A marsrutkáktól a plackartig

Éjszakai vonatok Magyarországnál kisebb országokban

2018. december 03. - ruba

Magyarországon viszonylag kevéssé ismert az éjszakai vonatközlekedés, nálunk ugyanis kevés éjszakai vonat jár, azok is kizárólag nemzetközi forgalomban, ami ma már, a fapados repülők, és a filléres buszok korában egyre inkább rétegműfajnak számít. Így a legtöbben, akik egyáltalán ismerik is ezt a műfajt, azok is leginkább a nemzetközi utazással kötik össze azt éjszakai vonatozást, belföldi viszonylatban csak az igazán nagy országok (Oroszország, Kína, India vagy épp Románia és Ukrajna ) éjszakai vonatai ismertek. Magyarországon ilyen éjszakai vonatnak nincs igazán értelme az ország kis távolságai miatt (bár valóságtól kissé lerugaszkodva, akár Magyarországon is lehetne egy-két irányt éjszakai vonatokkal kiszolgálni ), de speciális esetekben akár Magyarországnál kisebb országokban is közlekedhetnek rendes, hálókocsis éjszakai vonatok belföldi forgalomban. A lentiekben 5 ilyen országot mutatok be röviden.

 rtemagicc_slovakexpres_banner_2_01.jpg

Eperjes felé közlekedő éjszakai vonat várja indulását Pozsony főpályaudvarán (forrás: A ZSSK weboldala)

1. Szlovákia

Északi szomszédunk alig fele akkora területtel és lakossággal rendelkezik, mint Magyarország, mégis 3 belföldi éjszakai járat is közlekedik Szlovákiában. Mindhárom járat Pozsonyból indul, és természetesen kelet-szlovákiai célpontokat szolgálnak ki. Mindhárom vonat érinti Kassát, az egyiknek ez is a végállomása, a másik kettő járat pedig Homonnáig és Eperjesig közlekedik. Szlovákia éjszakai járatai több okból élhettek túl a mai napig: Egyrészt, szemben Magyarországgal (ahol a 60-es, 70-es években ez a műfaj szépen lassan kihalt), Csehszlovákia révén még 1993-ban is voltak bőven éjszakai vonatok Szlovákiában, így az országban ez a fajta utazás nem kopott ki a köztudatból. Nyilván az is segítette az éjszakai vonatok helyzetét, hogy az ország két legnagyobb népesség-centruma az ország két végén, egymástól 400km-re találhatók (Homonna pedig majd 500km-re van Pozsonytól).

a_couchtette_car_of_zss_type_bcmh_standing_at_railway_station_bratislava_hl_st_in_composition1_09_09_2017.jpg

Szlovák fekvőhelyes kocsi Pozsonyban (Veselin Malinov fotója, forrás: http://www.railfaneurope.net/ )

Magyarországon egy nagyobb város sem található ilyen messze a legfontosabb központnak számító Budapesttől. További tényező, hogy szemben Magyarországgal, Szlovákia autópálya-hálózata még mindig nem teljes, így a vasút egy fokkal versenyképesebb az autós közlekedéssel, mint Magyarországon. A szlovák éjszakai vonatoknak külön aloldala is van a szlovák vasút (ZSSK) weboldalán, a szlovák vasút pedig olyan kiterjedt éjszakai flottát üzemeltet, hogy a MÁV-Start is tőlük bérel kocsikat, ha éppen megszorulnak. Ez alapján feltehetően egy darabig még maradnak az éjszakai járatok északi szomszédunknál.

mapka_nocna_doprava_2018.png

A szlovák vasút belföldi és nemzetközi éjszakai-járat hálózata. (forrás: A fent linkelt ZSSK weboldal)

 

2. Ausztria

Nyugati szomszédunknál is találunk még belföldi éjszakai vonatot, igaz már csak egyet, mely természetesen a fővárosból, Bécsből indul a Boden-tó partján fekvő Bregenzbe, mely Vorarlberg tartomány székhelye. A 30 ezres városon túl gyakorlatilag az összes, Innsbrucktól nyugatra fekvő fontosabb osztrák települést érinti a járat, így egész nyugat-Ausztriát összeköti a keleten fekvő fővárossal. A vonat léte itt is annak köszönhető, hogy a főváros az országnak viszonylag a szélén található, így a több mint 600km-es utat már érdemes lehet éjszaka megtenni. Az osztrákok ezt az éjszakai vonatot az egyébként kiterjedt, nemzetközi vonalhálózattal rendelkező "Nightjet" márka alatt üzemeltetik, így nincs külön oldala ennek az egy járatnak.

nightjet_liegewagen.jpg

Osztrák Nighjet fekvőhelyes kocsi (forrás: Wikipedia)

3. Bosznia-Hercegovina

Bosznia rövid ideje csatlakozott ehhez az általam kitalált klubhoz, de lehet, hogy rövidesen el is hagyja azt. A Jugoszláv időkben természetesen voltak bőven éjszakai vonatok Jugoszlávián belül, melyek közül több is érintette Boszniát. A függetlenedés és a háború után azonban csak lassan indult újra a vasúti közlekedés, és éjszakai vonatok nem is közlekedtek egészen 2017 végéig. A történet azonban majd 15 évre nyúlik vissza, a bosnyák vasút még 2005-ben rendelt Talgo-szerelvényeket Spanyolországtól (hogy mi szükség volt egy nagysebességű közlekedésre is alkalmas szerelvényt vásárolni egy olyan országba, ahol a leggyorsabb szakaszon is csak 100-al mehetnek a vonatok, jó kérdés). Ezek 2011-ben érkeztek meg, és a terv velük az volt, hogy nemzetközi viszonylatokon fognak közlekedni (többek közt Budapest is potenciális célpont volt), így a 9 szerelvényből 4 éjszakai, hálókocsis kivitelben került leszállításra. Csakhogy a beüzemelés nem nagyon ment, az első járat csak 2016-ban indult el. Közben nagyot változott a világ, 2012-ben például a horvátok a legtöbb nemzetközi vonatot Bosznia felé megszüntették (Boszniának élő vasúti kapcsolata csak Horvátországon keresztül van a külvilág felé), 2016-ra pedig az egyetlen túlélő, a Zágráb-Szarajevó nappali vonatot is beszántották a horvátok, így Albánia után Bosznia lett a kontinentális Európa második országa nemzetközi vonatközlekedés nélkül (azóta Szerbia hathatós segítségével Macedónia követte őt a sorban).

putnicki-prevoz014.jpg

Talgo szerelvény Bihács állomáson (forrás : ZFBiH weboldala

Ezzel tehát mire üzembe álltak a Talgo-vonatok, nem maradt olyan viszonylat, ahol érdemben ki tudták volna használni ezen vonatok képességeit. 2017-ben aztán jött a mentő ötlet. Induljon éjszakai vonat Bihácsba, Szarajevóból! A döntés logikus volt, a légvonalban 200-250km-re lévő városba a nehéz, hegyvidéki terep miatt, vonattal majd 400km-t kell utazni. A megviselt infrastruktúra miatt ráadásul ennek a 400km-nek a megtétele közel 8 órát vesz igénybe, így egy este 10-es indulással reggel 6-ra lehet megérkezni a célállomásra. Az első menetrend így is nézett kb. ki, azonban elég hamar megváltoztatták, ugyanis úgy látszik a 4 éjszakai Talgo-ból még kettőt sem képesek üzemben tartani a bosnyákok. Így most az odaúton Szarajevóból délután 4-kor indul a vonat, hogy aztán kicsivel éjfél után érkezzen meg Bihácsba. Bihácsból pedig a teljesen lehetetlen éjjel 2-es induláshoz délelőtt fél 11-es szarajevói érkezés párosul. Kérdés, ilyen feltételekkel meddig marad az éjszakai járat, és mikor állnak át a sima nappali közlekedésre.

putnicki-prevoz050.jpg

A ZFBiH éjszakai kialakítású Talgo-vonatának egyik hálófülkéje (forrás: A ZFBiH weboldala)

4. Grúzia

Grúzia, akárcsak Szlovákia és Bosznia-Hercegovina, egészen a 90-es évek elejéig egy jóval nagyobb ország, a Szovjetunió része volt. Egy olyan hatalmas országban, mint a Szovjetunió természetesen hemzsegtek az éjszakai vonatok, és ezek közül sok érintette Grúziát is, sőt a szovjet térségben az alapértelmezett közlekedési eszköz az éjszakai vonat volt (ezekről bővebben itt írok) . E miatt a függetlenedés után a grúz vasút is rengeteg hálókocsit örökölt, így logikus lépés volt, hogy amerre csak lehetett, fenntartották az éjszakai közlekedést. Persze az ország kis mérete miatt nem sok olyan útvonal van, ahova kényelmesen lehet éjszakai vonatokat indítani. Az ország földrajza itt is segített valamelyest, Tbiliszi, a főváros, aránylag keleten található, így az ettől legmesszebb lévő, nyugati területekre indulnak éjszakai vonatok.

iran_493.jpg

Éjszakai vonat kora reggel a Tbiliszitől 15km-re fekvő Mtszkheta vasútállomásán.

Első látogatásomkor 3 ilyen nyugat-grúziai nagyváros volt, melybe éjszakai vonattal is el lehetett jutni, ezek a tengerparti Batumi (kb. 400km-re Tbiliszitől), onnan nem messze Ozurgeti és észak-nyugaton Zugdidi (kb. 350km-re Tbiliszitől). Mára ezekből tulajdonképpen másfél vonat maradt. Tbilisziből egy éjszakai járat indul, melyet aztán útközben ketté szednek, egyik fele megy Zugdidibe, a másik Ozurgetibe. Batumi felé ma már modern Stadler motorvonatok közlekednek, ezek között is van egy éjszakai járat (minden második nap közlekedik), de mivel hálókocsi nincs ebben a járatban, így ezt nem tekintem valódi éjszakai vonatnak. 

s6302910_1.JPG

Éjszakai vonat indulás előtt az észak-nyugat grúziai Zugdidiben.

5. Azerbajdzsán

Azerbajdzsán alig kisebb mint Magyarország, de azért egy picivel mégis elmarad az ország mérete Magyarországétól. Itt is a Szovjetuniótól örökölt hagyományok és járműpark az, ami lehetővé tette az éjszakai vonatok közlekedését az országon belül. A főváros, Baku ráadásul itt is az ország keleti csücskében helyezkedik el, így viszonylag sok terület esik távol a fővárostól. Annyira, hogy itt már 6 pár belföldi éjszakai vonat közlekedik, tulajdonképpen a teljes azeri, belföldi, távolsági vonatközlekedést éjszakai járatok biztosítják. A célpontok között van Gazakh (500km Bakutól), Kocharli (350km-re Bakutól), Balakan (400km), Horadiz (300km), Astara (300km) és Böyük Kesik (500km). 

sam_1501.JPG

Baku-Gazakh viszonylatú éjszakai vonat Baku főpályaudvarán (Némethy András képe )

Ezen kívül még van egy-két ország, ahol bizonyos nemzetközi járatok akár az országon belüli éjszakai utazásra is alkalmasak lehetnek (pl.: Moldova, Szerbia), de ezeket direkt nem vettem bele a fenti összefoglalóba. Összességében elmondható, hogy kis országokban akkor van jellemzően belső éjszakai vonatközlekedés, ha az ország nagy népesség-központjai az ország szélein találhatók, egymástól viszonylag messze, valamint korábban egy nagyobb ország részeiként nem kopott ki a helyi utazási kultúrából az éjszakai vonatok használata, valamint ugyan ezen oknál fogva a járműállomány is adott az éjszakai szolgáltatások nyújtásához. Van esetleg olyan ország, amit kihagytam volna? Írjátok meg kommentben!

A bejegyzés trackback címe:

https://ruba.blog.hu/api/trackback/id/tr9214415984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gmarc 2018.12.04. 17:34:35

Horvátországban is van éjszakai, igaz, most már csak a nyári szezonban, Zágrábtól Split több, mint 400 km-re van, és 8 órára. :)

Dezsike 2018.12.04. 17:34:44

Magyarországon inkább a késő esti vonatok megszüntetése és az irreálisan nagy menetidő a gond. A távolabbi megyeszékhelyekről Budapestre kb. 19 órakor elmegy az utolsó vonat. Ha van egy egész napos programom, esélyem sincs ezt a vonatot elérni, csak más városokba induló személyvonatokat, amiről leszállva 4-6 óra hajnali várakozást követően lehet tovább utazni. A kora reggeli közlekedés is gyakran probléma, mert a 200 km-re lévő egyetemek se veszik figyelembe, hogy vannak, akik messziről jönnek és beteszik a felvételit reggel 8-ra. Ehhez a hajnali 4 órás vonattal kell menni, hogy odaérj, de ha késik megszívtad. Ezeket a problémákat kellene megszüntetni a magyar vasúton.

tompus 2018.12.04. 18:26:12

A körvasutat kellene itthon aktívabban használni, nem olyan balfék módon, hogy a vonat bemegy a Keletibe, majd kijön, így lehetnének igencsak hosszú útvonalak is. Kérdés, hogy pl. hányan utaznának Nyíregyházáról Zalaegerszegre.

Beer Monster 2018.12.04. 21:03:06

Éjszakai vonatok Magyarországon? A kollégám talán 3 évvel ezelőtt egy délelőtt elutazott Révfülöpről Győrbe, és DÉLUTÁN már nem tudott hazautazni. Hozzám jött föl Budapestre aludni.

(ez volános szégyen, ám a mávból szintén kinézhető)

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2018.12.04. 21:03:47

A szlovák vonatot már nem egyszer nézegettem, felvidéki csatangoláshoz, nyári túráknál tudnám használni. Ami vele kapcsolatban érdekelne, az a biztonság, és az alvás nyugalma.

Az ottani főbb állomások sűrűn (30-40 km) vannak, egy-egy állomásközben lehet lopással próbálkozni. Az közismert, hogy a cseh-szlovák-lengyel határtérség éjszakai vonatain ez probléma. Belföldön ennek nincs divatja, vagy valamilyen oknál fogva túl kockázatos a tolvajoknak (nincs elég vonzó nagy értékű zsákmány?)?

A gyakori megállásokhoz kötődik a másik kérdésem. A foglalások kezelésénél figyelnek-e a megváltott viszonylatokra? Például - van mondjuk egy fülke, utaznak benne Pozsonytól 3-an. Egy utas felszáll melléjük Zólyomban, hajnal 3-kor. Utána meg mondjuk a többi utas sorban leszáll Losoncon, Tornalján, és Szepsiben, kb. 1-1 óra eltéréssel. Az ezzel járó mozgolódás mindennek tűnik, csak csendesnek nem. Ezt a kényelmetlenséget hogyan lehet minimalizálni?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.12.05. 06:40:44

A felvezetődben hamar jelzed, hogy bizony Magyarországon nem sok realitását látod ennek. És pár különleges helyzetet mutatsz be, ahol ez jelentősen visszaszorulva ugyan, de valamiért még úgy-ahogy működik, de egyre több nagy szolgáltató vonul ki erről a piacról. Például a DB. És amihez Németország nem elég nagy, ahhoz vajon meddig lesz elég nagy Ausztria?

Engedelmeddel ezen a pontos kapcsolódok be a kérdésbe. Ahogy a vonat kevésbé tűnik versenyképesnek, a hajó is versenyképtelen. Viszont a hajózás is program, célpont, a vonat is lehet az. És nem csak a már itt-ott megjelenő szállodavonatok ilyenek, de a digitális nomádok bizony más éjszakai vonatot is igénybe vesznek. A probléma inkább az, hogy a vasút kapcsán sokszor az állam kezében lévő szolgáltatók kapják meg a feladatot: Szolgálják ki a hivatásforgalmat. Nehezen tud egy vasúti szolgáltató ebben a helyzetben reagálni azokra az igényekre, amik alapvetően más feladatot rónak rá.

