fele fejleszteni a vonatközlekedést? Én a jelek alapján úgy látom, hogy igen. Meglátjuk, mit hoz a jövő a szerb vasút háza táján, de sok jóra nem számítok.

Belgrád, Topcider állomás: Bal oldalon a már halálra ítélt macedóniai járat, jobb oldalon egy montenegrói vonat várja indulását. Lehet, hogy ő lesz a következő?
A változásról szóló Al-Jazeera híradás szerbül itt érhető el: