Az egykori Szovjetuniót bemutató sorozat harmadik részéhez érkeztünk el, korábban megnézhettétek a Lenin-szobrokat és a panelházakat. Ebben a részben a híres-hírhedt szovjet autócsodákat nézzük meg, főleg a személyautókról lesz szó, teherautók kevésbé lesznek terítéken. Mennyi maradt meg ezekből? Hol milyen típusok vannak még ma is forgalomban? Az egyes országok anyagi helyzetétől függően vannak helyek, ahol már egyáltalán nincsenek forgalomban ilyen autók, vannak helyek, ahol elvétve még találkozhatunk velük, és vannak olyanok is, ahol még mindig ezek adják az autók többségét. Az autók témájában nem vagyok túl jártas, így ha bárhol hibát fedeztek fel, nyugodtan jelezzétek a problémát kommentben!
A Baltikum országait ebben a válogatásban teljesen átugorhatjuk, tekintve, hogy ott már csak elvétve közlekednek ilyen autók, így képanyagom sincs róluk. Kezdjük Belarusszal! A képen egy minszki Lada látható, érdekessége, hogy még szovjet rendszáma van, ráadásul a régebbi, 1958-1980 között érvényes típusból!
Tipikus kocka-Lada a tiraszpoli hídon, PMR-es rendszámmal.
Egy kissé kopott M21-es Volga Kisinyovban, Moldovában.
Közvetlenül az előző autó mellett parkolt az utódja az M24-es Volga.
Továbbra is Kisinyov, továbbra is Volga, ezúttal egy kombi verzió, mentőnek átalakítva..
Moldova után nézzünk át Ukrajnába! Két Lada halad Zaporozsje egyik hídján. A baloldalinak még szovjet rendszáma van az 1980-as évekből.
Egy gyönyörű M21-es Volga, orosz rendszámmal (Voronyezs városból), Lvovban.
Egy kis Zaporozsec, szintén szovjet rendszámmal, a nyugat-ukrajnai Kamenyec-Podolszkban.
Kamenyec-Podolszkban mintha megállt volna az idő: 3 Lada egymás mellett, mindegyik szovjet rendszámmal. A háttérben egy UAZ kisbusz áll, ami szintén nem egy mai darab.
Szintén egy M21-es Volga a Krím fővárosában, Szimferopolban. A kép még akkor készült, amikor a terület Ukrajnához tartozott, épp a krími trolival haladunk a városon keresztül.
Ukrajna után következzen a Kaukázus. Ez a szép teherautó Tbilisziben állt. A Ford AA modellje alapján 1932 és 1950 között gyártott GAZ AA (Köszönöm az infót amit korábban ehhez a képhez a Facebook-oldalon kaptam). Mivel a Ford modellje 1927-ben került piacra, így a teherautó hamisítatlan 20-as évek hangulatot áraszt. A kép 2011-ben készült, vagyis a teherautó legalább 61 éves volt a kép készültekor.
Egy nagy fekete autó a grúziai Goriból...
Grúzia után irány Örményország, ami szerintem a Ladák egyik fellegvára a világon. Ez a kép Jerevánban készült, vidéken (főleg az ország déli részén) még ennél is nagyobb arányban uralják az utcát ezek az autók.
Nem személyautó, de elég érdekesnek találtam ezt a Kamaz-teherautót is, leginkább a perzsa feliratok miatt. A kép a Jereván-Meghri úton készült, melyen Iránba lehet eljutni. Ezt a teherautót nyilván arra használják, hogy üzemanyagot vagy olajat importáljanak Iránból.
A dél-örményországi Kapan: Lada, Lada, Lada, Lada és még egy Lada...
Bár a kép akár dél-Örményországban is készülhetett volna, nem ott járunk. Ez az orosz rendszámú Lada a kirgizisztáni Biskek-Os főúton halad. A közép-ázsiai országok közül többen is elég rossz viszonyban vannak egymással. Ez néhány esetben odáig fajul, hogy az egyik országba nem engedik be a másik ország rendszámát viselő autókat (ilyen például a tádzsik-üzbég viszony). Az ilyen problémákat a legtöbbször orosz rendszámú autókkal oldják meg, azok mindegyik országban szabadon közlekedhetnek, így aki sokat utazik, általában orosz rendszámú autót használ.
Egy türkmén Moszkvics az Amu-Darja pontonhidján Farap és Türkmenabat között.
Lada Szamarkandban.
Egy gyönyörű állapotban lévő M21-es Volga az üzbegisztáni Buharában.
Egy Lada Szamara (helyi nevén Lada Szputnyik) küzd a Khorog-Dusanbe főúton Tádzsikisztánban.
Moszkvics és Lada Niva Tádzsikisztán (és az egykori Szovjetunió) legmagasabban fekvő városában Murghabban. A kép akár a 80-as években is készülhetett volna.
Ennyi jutott mára, a sorozat következő része áprilisban jön.