A marsrutkáktól a plackartig

Életképek az egykori Szovjetunióból 4. rész

Vasút

2016. április 04. - ruba

 Oroszország, majd később a Szovjetunió a vasút országa volt, létezésének alapja a vasút volt. Maga Oroszország a cári időkben, a vasút előtt alig terjedt túl a mai Oroszország európai részén. A cár névleg persze már ekkor is a Balti-tengertől a Bering-szorosig uralta Eurázsia északi részét, ám tényleges hatalma alig ért el az Urálon túlra. A szibériai prém-vadászok, a közép-ázsiai kereskedők, az ukrajnai kozákok lényegében azt csináltak, amit akartak. Mindezen a vasút megjelenése változtatott: Ez a közlekedési eszköz, melynek segítségével nagy távolságra lehetett nagy mennyiségű katonát gyorsan eljuttatni, segített a cár hatalmát eljuttatni a birodalom minden sarkába, és később ugyanezt a funkciót látta el a Szovjetunióban is. A hatalmas országban nem volt annyi pénz, hogy minden infrastruktúrát rendben tartsanak, így a régebb óta meglévő, és ezért kiterjedtebb vasúthálózat további fejlesztése mellett döntöttek, már csak azért is, mert a nehézipar érdekeit is ez szolgálta jobban. Persze a közút-hálózat fejlesztésére is fordítottak de a prioritás a vasút volt. Az ország vasúthálózata a felbomlás előtt 147000 kilométer hosszú volt, melyből 53900 kilométer volt villamosítva. A teherforgalom a Szovjetunióban a 80-as évekre nagyobb volt, mint a világ összes többi országában együtt véve, az utasforgalom pedig 1990-re elérte a 410 milliárd utaskilométert (összehasonlításul, ugyanekkor, 1990-ben Magyarországon a vasút 11 milliárd utaskilométert teljesített, jelenleg pedig évente 7-8 milliárd körül ingadozik ez a szám). Nézzük hát, mit hagyott hátra ez a nagy birodalom az utódainak a vasút terén! Tekintve, hogy a téma elég nagy, ezért csak a személyszállító vonatokról készült képeket tettem a válogatásba, egyéb, vasúttal kapcsolatos képek (állomásokról, tehervonatokról stb.) most nem lesznek. Azért választottam a személykocsikat, mert ezeknél lehet a legjobban illusztrálni azt, amiről ez az egész sorozat szól: Vagyis hogy az egykori Szovjetunió területén ezek a kocsik szinte mindenhol ugyanabból az állományból valók, így nagyon hasonlóak, de az eltelt időben azért igyekeztek minden országban valami egyedi jelleget adni nekik. Arról, hogy hogyan is működik a vonatközlekedés az egykori Szovjetunió országaiban, egy korábbi írásomban részletesen is beszámolok, ezt ide kattintva olvashatjátok el.

cd45-021_21.JPG

Kivételesen nem saját képpel kezdek: Dr. Wilfired Wunderlich 1988-as képen egy Moszkva-Peking vonat látható Bogotol vasútállomásán. A szerelvényt szovjet kocsikkal adták ki, melyek itt a szovjet vasút hagyományos sötétzöld színét viselik. Ezt a képet azért tettem be, hogy jobban látszódjon, hogy mi változott azóta és mi nem.

(a kép forrása: http://www.trains-worldexpresses.com/500/515.htm)

dscf0922.JPG

Szokás szerint haladjunk észak-nyugatról dél-keletre. Észtország vasútja ma sokkal kisebb teljesítménnyel dolgozik mint a szovjet időkben. A kis országban szinte csak elővárosi és helyi vonatok közlekednek, ezek nagyrészét a nálunk is ismert modern Stadler Flirt motorvonatokkal szolgálják ki. A képen ezekből áll kettő Tallinn főpályaudvarán, a Baltijaam-on. A távolsági forgalmat egyetlen egy Tallinn-Szentpétervár-Moszkva járat jelenti, ezt azonban már nem az észt Go Rail, hanem az orosz vasút (RZSD) üzemelteti.

dscf2141.JPGLettország büszke borostyántermelő tradícióira, így a távolsági vonatok is borostyán-színűre festve közlekednek. Az országban élő nagyszámú orosz miatt Moszkva, Szentpétervár és Minszk is megközelíthető vonattal Rigából. A képen a Riga-Szentpétervár vonat egyik kocsija látható.

dscf0312.JPGLettország után irány Litvánia: A Vilnius-Klaipéda vonat piros-szürke szerelvénye vár indulásra Vilnius főpályaudvarán. A legdélibb balti ország fővárosának maradt meg a legkomolyabb kapcsolata az egykori Szovjetunió többi területével. Moszkva mellett többek között Cseljabinszk, Minszk, Szentpétervár és Szocsi is elérhetők. Persze nem a Litván Vasút példás szorgalmáról van szó: Ők csak egy Vilnius-Moszkva járatot üzemeltetnek, a többi vonat az Orosz Vasút Kalinyingrád felől közlekedő járata.  

s6305480.JPGA Moszkva-Vilnius vonat nem sokkal a vilniusi érkezés után. A kép 2008-ban készült, ekkor még régi kocsikkal közlekedett ez a járat.

dscf2145.JPG

A Belarusz Vasút modern kék kocsija a Riga-Minszk járat részeként. A járat Daugavpilsig (Daugavpilsről itt olvashattok bővebben: Daugavpils, a legszovjetesebb baltikumi város )együtt közlekedik a Riga-Szentpétervár járattal, ennek lett kocsija látható a kép bal szélén.

s6302636.JPG

Ukrajna örökölte Oroszország után a legkomolyabb vasúti infrastruktúrát a Szovjetuniótól A kék-sárga ukrán kocsik az ország minden szegletét összekötötték a fontosabb nagyvárosokkal. A képen egy Kijev-Ungvár vonat felújított kocsikból álló szerelvénye látható Ungváron.

dscf3158.JPG

Ukrajna egy alapvetően síkvidéki ország, de azért akadnak komoly hegyek is. A képen az Odessza-Ungvár vonat kanyarog a Kárpátokban. Látszik, hogy a festés nem sikerült egységesre.

dscf4145.JPGA fentebb említett Odessza-Ungvár járat egyik felújított kocsija. A képen a járat iránytáblája is látható, melyen a két végállomás felett a vonat neve ("Hadzsibej" - Ez az egykor Odessza helyén álló Oszmán erőd neve volt). A tábla bal szélén az Odessza Vasút (Az Ukrán Vasút egyik területi egysége) logója látható.

dscf5203.JPGUkrajna nem tartozik a gazdagabb szovjet utódállamok közé, így nagyrészt még az előző rendszerben beszerzett vonatok közlekednek. A kép bal szélén azonban a kevés új beszerzés egyike, egy Hyundai-Rotem motorvonat, mellyel nagy sebességű nappali IC-ket üzemeltetnek (a nagy sebesség itt legfeljebb 160km/órát jelent ). A jobb szélen pedig egy Ungvár-Kijev szerelvény áll. Érdekes, hogy a kék alapon szürke csík csak a Lvivi Vasút kocsijaira jellemző, azokra sem mind, az ilyen kocsik nagy része ungvári illetőségű vonatokba sorozva közlekedik.

dscf2982.JPG

Ukrajnában nem spórolnak, ha vonatról van szó: A 15-16 kocsis szerelvény teljesen átlagos, de nem ritka a 20-22 kocsi sem egy vonatban. A képen a kijevi főpályaudvaron áll egy vonat, aminek csak az egyik fele látszik (!), a másik fele a képen mögöttünk van, és legalább ugyanilyen hosszú. Ha jobban megnézitek a 6 ukrajnai kép egyikén sem látszik egyetlen vonatnak sem a vége, egyedül a legelső, ungvári képen lehet sejteni a vonat elejét :)

s6302407_1.JPGKövetkező képem Odesszában készült, a jobb oldalon egy ukrán, a bal oldalon egy orosz szerelvény áll.

s6300898.JPGUkrajnából nézzünk át a szomszédos Moldovába! Itt a helyi vasút-társaság a CFM érdekes módon két féle festést használ: A Románia felé közlekedő Prietenia kék kocsikat kap, míg az Ukrajnán át Oroszországba közlekedő vonatok a hagyományos sötétzöld színben pompáznak. A fenti kocsi tehát épp Bukarestből érkezett meg Kisinyovba.

s6300975.JPG

Szintén Kisinyov, ám ez már a szentpétervári vonat, szép zöld kocsikkal. A bal oldali kocsi új gyártású, ez onnan látszik, hogy oldala nem bordázott. A másik két kocsi még az előző rendszerből maradt meg.