Arra, hogy két látnivaló meglátogatása kapcsán örülj annak, hogy nem kell két szálloda között átcuccolni, erre kevés időt pazarolsz és a "szálloda veled utazik" nem kellenek az itt leírt nagyobb távolságok.

Míg ahhoz, hogy közforgalmú személyszállítás részeként el tudj adni egy éjszakai vonatot, arra minden napra külön meg kell szerezned a kapacitásnak megfelelő utast, ugyanazon a viszonylaton. Ha nem naponta kell megtöltened a vonatot, hanem hetente, kéthetente, az egyes meghirdetett utazás hosszának megfelelően, akkor jóval kevesebb embert elérve is meglehet a nyereséged.

Ráadásul míg egy hálókocsis vonat a reggeli fapadoshoz képest csúnyán elveszti az árversenyt, addig egy "szállodavonat" koncepció szerint működő másik éjszakai járat sok szállodához képest már versenyképesebb.

És piszok jó célközönség az éjszakai vonatozásra a digitális nomádok csoportja, aki utazás közben is tud dolgozni, és akinek a guruló szálloda rengeteg időt spórol meg.

@Thomas a laprugós: Itt a te kérdésedre is tudok válaszolni. Alapvetően a vasúton van fekvőhelyes kocsi, és van hálókocsi. A kettő nagyon nem egyforma, és az éjszakai vonatokon vannak normál ülőkocsik is. Teljesen más kockázatot és kényelmet jelent a többféle szolgáltatás.

Képzeld el a helyzetet, ha te egy normál kocsiban próbálsz ülve aludni, és a kocsira nem is vigyáz senki, de sűrűn állnak meg, és mire észrevennéd a lopást, már egy másik országban vagy, mint ahol az történt, ott is van dolgod, a nyomozás így nehezebben indul el. Rossz esetben "helyjegy váltható", de sokan nem váltanak. Az, hogy felszállás, leszállás is van, és valaki viszi a mellette lévő csomagot senkinek nem tűnik fel, nem lesz szemtanú. Nehéz lenne ujjlenyomatot keresni, stb.

Most képzeld el azt, hogy a hálókocsiban utazol. Erre a kocsira vigyáz hálókocsikalauz, minden utas név szerint azonosított, pontosan a lefoglalt utakon, a lefoglalt fülkében utazik. Ugyan lehet úgy foglalni, hogy idegen is lehessen a fülkében, de... itt is mindent azonosítanak és van aki figyel a kocsira.

A fekvőhelyes kocsi sokkal kevésbé kényelmes, mint a hálókocsi. Ott lehet akár 4 utas is egy fülkében. A hálókocsiban viszont más a helyzet. Ugyanis a fülkék maximum 3 személyesek. Csakhogy az, hogy milyen osztályra veszed meg a jegyet befolyásolja azt is, hogy a fülkében hány ember lehet.

És nem csak olyan opció van, hogy 3 vagy 2... És persze az utóbbinál is lehetne ismerőssel utazni... De van egy olyan opció is, hogy egy személyes fülke. Sőt sok esetben két összenyitható fülkét is le lehet foglalni egy személyre, hogy az egyik felében dolgozz, a másikban aludj. És mivel az árakat ilyenkor nem a legolcsóbb buszhoz fogod mérni, hanem az olyan szállásokhoz, amikről nem tortúra bebumlizni valami központi helyre, stb. így ez sem a felháborítóan drága lehúzás kategória lesz, hanem az "egészen baráti áron megkapok mindent egyben".

2018.12.05. 06:41:07

@Beer Monster:
Anno volt egy időszak, mikor rendszeresen utaztam hetente Veszprémből Pécsre. 15-kor volt az utolsó busz, ami 3,5 óra alatt tette meg a 160-170 km-es távot, de ezt nem tudtam elérni. 17:45-kor volt egy busz Fehérvárra, onnan egy másik Sárbogárdra, ahol a Budapest-Pécs IC-re szálltam fel, így valamikor 22:45 körül értem Pécsre. Az első autót azutan bettük meg, mikor az asszonnyal utazva lekéstük ebben a viszonylatban Fehérváron a buszt. Ha Sárbogárdon késsük le a vonatot (aminek mondjuk kisebb volt az esélye), akkor ott éjszakázunk...

2018.12.05. 06:41:20

@gmarc:
Horvátországban a távolsági buszközlekedés baromi jó, sokkal gyorsabb, mint a vasút, sokkal sűrűbben jár, online lehet jegyet venni rá, amit a MÁV rendszeréhez hasonlóan telefonról olvasnak le, és persze mindegyik buszra minden jegy helyre szól.

Jagellón Figyelő 2018.12.05. 06:42:37

@Thomas a laprugós: szia! En Pozsonyban jartam egyetemre es a kollegiumban sok kelet-szlovak (kassa, varanno, homonna, szobranc) es karpataljai ukran ismeros volt, akik 21-22 evesen rendszeresen, eloszeretettel hasznaltak az ejszakai halokocsikat, igy vasarnap meg otthon vacsoraztak, hetfon reggel pedig mar egyutt ultunk az egyetemen. Relative kipihentek voltak es dicsertek a halokocsit, de persze beismertek hogy nem olyan ott pihenni mint otthon az agyban. Ami a biztonsagot illeti a halokocsikra nem panaszkodtak, azok rendben vannak, tudtommal a kalauz oda nem is enged olyat felszallni akinek nem oda szol a jegye, hanem a termes kocsikba. Lopasrol ugyanakkor tobbszor hallottam, de nem a halokocsis hanem a termes kocsikban: ismeros elbobiskolt, rosszarcu utastarsak leugrottak Levan a taskajaval, a vonat meg robogott tovabb Kassa fele. Ami az utastarsak osszevalogatasat illeti ugy tudom, a lehetosegekhez kepest figyelnek arra (szamitogep), hogy egy helyre tarto utasokat valogassanak ossze, persze az elet hozhatja mashogy. Egyebkent Tornalja az utolso kozep-szlovakiai jaras (Nagyroce) resze, oda meg nem jellemzo az ejszakai vonattal ingazas, sot, oda inkabb busszal jarnak haza a fovarosbol. Jellemzoen a "Kassa+"-os utasok veszik igenybe a halokocsit, az meg mar szerintem mindegy hogy a 8 oras ut utolso 1 orajaban milyen mozgokodasok vannak.
+1 tipp: leesett az allam, amikor az "autovonat" (autovlak) hasznalatarol meseltek (foleg ukran) csoporttarsak: atjonnek a szlovak-ukran hataron kocsival majd Tiszacsernon vagy Kassan felallnak a kocsijukkal a szerelvenyre, atulnek a halokocsiba es irany Pozsony/Praga. Ott meg relative kipihenten lehajtanak a szerelvenyrol es egybol keznel van az auto. Pozsonyban a foallomas mellett van az Autovlak depo, erdemes szetnezni :)

Beer Monster 2018.12.05. 06:43:05

@tompus: "A körvasutat kellene itthon aktívabban használni"
"Kérdés, hogy pl. hányan utaznának Nyíregyházáról Zalaegerszegre."

Hát de pont, hogy emiatt nincs. A kérdés valójában az, hogy kihasznált lenne-e.
A gyengeelméjű MÁV is azt kérdezi, hogy "de ki utazna Nyíregyházáról Zalaegerszegre?"

Miközben Nyíregyházáról továbbra is Debrecenbe, Ferihegyre, Budapestre utaznának többségében. Csak akinek kényelmesebb a Kelenföldi leszállás, mint a Nyugati, ők mind ilyen járatot vennének igénybe. Közben Szolnokon, Cegléden meg aki Dél-pesti, az a KöKi-nél fölszállna Fejérbe, Veszprémbe, Zalába. A Ferihegyi érkező utasok közül is indulnak haza Ny-Magyarország felé taxi helyett ezúttal vonaton. A Várpalotán felszállók mennének Ajkáig, Jánosházáig. Aki Devecserben, Jánosházán leszállt, annak a helyére felszállnak újabb Zalaegerszegre tartók.

És közben végig tele volna a vonat.

Thomas a laprugós · http://hovamegyavonat.blog.hu 2018.12.05. 06:43:21

@Beer Monster:
Délután azért (ha 5 óra annak vehető) még megy a dolog, Veszprém-Balatonfüreden keresztül. Már ha természetesnek vette a kollégád a busz és vonat kombinálását (ugyan miért is ne). Az viszont sajnos igaz, hogy az utolsó Győr-Balatonfüred járatról, ami 8 előtt nem sokkal indul, csak nyáron van továbbutazási lehetőség.

dieter 2018.12.05. 13:38:54

Az 5ből 4 országban pont azért működik az éjszakai vonat, mert a főváros nem az ország közepén fekszik: ha pl nálunk Debrecen (helyén) lenne a ~másfél milliós főváros, itt is lenne vonat pl Szombathelyről.

Határesetként talán beférne a listába még Bulgária, ott is van éjszakai vonat (csak picit nagyobb terület, de kisebb lakosságszám) A főváros ott is az ország szélén fekszik.

Beer Monster 2018.12.05. 13:39:05

Fonódó közlekedés. Nem kell újra kitalálni, a fonódó vonatok oldanák meg a körvasúti kihasználtságot, bele értve a külvárosi célállomásokat, a városon belüli horizontális mozgást, és az agglomerációs forgalom összekapcsolhatóságát a központtól eltérő úticélokkal.

ruba 2018.12.05. 16:17:32

@gmarc: Ez kimaradt, köszi az infót, majd utánanézek :)

ruba 2018.12.05. 16:18:46

@Dezsike: Magyarországon szerintem is ez a probléma, nincs igazán olyan útvonal, ahol szükség lenne erre a hagyományos, este induló, reggel érkező, háló/fekvőkocsis éjszakai vonatra. Késő esti járat viszont kéne, az tény.

ruba 2018.12.05. 16:19:36

@Thomas a laprugós: Sajnos a szlovák járattal nincs tapasztalatom, én is szeretném egyszer kipróbálni, de eddig kimaradt.

ruba 2018.12.05. 16:25:02

@Válasszunk: Az osztrákok átvették a német DB-től a német belföldi éjszakai vonatokat, nagyon picit módosítottak rajtuk, és máris sikeresen működik a szolgáltatás. A Nightjet koncepció a sok kezdeti negatív hang ellenére sikeres, az ÖBB épp néhány hónapja kötött szerződést teljesen új háló és fekvő-kocsis szerelvények szállítására, minthogy egy vasúti kocsi éltettartalma minimum 30-40 év, jól látszik, hogy az ÖBB hisz a szolgáltatás jövőjében. A kezdeti tapasztalatok mindenesetre biztatók. A "digitális nomádok"-at én nem tartom akkora piacnak. Rájuk legfeljebb egy évben néhány pár napos vonatutat lehet alapozni, de ez még egy 4-5 kocsis járműállományt sem tart el. Arra jó lehet nekik utakat szervezni, hogy mondjuk a nyári és karácsonyi csúcsszezonok között kihasználatlan kapacitást lekössük egy picit, de ennél több ebben a műfajban nincs szerintem.

ruba 2018.12.05. 16:27:30

@Zabalint: Sajnos az ilyen vidék-vidék viszonylatokon, melyek nem esnek Budapest felé fő irányba valóban nagyon rossz a mindenféle tömegközlekedés.

ruba 2018.12.05. 16:28:52

@Zabalint: Igen, általában a Balkánon a vasút erősen vergődik, a buszos szolgáltatók pedig élnek-virulnak. Horvátországban nem olyan rossz a helyzet, mint mondjuk Szerbiában, vagy Macedóniában, de azért ott is ez a helyzet.

ruba 2018.12.05. 16:29:39

@dieter: Pontosan ezt írtam én is :)

Beer Monster 2018.12.06. 06:43:38

@ruba: Ha hálókocsira nincs is szükség a belföldi forgalomban, az étkezőkocsira annál inkább szükség lenne.
süti beállítások módosítása