dscf_3190_1.JPG

Oroszországban egész sokáig tartotta magát a hagyományos zöld szín. Ez nem is csoda, hiszen óriási kocsiparkkal rendelkezik az orosz vasút (RZSD). Végül a kétezres évek elején alkották meg a fent is látható szürke-piros-sötétszürke színtervet, akkor, amikor 2004-ben az orosz Vasútügyi Minisztériumból vállalattá alakult az orosz vasút. Pirossal az Orosz Vasút (RZSD) logója (mely egyben a kezdőbetűk stilizált megjelenése is)  szerepel minden kocsi elején. Szerintem ez a dizájn igen modernre, és ízlésesre sikerült. Bár 10 év eltelt, és rengeteg kocsit átfestettek, illetve rengeteg újat már ezzel a színezéssel vettek, még mindig sok zöld kocsi fut az orosz vágányokon, főleg a kisebb komfortfokozatú, vagy a kevésbé forgalmas vonatokba sorozva.  A fenti képen egy Moszkva-Szentpétervár vonat látható, melynek kocsijait a kép készültének évében gyártották.

dscf_2275.JPG

Az Orosz Vasút zászlóshajója egyértelműen a "Rosszija", a Moszkvát Vlagyivosztokkal összekötő járat. Az oroszoknál egyébként is bevett szokás, hogy a kiemelkedően fontos vonatoknak saját festésű kocsipark dukál. Mi sem természetesebb, minthogy az ország leghosszabb, legfontosabb vonatja, melynek a neve is "Oroszország" az orosz nemzeti zászló színeiben pompázzon.

s6301425.JPG

Azonban nem csak a Rosszijának van saját, egyedi festésű kocsiparkja. Rengeteg olyan járat van Oroszországban, aminek saját, egyedi festésű kocsiparkja van. A képen az egykori (ma már nem közlekedő) Odesszát Moszkvával összekötő "Ivan Parisztij" (híres orosz vasutas) nevét viselő vonat kék-fehér kocsijai. A kép az ukrajnai Rozdilnában készült.

s6302965_2.JPGA Kaukázusban, Grúzia vasútja a fehér-piros színek mellett döntött, utalva az ország zászlajára. A képen egy Tbiliszi-Borzsomi elővárosi vonat érkezik Goriba.

s6302910.JPGGrúziában elég sok kocsi maradt meg az eredeti sötétzöld színezésben. A képen egy ilyen vonat látható Zugdidi állomásán, mely hamarosan Tbiliszibe indul. Ez a kép akár a 80-as években is készülhetett volna. Talán meglepő, de a képen látható kocsikban működő légkondi volt!

iran_493.JPG

A fenti képen látott Zugdidi-Tbiliszi vonat egy évvel később Mtszkheta állomásán. A vonat első két kocsiját már lecserélték felújított kocsikra, melyek az új piros-fehér színben pompáznak. A többi kocsi maradt zöld.

s6303525.JPG

Az Örmény Vasút (Haravkovkasjan Jerkatughi [Dél-Kaukázusi Vasút]) rózsaszín-kék kocsijai. Örményország volt az egyik ország, ahol a Szovjetunió felbomlását nagyon megszenvedte a vasút. Az Azerbajdzsánnal kitört háború miatt a vonatközlekedést abba az irányba teljesen megszüntették, szintén emiatt megszűnt a közlekedés a török határon át. Grúzia fele ugyan megmaradt a forgalom, de az abháziai konfliktus miatt Grúzián túlra nem jutnak el az örmény vonatok, így olyan járatok szűntek meg, mint a Jereván-Moszkva, vagy a Jereván-Kijev.

s6303410.JPG

A Jereván-Batumi vonat az egyetlen megmaradt távolsági vonata Örményországnak. Nyáron közlekedik naponta a grúz tengerpart híres üdülőhelyére. A téli időszakban nem közlekedik, helyette minden második nap van egy vonat Jereván és Tbiliszi között.

s6303241.JPG

Mint fentebb is írtam, Örményország vonatközlekedése óriásit csökkent a Szovjetunió felbomlásával. Emiatt természetesen a korábbinál jóval kevesebb vasúti kocsira van szükség. A használaton kívüli kocsik egy része Jerevántól nem messze rohad egy gazzal benőtt állomáson. Látható, hogy a kocsik eredeti zöld színe az évtizedek alatt jelentősen megfakult. Ez a képen nem látszik, de egy-két kocsin még a Szovjetunió címere is rajta volt, mutatva, hogy milyen régen is közlekedtek utoljára ezek a kocsik.

dscf_3548_1.JPGA kazah vasút (Kazah Temir Zsolu) kocsijait kékeszöldre festették a függetlenné válás után. A képen a Szentpétervár-Asztana vonat szerelvénye látható Jekatyerinburgban. Ezen a vonaton tettem meg életem leghosszabb vonatútját, melyről itt olvashattok részletesebben: Budapest-Alma Ata vonattal .

dscf_3779_1.JPG

Kazahsztán olaj- és földgázvagyonából futotta a vasút fejlesztésére is: A képen a "Baiterek" nevű Asztana - Alma Ata vonat modern kocsikból álló szerelvénye látható Szari-Shaganban. A vonat messze túllógott a peronon.

 dscf_3885.JPGA vonatok viszonylatjelzése vagy a kocsi közepén kívül (lásd a fenti képen az Ungvár-Odessza járat esetében), vagy a pravodnyik fülkéjénél az ablak mögött található. Ezen a képen az utóbbi módszert láthatjuk, az alsó szám a kocsi száma.

dscf_4101_1.JPG

Nem változtatott érdemeben a színezésen a kirgiz vasút sem. A képen a Biskek-Jekatyerinburg járat szerelvénye vár indulásra a kirgiz fővárosban, Biskekben. 

dscf_4102.JPG

A vonat viszonylatjelzése a kocsi közepén kívül található. A kocsiszám felett pedig a kirgiz állam címere látható. Jellemző az egykori Szovjetunió országaira, hogy a vasút annyira nem különül el az államtól, hogy sokszor saját logója sincs, gyakorlatilag az állam címere szerepel a vonatokon logó gyanánt. A világ többi részén megszokott vállalati formában működő vasút társaságok (legyen szó állami, vagy magántulajdonú társaságról) errefelé ismeretlenek voltak a rendszerváltásig, a vasút minisztériumi formában működött (Igen, magyarul volt egy vasútügyi minisztérium). A rendszerváltás után ez sok helyen megváltozott, de nem mindenhol.

 dscf_1370_1.JPG

 Az előző képen bemutatott országcímeres megoldást láthatjuk ezen az üzbég vonaton is, mely egyébként Taskentből Volgográdba közlekedik. Az eddigiektől eltérően itt nem díszítették túl a viszonylatjelzést :).

dscf_3760.JPG

Az üzbég vonatok, akárcsak grúz társaik, az ország zászlójától örökölték színezésüket: kék-fehér-zöld sávok váltják egymást. Ez a kép az asztanai pályaudvaron készült, és a Jekatyerinburg-Taskent járat látható rajta.

dscf_1521_1.JPG

Szaratov-Taskent vonat Szamarkandban. Az üzbég vasút kocsiállománya közepesnek mondható: Leszámítva a nagy sebességű vonatszerelvényeket, nincsenek igazán modern kocsik (mint pl.: Oroszországban, Kazahsztánban vagy Belaruszban), de nincsenek is igazán öreg, és szakadt vagonok sem (mint pl.: Grúziában vagy Ukrajnában).  

dscf_1288_1.JPGÜzbegisztánban is közlekedik egy egyedi festésű vonat: A "SHARQ" Taskent és Buhara között közlekedik nappal. A kép Taskent főpályaudvarán készült.

dscf_052.JPGTürkmenisztán hajtotta végre az egyik legkomolyabb váltást: A távolsági forgalomban az összes szovjet eredetű kocsit új, kínai, kocsikra cserélték. A képen egy ilyenekből kiállított szerelvény érkezik az Amudarya-Ashgabat vonat részeként Türkmenabatba. Türkmenisztán közlekedéséről itt írok részletesebben.

dscf_059.JPG

A helyi forgalomban azonban még Türkmenisztánban is a szovjet kocsik uralkodnak. Lévén, hogy nem szánnak nekik nagy jövőt, az átfestésükkel nem bajlódtak. A kép az előző vonat ablakából készült, és egy Türkmenabat-Farap viszonylatú helyi vonat látható rajta.

Ennyi jutott mára, Tádzsikisztánnak annyira szegényes a vasúti közlekedése, hogy azt rövid ott-tartózkodásom alatt nem tudtam érdemi képen megörökíteni, így az most kimarad. Májusban a második világháborús emlékműveket fogom bemutatni.

A sorozat korábbi részeit az adott rész címére kattintva tekinthetitek meg:

1. rész: Lenin szobrok

2. rész: Panelházak

3. rész: Autók 

A bejegyzés trackback címe:

https://ruba.blog.hu/api/trackback/id/tr308432462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása